- Spektakle
- 14 maj 2024
- / 19.00
Autorka: Elena Ferrante, reż. Weronika Szczawińska / Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie / 75 min / 16 +
Spektakl „Kto się boi dzikich stworów?” (…) w przemyślany sposób oswaja dzieci z kwestią inności i łagodnie wprowadza w świat osób niepełnosprawnych, porównany do mrocznej krainy, z której nie mogą się wydostać.
(…) Spektakl Teatru Razem i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego robi ogromne wrażenie pod względem wizualnym (znakomicie wyreżyserowane światła przez Piotra Cymermana). Bardzo efektownie prezentują się maski na głowach aktorów (autorami form plastycznych są Beata Tomczyk i Hubert Szmuc) i „zwierzęce” kostiumy, które przygotowała Anna Wilczyńska. Nieco mroczny klimat spektaklu podkreśla doskonała transowa muzyka Piotra Kolasy i zespołu Remont Pomp (prowadzonego przez Jarosława Marciszewskiego). Jednak najważniejszymi bohaterami przedstawienia są aktorzy Teatru Razem: Małgorzata Błaszczak, Jarosław Fryckowski, Łukasz Gawlik, Agata Komorowska, Marysia Krzempek, Wojciech Leszczuk, Michał Milka, Jakub Moszyński, Agata Prud i Michał Tyburski, którzy mają tutaj właściwie kreację zbiorową. Wszyscy znakomicie budują dramaturgię spektaklu, imponują dyscypliną i przygotowaniem aktorskim, dobrze wywiązując się z zadań, które przed nimi postawiono. Grają z poczuciem humoru i dystansem do trudnej i drażliwej kwestii postrzegania ich przez osoby pełnosprawne / Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl
Teatr Razem działa pod kierunkiem Jarka Rebelińskiego prawie od 20 lat. Ma na swoim koncie kilkanaście premier, w tym ostatnią jako grupa rezydująca w GTS. Jednak po raz pierwszy członkowie Teatru Razem stworzą spektakl dedykowany dziecięcej widowni. Zespół przy pomocy masek wciela się w role Dzikich Stworów, jest to więc przedstawienie utrzymane w konwencji teatru lalek. Wraz z Teatrem Razem wystąpi para nastolatków, przez przypadek trafiających do świata Dzikich Stworów. Wyjątkowości wydarzenia nadaje również fakt, że tekst spektaklu powstał specjalnie dla Teatru Razem i częściowo bazuje na improwizacjach aktorskich.
---
Zapraszamy na warsztaty edukacyjne związane ze spektaklem "Kto się boi dzikich stworów?". Warsztaty skierowane są do grup szkolnych i przybliżają świat osób z niepełnosprawnością i dotyczą takich tematów jak: lęk przed nieznanym, oswajanie się z obcością, akceptacja różnic między ludźmi.
Zajęcia poprowadzą reżyser spektaklu Dorota Bielska oraz założyciel Teatru Razem – Jarek Rebeliński.
Spektakl opowiada o przygodach dwójki nastolatków. Nastolatkowie trafiają przez przypadek do innego świata. Inny świat zamieszkują dzikie stwory. Dzikie stwory grane są przez aktorów. Aktorzy noszą kostiumy. Kostium to strój, który zakłada aktor w teatrze. Oglądając spektakl poznasz przygody nastolatków i stworów.
Scenariusz i reżyseria: Dorota Bielska
Scenografia i kierownik zespołu: Jarek Rebeliński
Muzyka: Piotr Kolasa oraz zespół Remont Pomp pod kierunkiem Jarka Marciszewskiego
Wykonanie form plastycznych: Beata Tomczyk i Hubert Szmuc
Wykonanie kostiumów: Anna Wilczyńska
Reżyseria świateł: Piotr Cymerman
Produkcja: Melania Szymerowska
Zofia Truskawka Kossakowska, Adam Kordowski, Małgorzata Błaszczak, Jarosław Fryckowski, Łukasz Gawlik, Agata Komorowska, Marysia Krzempek, Wojciech Leszczuk, Michał Milka, Jakub Moszyński, Agata Prud, Michał Tyburski
Teatr Razem został założony przez Jarka Rebelińskiego w 2004 r., w ramach współpracy Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną z Gdańskim Archipelagiem Kultury, a jego zespół tworzą artyści z niepełnosprawnością intelektualną. Przez kilkanaście lat Teatr rezydował w GAKu. Przez ten czas zrealizował kilkanaście premier, występując na wielu festiwalach dla osób z niepełnosprawnościami. W 2019 r. Teatr Razem współpracował z Teatrem Miniatura w ramach projektu łączącego aktorów i trójmiejską młodzież licealną
Od stycznia 2022 r. prowadzony przez Jarka Rebelińskiego Teatr Razem gości w ramach rezydentury artystycznej w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. W ubiegłym roku odbyła się premiera spektaklu „Podchodzisz moją samotność”, według „Romea i Julii” Williama Szekspira. Spektakl prezentowany był podczas tegorocznego międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego.
