Nagroda Grand Prix XXIII Festiwalu Dwa Teatry 2024 dla musicalu "1989".
Nagroda specjalna XXIII Festiwalu Dwa Teatry 2024 dla Barbary Olech za choreografię do musicalu "1989".
Nagroda specjalna XXIII Festiwalu Dwa Teatry 2024 dla Arka Ślesińskiego za kostiumy do musicalu "1989.
Nagroda specjalna Prezydent Miasta Gdańska dla Katarzyny Szyngiery za reżyserię musicalu “1989”.
Paszport Tygodnika POLITYKA w kategorii Teatr dla Katarzyny Szyngiery.
Nagroda Specjalna Jury dla musicalu "1989" na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym BOSKA KOMEDIA w Krakowie. (2023).
Nagroda Główna dla twórców i aktorów spektaklu "1989" – krakowska Nagroda Teatralna im. Stanisława Wyspiańskiego (2023 r.).
Nagroda Specjalna miesięcznika "Teatr" dla twórców i twórczyń spektaklu „1989”.
Pierwsza nagroda 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej dla twórców i wykonawców spektaklu "1989".
Indywidualne nagrody aktorskie 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej dla Karoliny Kazoń i Magdaleny Osińskiej za role w musicalu "1989".
Nagroda za reżyserię światła 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w spektaklu „1989” dla Pauliny Góral.
Nagroda za muzykę 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej dla Andrzeja „Webbera” Mikosza, za muzykę do spektaklu "1989".
Nagroda Główna Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego dla "1989" na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym KONTAKT 2023.
Nagroda Onetu i Miasta Kraków – O!Lśnienie 2022 w kategorii TEATR za reżyserię spektaklu „1989” dla Katarzyny Szyngiery.
Nagroda za najlepszy spektakl roku 2022 na Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.
Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego dla „1989” za przedstawienie roku 2022.
„Za nieszablonowe, żywiołowe i spójne przypomnienie pozytywnego mitu, za stworzenie nowej, scenicznej jakości”.
Nagroda Miasta Gdańska dla „1989” za spektakl roku 2022.
Nagroda Miasta Gdańska dla Katarzyny Szyngiery za reżyserię spektaklu „1989” (2022 r.)
„1989” to spektakl na każdym poziomie pionierski, będący eksperymentem o ekstremalnie dużym stopniu ryzyka – tak jak polska transformacja. Okazał się dziełem porywającym i poruszającym, mistrzowsko łączącym warstwy znaczeń, genialnie zagranym, zaśpiewanym i wytańczonym. - Aneta Kyzioł, Polityka
1989 to spektakl w reżyserii Katarzyny Szyngiery formą nawiązujący do amerykańskiego “Hamiltona”. Rewolucyjny musical Lin-Manuela Mirandy wprowadził rap na Broadway, proponując świeży język opowiadania o historii atrakcyjny zarówno dla młodych, jak i starszych odbiorców. Za brzmienie naszego musicalu odpowiada jeden z najlepszych polskich producentów rapowych – Andrzej Mikosz “Webber” znany m.in z wieloletniej współpracy z “Łoną”.
1989 ukazuje upadek komunizmu z nowej perspektywy. Wydarzenia znane z kronik filmowych i podręczników historii ożywają na scenie oglądane oczami trzech fascynujących par. W życiu Frasyniuków, Wałęsów i Kuroniów idee rywalizują z miłością, entuzjazm zderza się z ciężarem historii, a bohaterstwo przeplata się z rodzinnymi tragediami. Widzowie towarzyszą bohaterom w momentach ikonicznych – podczas strajków w stoczni i przy Okrągłym Stole – ale też w intymnych chwilach radości i cierpienia przeżywanych w zaciszach peerelowskich mieszkań lub więziennych celach.
* W spektaklu wykorzystano cytat muzyczny z musicalu „Hamilton” Lin-Manuela Mirandy oraz fragment z filmu „Taśmy z Magdalenki” (reżyseria Cezary Gmyz, scenariusz Antoni Dudek) wyprodukowanego w 2015 roku dla IPN-u przez Telewizję Republika; fragment to kawałek 5,5 godzinnego nagrania wykonanego przez SB, przekazanego przez Czesława Kiszczaka TVP w 1999 roku.
W napisach informacyjnych w spektaklu użyto fontu Lombard, zaprojektowanego przez Anię Wielusińską.
W spektaklach, które odbywają się w dniach 26-28 czerwca, rolę Henryki (Henryka Krzywonos) zagra Alina Szczegielniak.
Tekst Prosty / ETR
1989 to tytuł spektaklu muzycznego zwanego musicalem.
Musical to taki spektakl, w którym aktorzy śpiewają.
W spektaklu 1989 aktorzy śpiewają swoje role rapem.
