• Archiwalne
14 maj 2024
 / 19.00

Czas porzucenia

Autorka: Elena Ferrante, reż. Weronika Szczawińska / Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie / 75 min / 16 +
  • dramat /
  • komedia /
  • rozstanie

Nagrody i wyróżnienia

  • Wyróżnienie spektaklu w ankiecie Najlepszy, najlepsza, najlepsi miesięcznika „Teatr” w sezonie 2021/2022 w kategorii najlepsza aktorka — Milena Gauer
  • Wyróżnienie spektaklu w ankiecie Najlepszy, najlepsza, najlepsi miesięcznika „Teatr” w sezonie 2021/2022 w kategorii najlepszy debiut — Julia Gadzina

Bohaterka przez piętnaście lat żyła życiem męża i córki, a teraz on – zwykłego popołudnia po obiedzie, przy zmywaniu naczyń – oznajmia, że odchodzi, bo czuje się wypalony, a poza tym poznał inną. W do bólu szczerej spowiedzi, aktorskim tour de force, „porzucona żona” wyrzuca z siebie wściekłość i żal, balansując między próbą wyrażenia swoich emocji i społecznym oczekiwaniem, że zachowa się w tej sytuacji „z klasą”. A jednocześnie budzi się do nowego życia, kiedy to wreszcie będzie mówić za siebie, określać własne potrzeby, a potem walczyć o ich spełnienie. Kobiety mają głos – mówi Ferrante – a „Czas porzucenia” świetnie ilustruje te słowa, stając się nieoczekiwanie opowieścią o przejściu od rozpaczy do rozwoju.

 

Milena Gauer, której partneruje (m.in. w roli córki) i akompaniuje na skrzypcach Julia Gadzina, tworzy poruszający portret kobiety, która zdaje sobie sprawę z rozziewu między tym, w jak stereotypowej sytuacji się znalazła i jak powinna na nią zareagować (z godnością), a tym, jak naprawdę się czuje i reaguje jako osoba, którą z godności odarto. - Aneta Kyzioł „Mocny środek”, „Polityka” nr 23/2022 (3366)

„Czas porzucenia” współtworzą: niezwykły duet aktorski – nagradzana Milena Gauer i Julia Gadzina, debiutująca aktorka, dyplomowana skrzypaczka; nagrodzona Paszportem Polityki reżyserka Weronika Szczawińska i dramaturg Piotr Wawer jr, którzy wypracowali unikatowy język sceniczny oraz scenografka Marta Szypulska.

Gauer jest niczym operowa diva – perfekcyjnie panuje nad głosem, ciałem i gestem. W zdystansowany, a jednocześnie dojmujący sposób odgrywa osobisty spektakl, kreując wizję „porzuconej kobiety”, który widzieliśmy już tyle razy w filmach, serialach, spektaklach. - Stanisław Godlewski „Moje życie, moja rola”, „Czas kultury” nr 8/2022

przekład: Lucyna Rodziewicz-Doktór
reżyseria, adaptacja: Weronika Szczawińska
dramaturgia, adaptacja: Piotr Wawer jr
scenografia: Marta Szypulska
opracowanie muzyczne: Piotr Wawer jr, Julia Gadzina
obsada: Milena Gauer, Julia Gadzina

Milena Gauer: Urodzona w 1981 w Łodzi, aktorka Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Absolwentka Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka w Olsztynie (2005) i Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie (2007), doktora sztuk teatralnych (Wydział Aktorski Akademii Teatralnej w Warszawie, 2018), od 2019 roku kierowniczka Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka i wykładowczyni Wydziału Humanistycznego UWM. Na stałe współpracuje twórczo z reżyserką- Weroniką Szczawińską („Jackie. Śmierć i księżniczka- 2008, „Noże w kurach” – 2010, „Moja pierwsza zjawa” – 2011, „Kamasutra. Studium Przyjemności” – 2011 „Ciotunia” – 2015, „Czas porzucenia” 2022.) W 2023 razem z Ireną Telesz-Burczyk zwyciężczyni Grand Prix Festiwalu Sztuki Aktorskiej – Kaliskich Spotkań Teatralnych za spektakl „Łatwe rzeczy” w reżyserii Anny Karasińskiej, który otrzymał też Grand Prix Festiwalu Boska Komedia w Krakowie w 2022 roku. Jest również certyfikowaną nauczycielką medytacji aktywnej.

Julia Gadzina: Absolwentka klasy skrzypiec w Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz szkoły teatralnej PSA w Olsztynie (2023). W 2022 roku otrzymała wyróżnienie czasopisma Teatr w kategorii „najciekawszy debiut teatralny” za rolę w spektaklu „Czas porzucenia” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Skrzypaczka w Teatrze Polskim w Poznaniu w spektaklu „Malowany Ptak” w reż. Mai Kleczewskiej. Od 2023 r. aktorka gościnna, autorka kompozycji i aranżacji we Wrocławskim Teatrze Współczesnym w „Trąbka do słuchania” w reż. W. Szczawińskiej. Wyróżnienie „Najlepsza aktorka” na VII Ogólnopolskim Przeglądzie Dyplomów i Egzaminów Muzycznych Wyższych Szkół Artystycznych „PRZYGRYWKA” w Toruniu. Współpracuje z Teatrem Współczesnym w Szczecinie – “Xd dramma per musica” w reż. Aleksandry Matlingiewicz i Jacka Sotomskiego oraz “Dobry piesek” – Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana.

Hej! To ja, PopUp.

Masz dość telewizji i platform streamingowych? Potrzebujesz odrobiny dystansu i czasu tylko dla siebie? Szukasz informacji o spektaklach, koncertach i kreatywnych warsztatach?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się więcej o wydarzeniach i atrakcyjnych promocjach przeznaczonych wyłącznie dla subskrybentów. 

Co Ty na to?

Dziękuję, nie jestem zainteresowany. Wybieram niebieską pigułkę.
Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy identyfikatory plików cookies w celach marketingowych, w tym wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji, a także celach analitycznych i statystycznych, a także na zapisywanie i przechowywanie plików cookies na Twoim urządzeniu. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.