Jarek Rebeliński – szef Teatru Razem, reżyser i grafik, trener, teatrolog, edukator dramy i teatru. Absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. Ukończył szkolenie „Drama w edukacji” (Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie), Kurs kwalifikacyjny dla edukatorów dramy (Polski Ośrodek ASSITEJ – Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży) oraz kurs Teatru Forum (Fundacja Drama Way). Współpracuje z Teatrem Playback Self 3.0 łączącym techniki teatralne i psychodramatyczne. Prowadzi zajęcia z arteterapii dla osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi. Przez dziesięć lat był Kierownikiem Teatru w Gdańskim Archipelagu Kultury, w którym realizował autorskie projekty: Projekt Drama, Teatr Forum, koordynował działania na rzecz mieszkańców dzielnic Gdańska, tworzył teatr ze społecznością lokalną. Dyrektor i pomysłodawca festiwalu „Akcept”. Nieprzerwanie od 2004 roku do teraz prowadzi Teatr Razem.
Dorota Bielska – reżyserka teatralna, teatrolożka, autorka książki „Łączę światy”, wykładała na Uniwersytecie Łódzkim i Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu. Reżyseruje spektakle dla dzieci i dorosłych w teatrach instytucjonalnych oraz instytucjach kultury m.in. Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu w tym: „Skazane na ogień” – spektakl eksperymentalny opowiadający o archetypie czarownicy, Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (2015), autorski scenariusz i reżyseria, „Sierść i skakanka” (2018), „Rok-Krok” (2018), „Woman power, czyli święta Hildegarda z Bingen” – Grand Prix Festiwalu MONOart Oleśnica 2016. Otrzymała nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego za najlepszy debiut, jest stypendystką programu MKiDN „Aktywność obywatelska”. Była dyrektorką Centrum Kultury w Siechnicach w latach 2014/2016, wicedyrektorką Poleskiego Ośrodka Sztuki w Łodzi w latach 2017/2018, przeszła kilkuletni cykl warsztatowej pracy własnej metodami dramowymi i psychodramowymi. W kwietniu 2017 roku otrzymała tytuł Kobieta Niezwykła podczas Łódzkiego Tygodnia Kobiet Niezwykłych. Od 2019 Dorota Bielska z Jarkiem Rebelińskim tworzy duet YouArt zajmujący się projektami artystyczno-społecznymi.
Piotr Kolasa – absolwent Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na kierunku perkusja. Muzyk sesyjny, kompozytor, nauczyciel. Współpracował jako perkusista między innymi z zespołami: „Blue Cafe” w latach 2013-2017, „Vierna” (Gdańsk) (2019-2022), „5000lat”, „The Lucyna Band” (z Lucjanem Wesołowskim), „Samokhin Band” (2009-2010 oraz od 2018r). Autor muzyki do reklam, podręczników językowych dla dzieci, spektakli teatralnych – z czego do kilku reżyserowanych przez Dorotę Bielską. Współkompozytor muzyki na albumie „Trance Dance” Lucjana Wesołowskiego. Przez wiele lat perkusista showbandów na statkach pasażerskich oraz na terenie Europy. Nauczyciel perkusji w Podstawowej Szkole Muzycznej w Uniejowie (woj. Łódzkie).
Remont Pomp – zespół grający muzykę etniczną, awangardową i improwizowaną, który powstał w 2003 roku przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku. Inspiracją zespołu jest muzyka etniczna z naciskiem na bogactwo muzyki afrykańskiej. Remont Pomp odkrywa także przestrzenie muzyki eksperymentalnej grając na przedmiotach oraz instrumentach nietypowych. Jako przykład mogą służyć utwory wykonywane na stole, kieliszkach, dzbanach, log drum, tank drum czy merlang. Zespół ma w swoim dorobku dwie płyty. Pierwsza pt.: „Złota Platyna” wydana w 2012 roku została nagrana z Mikołajem Trzaską i Majkiem Majkowskim. Kolejną płytę pt.: „Pomp Power” zespół nagrał z Mikołajem Trzaską, ukazała się ona w grudniu 2016 roku nakładem wydawnictwa kilogram records. Remont Pomp zagrał wiele koncertów w Trójmieście, jak i innych miastach Polski. Zespół jest także odpowiedzialny za oprawę muzyczną spektakli Teatru Razem. Do tej pory wspólnie z teatrem współtworzył 13 spektakli.
Czas trwania: 60 min
Wiek: 10+
Spektakl dofinansowano przez Gdańską Infrastrukturę Wodociągowo-Kanalizacyjną Sp. z o.o.
Autorka: Elena Ferrante, reż. Weronika Szczawińska / Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie / 75 min / 16 +
Zwiedzanie od 20.00 do 24.00. WSTĘP WOLNY.
Niedzielne warsztaty rodzinne wokół sztuk Szekspira.