Rap to gatunek muzyczny. To rytmiczne wypowiadanie tekstu
1989 opowiada historię 3 par.
Te pary to: Lech i Danuta Wałęsa, Jacek i Gajka Kuroń oraz Władysław i Krystyna Frasyniuk.
1989 opowiada o ich życiu w czasie wielkich zmian w Polsce.
W 1989 roku w Polsce zmienił się ustrój na demokratyczny.
Ustrój demokratyczny to udział ludzi w sprawowaniu władzy.
Reżyseria: Katarzyna Szyngiera
Pomysł: Marcin Napiórkowski
Muzyka: Andrzej „Webber” Mikosz
Scenariusz: Marcin Napiórkowski, Katarzyna Szyngiera, Mirosław Wlekły
Teksty piosenek i szkice linii wokalnych: Marcin Napiórkowski
Redakcja rapów i tekst utworu „Debata” i „Porozmawiajmy”: Patryk „Bober” Bobrek
Tekst utworu „Olo, game changer”: Patryk „Bober” Bobrek, Antoni Sztaba
Tekst utworu „A co jeśli wygramy?”: Adam “Łona” Zieliński
Partie wokalne: Mateusz Bieryt
Choreografia: Barbara Olech
Scenografia: Milena Czarnik
Kostiumy: Arek Ślesiński
Światło: Paulina Góral
Asystent reżyserki i choreografki: Wojciech Dolatowski
Asystentka kostiumografa: Daria Stefania Krawczyk
Konsultacje wokalne: Klaudia Rabiega
Inspicjent i asystent reżyserki: Bartłomiej Oskarbski
Producentki: Izabella Oleś i Melania Szymerowska
–
Obsada:
KAROLINA KAZOŃ – DANUSIA (Danuta Wałęsa)
RAFAŁ SZUMERA – LECHU (Lech Wałęsa)
KATARZYNA ZAWIŚLAK-DOLNY – KRYSIA (Krystyna Frasyniuk)
MATEUSZ BIERYT – WŁADEK (Władysław Frasyniuk)
MAGDALENA OSIŃSKA – GAJA (Grażyna Kuroń)
MARCIN CZARNIK – JACEK (Jacek Kuroń)
DANIEL MALCHAR – BOGDAN (Bogdan Borusewicz)
KAROLINA KAMIŃSKA – ALINA (Alina Pienkowska)
DOMINIKA FEIGLEWICZ – HENRYKA (Henryka Krzywonos)
W spektaklach, które odbywają się w dniach 26-28 czerwca, rolę Henryki (Henryka Krzywonos) zagra ALINA SZCZEGIELNIAK.
MAŁGOSIA MAJERSKA ** – ANNA (Anna Walentynowicz)
JULIA LATOSIŃSKA – ZOFIA (Zofia Romaszewska/Danuta Kuroń), TOPOLA, CÓRKA WŁADKA
RAFAŁ DZIWISZ – GENERAŁ (Wojciech Jaruzelski), NAZISTA (Erich Koch),
DOMINIK STROKA – PREMIER (Mieczysław Jagielski), SEKRETARZ (Tadeusz Fiszbach), MINISTER (Czesław Kiszczak)
ANTEK SZTABA ** – ARAM (Aram Rybicki), ALEKSANDER (Aleksander Kwaśniewski, WRONA (Erich Honecker)
WOJCIECH DOLATOWSKI ** – JERZY (Jerzy Borowczak), WRONA (Nicolae Ceaușescu)
DZIAŁACZ ZWIĄZKOWY (Alfred Miodowicz), PROFESOR (Janusz Reykowski)
BARTOSZ BANDURA** – WRONA (Leonid Breżniew/Todor Żiwkow), PROFESOR (Bronisław Geremek)
PAULINA NAROŻNIK **
DASHA MELEKH **
**zespół taneczny
ZESPÓŁ MUZYCZNY
–
PIOTR BOLANOWSKI – instrumenty klawiszowe
JASIEK KUSEK – bas
JAROSŁAW PAKUSZYŃSKI – elektronika
WOJCIECH DŁUGOSZ – perkusja, kierownictwo muzyczne
Tryb ten umożliwia osobom cierpiącym na epilepsję bezpieczne korzystanie z serwisu poprzez wyeliminowanie ryzyka napadów padaczkowych wynikających z migających lub mrugających animacji oraz ryzykownych kombinacji kolorystycznych.
Tryb dla niedowidzących
Poprawia wygląd strony internetowej
Ten tryb dostosowuje stronę internetową do wygody użytkowników z wadami wzroku, takimi jak pogarszający się wzrok, widzenie tunelowe, zaćma, jaskra i inne.
