„Barokowy Ravel z Gdańska” (crescendo-magazine.be)
„Zrekonstruowano czyste gdańskie złoto” (pizzicato.lu)
„Fascynujące jest Pucklitzowe wyczucie dramaturgii i efektu brzmieniowego” (gramola.at)
„Klejnot z Gdańska” (Ruch Muzyczny)
„Jest pod każdym względem znaczącym odkryciem, wzbogacającym w najbardziej barwny sposób mozaikę osiemnastowiecznej muzyki”. (Klassikheute.de)
W dniach 17-19.11.2023 o godz. 19.00 (17.11, 18.11) i 18.00 (19.11) w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim usłyszymy premierowe wykonanie na żywo Oratorio Secondo gdańskiego kompozytora Johanna Daniela Pucklitza w wykonaniu gdańskich zespołów Goldberg Baroque Ensemble, Goldberg Vocal Ensemble oraz międzynarodowych solistów Sidonie Gudrun Otto – sopran, Elviry Bill – alt (debiut), Georga Poplutza – tenor, Thilo Dahlmanna – bas pod artystycznym kierunkiem Andrzeja Szadejki w ramach obchodów 15-lecia działalności zespołu Goldberg Baroque Ensemble.
Oratorio Secondo (1747) Johanna Daniela Pucklitza (1705-1774) to wspaniałe, nowo odkryte w zbiorach PAN Biblioteki Gdańskiej dzieło gdańskiego kompozytora osiemnastowiecznego Johanna Daniela Pucklitza, które zostało nagrane w 2021 roku przez gdański zespół Goldberg Baroque Ensemble i wydane w prestiżowej wytwórni niemieckiej MDG w audiofilskim formacie SACD w roku 2022. Nagranie wzbudza pozytywne emocje na całym świecie. Zostało uznane „pod każdym względem znaczącym odkryciem, wzbogacającym w najbardziej barwny sposób mozaikę osiemnastowiecznej muzyki”.
Płyta była czterokrotnie (sic!) nominowana do jednej z najważniejszych europejskich nagród muzycznych OPUS KLASSIK 2022 w kategoriach: Najlepsi Soliści, Najlepszy Zespół, Najlepsza Światowa Premiera, Najlepsze Innowacyjne Opracowanie Dźwięku i otrzymała nagrodę w kategorii Najlepsza Światowa Premiera. Niezwykłe harmonie, różnobarwna obsada instrumentalna obejmująca również takie instrumenty jak Harfa Dawida, harfa szklana czy Cimbelstern, oraz wspaniała narracja anonimowego tekstu gdańskiego poety tworzą ekscytujące dzieło, zapierające dech w piersiach i wciągające swoją głęboką wymową publiczność. Wydawałoby się, że pośród barokowych oratoriów i kantat nic nie może się równać kompozycjom Bacha lub Haendla, tymczasem dramatyczny, liryczny, wirtuozowski, bukoliczny, zaskakujący i świeży wyrazowo utwór Pucklitza może śmiało iść w zawody z najlepszymi kompozycjami swojej epoki. To wielkoobsadowe dwugodzinne dzieło zabrzmi 3 razy – dzień po dniu z gwiazdorską obsadą solistów (w tym z artystami, którzy brali udział w nagraniu). Tematyka utworu jest szczególnie związana z obrazem Hansa Memlinga – „Sądem Ostatecznym” – do którego również nawiążą artyści w trakcie wydarzenia. Po raz pierwszy też w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zostanie zaprezentowany koncert oratoryjny w wykonaniu orkiestry grającej na dawnych instrumentach, chóru i solistów bez nagłośnienia. Całość będzie artystycznym wyrazem jubileuszu 15-lecia działalności zespołu Goldberg Baroque Ensemble, który powstał dla dokumentowania i promowania polskiego dziedzictwa muzycznego.
Będzie to niezwykle barwne i pełne emocji wydarzenie o historycznym charakterze!
Zapraszamy do osiemnastowiecznego Gdańska zrekonstruowanego na moment w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim!