Gdański Teatr Szekspirowski
Gdański Teatr Szekspirowski zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://teatrszekspirowski.pl oraz https://bilety.teatrszekspirowski.pl Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.Raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego
Niniejsza strona internetowa jest częściowo zgodna z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, z powodu niezgodności wymienionych poniżej. Zdiagnozowano następujące nieprawidłowości: niektóre posty mają nieczytelną strukturę – brakuje odpowiedniej ilości nagłówków (h2-h6) oraz podziału na akapity, 1 lista wymaga uporządkowania (dotyczy strony www.bilety.teatrszekspirowski.pl), 1 ramka wymaga oznaczenia (dotyczy strony www.bilety.teatrszekspirowski.pl), linki wymagają opisania unikatowymi hasłami/tytułami, cytaty zapisane są kursywą, a powinny być w cudzysłowie, niektóre teksty napisane są zbyt skomplikowanym językiem i wymagają uproszczenia, pliki video nie są opatrzone transkrypcją/audiodeskrypcją /tekstem alternatywnym oraz nie posiadają tłumaczenia na Polski Język Migowy, brak mapy serwisu w poszczególnych zakładkach, nie wszystkie elementy/zakładki strony pozwalają na nawigację za pomocą klawiatury. Powyższe nieprawidłowości zostaną usunięte do końca 2020. Wyłączenia
Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-09-22. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt z Magdaleną Hajdysz za pośrednictwem maila na adres: dostepnosc@teatrszekspirowski.pl. lub telefonicznie, dzwoniąc pod numer: +48 691 082 277. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie. Po wyczerpaniu ww. procedury możliwe jest złożenie wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Wojciecha Bogusławskiego 1, 80-818 Gdańsk BUDYNEK TEATRU w całości dostępny jest dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Większość wejść dostępna jest bezpośrednio z poziomu chodnika/ulicy. Każda kondygnacja dostępna jest za pośrednictwem dźwigów osobowych, dostosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami (dalej OzN). W ramach ogólnodostępnych toalet przewidziano odpowiednio wyposażone sanitariaty. CZĘŚĆ TEATRALNA dostępna jest poprzez ciąg pieszy zlokalizowany pomiędzy budynkiem teatru a murami zewnętrznymi. Główne wejście do teatru wyposażone jest w podwójne, dwuskrzydłowe drzwi, które przed wydarzeniami są otwarte na oścież.
Wejście jest bez progów. KASA GTS zlokalizowana jest w holu wejściowym, naprzeciwko głównego wejścia. Jej lada znajduje się na wysokości 120 cm. WIDOWNIA dostępna jest z holu wejściowego poprzez zaprojektowany w centralnej części korytarz o nachylonej posadzce, bez progów. W budynku teatru w rejonie foyer znajdują się dwie windy, zapewniające osobom z niepełnosprawnościami dostęp na kondygnację podziemną, gdzie zlokalizowane są odpowiednio wyposażone toalety oraz szatnie, a także teatralny bar i dwie sale wystaw. CZĘŚĆ ADMINISTRACYJNA (biura, garderoby dla artystów oraz Sala spotkań) dostępna jest bezpośrednio z dziedzińca teatru (zlokalizowanego na poziomie chodnika/ulicy), a dostęp do pomieszczeń użytkowych na poziomie +1 zapewnia dźwig osobowy. Biura oraz garderoby wyposażono w sanitariaty przystosowane dla OzN. Dodatkowo jedna z garderób indywidualnych na piętrze została zaprojektowana z uwzględnieniem wymagań dostępności dla OzN. PRACOWNICY BIURA OBSŁUGI WIDZA w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, a także PRZEWODNICY oprowadzający po GTS, są przeszkoleni z obowiązujących zasad zachowania wobec osób z niepełnosprawnościami, w tym pełnego szacunku, nienarzucającego sposobu oferowania niezbędnej pomocy oraz zapewnienia niezbędnej asysty.
Wybrane wydarzenia organizowane przez GTS są tłumaczone na Polski Język Migowy oraz emitowane/prowadzone z napisami i/lub audiodeskrypcją. WEJŚCIE DO BUDYNKU Cały rok / wejście od strony ul. Wojciecha Bogusławskiego – wejście główne oraz ok 20 metrów dalej wzdłuż muru teatru, po lewej stronie wejście dla osób poruszających się na wózku. UWAGA! Ulica Wojciecha Bogusławskiego, przy której zlokalizowany jest GTS, pokryta jest płaską kostką brukową, a chodnik znajdujący się przy budynku teatru ma brukowane poprzeczne pasy, co może stanowić utrudnienie dla osoby poruszającej się na wózku. CO GDZIE JEST?
Automatyczna walidacja strony www pod kątem jej dostępności walidatorami online, nie jest w pełni miarodajna i nie zastąpi obiektywnych testów wykonanych przez osoby z niepełnosprawnościami. W związku z tym Gdański Teatr Szekspirowski dąży do przeprowadzenia corocznych audytów dostępności swoich stron. Niezależnie od tego GTS wykonał testy dostępności strony za pomocą powszechnie dostępnych narzędzi.
Masz dość telewizji i platform streamingowych? Potrzebujesz odrobiny dystansu i czasu tylko dla siebie? Szukasz informacji o spektaklach, koncertach i kreatywnych warsztatach?
Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się więcej o wydarzeniach i atrakcyjnych promocjach przeznaczonych wyłącznie dla subskrybentów.
Co Ty na to?