Tryb niepełnosprawności poznawczej
Pomaga skupić się na określonej treści
Ten tryb zapewnia różne opcje wspomagające, aby pomóc użytkownikom z zaburzeniami poznawczymi, takimi jak dysleksja, autyzm, CVA i inne, w łatwiejszym skupieniu się na podstawowych elementach witryny.
Tryb przyjazny ADHD
Zmniejsza rozproszenie uwagi i poprawia koncentrację
Ten tryb pomaga użytkownikom z ADHD i zaburzeniami neurorozwojowymi w łatwiejszym czytaniu, przeglądaniu i skupianiu się na głównych elementach witryny, przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu czynników rozpraszających.
Tryb ślepoty
Umożliwia korzystanie z witryny za pomocą czytnika ekranu
Ten tryb konfiguruje stronę internetową tak, aby była kompatybilna z czytnikami ekranu, takimi jak JAWS, NVDA, VoiceOver i TalkBack. Czytnik ekranu to oprogramowanie dla niewidomych użytkowników, które jest instalowane na komputerze i smartfonie, a strony internetowe muszą być z nim kompatybilne.
Niniejsza strona internetowa jest częściowo zgodna z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, z powodu niezgodności wymienionych poniżej. Zdiagnozowano następujące nieprawidłowości: niektóre posty mają nieczytelną strukturę – brakuje odpowiedniej ilości nagłówków (h2-h6) oraz podziału na akapity, 1 lista wymaga uporządkowania (dotyczy strony www.bilety.teatrszekspirowski.pl), 1 ramka wymaga oznaczenia (dotyczy strony www.bilety.teatrszekspirowski.pl), linki wymagają opisania unikatowymi hasłami/tytułami, cytaty zapisane są kursywą, a powinny być w cudzysłowie, niektóre teksty napisane są zbyt skomplikowanym językiem i wymagają uproszczenia, pliki video nie są opatrzone transkrypcją/audiodeskrypcją /tekstem alternatywnym oraz nie posiadają tłumaczenia na Polski Język Migowy, brak mapy serwisu w poszczególnych zakładkach, nie wszystkie elementy/zakładki strony pozwalają na nawigację za pomocą klawiatury. Powyższe nieprawidłowości zostaną usunięte do końca 2020. Wyłączenia
filmy zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej, poprawienie dostępności strony w tym zakresie niosłoby za sobą nadmierne obciążenie dla instytucji,
mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności.
strona została sprawdzona przy wykorzystaniu serwisu http://wave.webaim.org.
Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-09-22. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt z Magdaleną Hajdysz za pośrednictwem maila na adres: dostepnosc@teatrszekspirowski.pl. lub telefonicznie, dzwoniąc pod numer: +48 691 082 277. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Postępowanie odwoławcze
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie. Po wyczerpaniu ww. procedury możliwe jest złożenie wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Wojciecha Bogusławskiego 1, 80-818 Gdańsk BUDYNEK TEATRU w całości dostępny jest dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Większość wejść dostępna jest bezpośrednio z poziomu chodnika/ulicy. Każda kondygnacja dostępna jest za pośrednictwem dźwigów osobowych, dostosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami (dalej OzN). W ramach ogólnodostępnych toalet przewidziano odpowiednio wyposażone sanitariaty. CZĘŚĆ TEATRALNA dostępna jest poprzez ciąg pieszy zlokalizowany pomiędzy budynkiem teatru a murami zewnętrznymi. Główne wejście do teatru wyposażone jest w podwójne, dwuskrzydłowe drzwi, które przed wydarzeniami są otwarte na oścież.
Wejście jest bez progów. KASA GTS zlokalizowana jest w holu wejściowym, naprzeciwko głównego wejścia. Jej lada znajduje się na wysokości 120 cm. WIDOWNIA dostępna jest z holu wejściowego poprzez zaprojektowany w centralnej części korytarz o nachylonej posadzce, bez progów. W budynku teatru w rejonie foyer znajdują się dwie windy, zapewniające osobom z niepełnosprawnościami dostęp na kondygnację podziemną, gdzie zlokalizowane są odpowiednio wyposażone toalety oraz szatnie, a także teatralny bar i dwie sale wystaw. CZĘŚĆ ADMINISTRACYJNA (biura, garderoby dla artystów oraz Sala spotkań) dostępna jest bezpośrednio z dziedzińca teatru (zlokalizowanego na poziomie chodnika/ulicy), a dostęp do pomieszczeń użytkowych na poziomie +1 zapewnia dźwig osobowy. Biura oraz garderoby wyposażono w sanitariaty przystosowane dla OzN. Dodatkowo jedna z garderób indywidualnych na piętrze została zaprojektowana z uwzględnieniem wymagań dostępności dla OzN. PRACOWNICY BIURA OBSŁUGI WIDZA w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, a także PRZEWODNICY oprowadzający po GTS, są przeszkoleni z obowiązujących zasad zachowania wobec osób z niepełnosprawnościami, w tym pełnego szacunku, nienarzucającego sposobu oferowania niezbędnej pomocy oraz zapewnienia niezbędnej asysty.
Wybrane wydarzenia organizowane przez GTS są tłumaczone na Polski Język Migowy oraz emitowane/prowadzone z napisami i/lub audiodeskrypcją. WEJŚCIE DO BUDYNKU Cały rok / wejście od strony ul. Wojciecha Bogusławskiego – wejście główne oraz ok 20 metrów dalej wzdłuż muru teatru, po lewej stronie wejście dla osób poruszających się na wózku. UWAGA! Ulica Wojciecha Bogusławskiego, przy której zlokalizowany jest GTS, pokryta jest płaską kostką brukową, a chodnik znajdujący się przy budynku teatru ma brukowane poprzeczne pasy, co może stanowić utrudnienie dla osoby poruszającej się na wózku. CO GDZIE JEST?
Poziom 2 – korytarze prowadzące do III poziomu galerii, wyjście na ścieżkę spacerową na murze, wejście na taras widokowy (wyłącznie ze ścieżki spacerowej)
Poziom 1 – foyer, toalety, korytarze prowadzące do II poziomu galerii
Poziom 0 – główne wejście do budynku, kasa, hol wejściowy, sklepik z pamiątkami
Poziom –1 – Sale Wystaw (mała i duża), kawiarnia teatralna, szatnie, toalety
GOŚCIE Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHU
bilet ulgowy na wszystkie wydarzenia organizowane przez GTS (o ile jego cena nie jest niższa, niż 15 zł) przysługuje osobie z niepełnosprawnością, po okazaniu orzeczenia o niepełnosprawności oraz dokumentu ze zdjęciem lub legitymacji, a także asystentowi osoby z niepełnosprawnością z orzeczonym znacznym stopniem niepełnosprawności
GTS nie dysponuje własnym wózkiem inwalidzkim
asysta może towarzyszyć gościowi podczas wizyty w GTS, prosimy o zgłoszenie tej potrzeby w kasie
zwiedzanie GTS z przewodnikiem – osoby z niepełnosprawnościami ruchu mogą wziąć udział w zwiedzaniu teatru, na każdą kondygnację budynku można się dostać jedną z dwóch wind. Rekomendujemy wybranie się na zwiedzanie z osobą towarzyszącą/asystentem, lub o zgłoszenie zapotrzebowania na dodatkową osobę ze strony GTS na 3 dni przed preferowanym terminem zwiedzania. Ułatwi to dołączanie do grupy na całym szlaku wycieczki.
GOŚCIE Z DYSFUNKCJĄ SŁUCHU LUB WZROKU
bilet ulgowy na wszystkie wydarzenia organizowane przez GTS (o ile jego cena nie jest niższa, niż 15 zł) przysługuje osobie z niepełnosprawnością, po okazaniu orzeczenia o niepełnosprawności oraz dokumentu ze zdjęciem lub legitymacji, a także asystentowi osoby z niepełnosprawnością z orzeczonym znacznym stopniem niepełnosprawności
Zwiedzanie GTS z przewodnikiem – po uprzednim zgłoszeniu takiej potrzeby (min. 1 tydzień przed planowanym terminem) – zapewniamy tłumacza z polskim językiem migowym dla osób z niepełnosprawnością słuchu oraz audio-deskrypcję dla osób z niepełnosprawnością wzroku
asysta może towarzyszyć gościowi podczas wizyty w GTS, prosimy o zgłoszenie tej potrzeby w kasie
Informacje dodatkowe
Automatyczna walidacja strony www pod kątem jej dostępności walidatorami online, nie jest w pełni miarodajna i nie zastąpi obiektywnych testów wykonanych przez osoby z niepełnosprawnościami. W związku z tym Gdański Teatr Szekspirowski dąży do przeprowadzenia corocznych audytów dostępności swoich stron. Niezależnie od tego GTS wykonał testy dostępności strony za pomocą powszechnie dostępnych narzędzi.
Hej! To ja, PopUp.
Masz dość telewizji i platform streamingowych? Potrzebujesz odrobiny dystansu i czasu tylko dla siebie? Szukasz informacji o spektaklach, koncertach i kreatywnych warsztatach?
Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się więcej o wydarzeniach i atrakcyjnych promocjach przeznaczonych wyłącznie dla subskrybentów.
Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy identyfikatory plików cookies w celach marketingowych, w tym wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji, a także celach analitycznych i statystycznych, a także na zapisywanie i przechowywanie plików cookies na Twoim urządzeniu. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.