Szczegóły na stronie www.pucklitz.pl oraz www.goldbergensemble.eu
Goldberg Baroque Ensemble
Goldberg Vocal Ensemble
Sidonie Gudrun Otto – sopran
Elvira Bill – alt (debiut)
Georg Poplutz – tenor
Thilo Dahlmann – bas
Andrzej Szadejko – dyrygent, kierownik artystyczny
–
Organizator: Trinitas Artis
Współorganizatorzy: AMRS Production, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdański Teatr Szekspirowski
Partnerzy: Hampton by Hilton, Trefl, Drukomania.pl, Ruch Muzyczny, Grafito
–
Premierę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska, Województwa Pomorskiego, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Fundacji Orlen dla Pomorza.
Film niemy z muzyką na żywo w wykonaniu zespołu Czerwie.
Gdański Teatr Szekspirowski
Gdański Teatr Szekspirowski zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://teatrszekspirowski.pl oraz https://bilety.teatrszekspirowski.pl Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.Raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego
Niniejsza strona internetowa jest częściowo zgodna z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, z powodu niezgodności wymienionych poniżej. Zdiagnozowano następujące nieprawidłowości: niektóre posty mają nieczytelną strukturę – brakuje odpowiedniej ilości nagłówków (h2-h6) oraz podziału na akapity, 1 lista wymaga uporządkowania (dotyczy strony www.bilety.teatrszekspirowski.pl), 1 ramka wymaga oznaczenia (dotyczy strony www.bilety.teatrszekspirowski.pl), linki wymagają opisania unikatowymi hasłami/tytułami, cytaty zapisane są kursywą, a powinny być w cudzysłowie, niektóre teksty napisane są zbyt skomplikowanym językiem i wymagają uproszczenia, pliki video nie są opatrzone transkrypcją/audiodeskrypcją /tekstem alternatywnym oraz nie posiadają tłumaczenia na Polski Język Migowy, brak mapy serwisu w poszczególnych zakładkach, nie wszystkie elementy/zakładki strony pozwalają na nawigację za pomocą klawiatury. Powyższe nieprawidłowości zostaną usunięte do końca 2020. Wyłączenia
Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-09-22. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt z Magdaleną Hajdysz za pośrednictwem maila na adres: dostepnosc@teatrszekspirowski.pl. lub telefonicznie, dzwoniąc pod numer: +48 691 082 277. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie. Po wyczerpaniu ww. procedury możliwe jest złożenie wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Wojciecha Bogusławskiego 1, 80-818 Gdańsk BUDYNEK TEATRU w całości dostępny jest dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Większość wejść dostępna jest bezpośrednio z poziomu chodnika/ulicy. Każda kondygnacja dostępna jest za pośrednictwem dźwigów osobowych, dostosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami (dalej OzN). W ramach ogólnodostępnych toalet przewidziano odpowiednio wyposażone sanitariaty. CZĘŚĆ TEATRALNA dostępna jest poprzez ciąg pieszy zlokalizowany pomiędzy budynkiem teatru a murami zewnętrznymi. Główne wejście do teatru wyposażone jest w podwójne, dwuskrzydłowe drzwi, które przed wydarzeniami są otwarte na oścież.
Wejście jest bez progów. KASA GTS zlokalizowana jest w holu wejściowym, naprzeciwko głównego wejścia. Jej lada znajduje się na wysokości 120 cm. WIDOWNIA dostępna jest z holu wejściowego poprzez zaprojektowany w centralnej części korytarz o nachylonej posadzce, bez progów. W budynku teatru w rejonie foyer znajdują się dwie windy, zapewniające osobom z niepełnosprawnościami dostęp na kondygnację podziemną, gdzie zlokalizowane są odpowiednio wyposażone toalety oraz szatnie, a także teatralny bar i dwie sale wystaw. CZĘŚĆ ADMINISTRACYJNA (biura, garderoby dla artystów oraz Sala spotkań) dostępna jest bezpośrednio z dziedzińca teatru (zlokalizowanego na poziomie chodnika/ulicy), a dostęp do pomieszczeń użytkowych na poziomie +1 zapewnia dźwig osobowy. Biura oraz garderoby wyposażono w sanitariaty przystosowane dla OzN. Dodatkowo jedna z garderób indywidualnych na piętrze została zaprojektowana z uwzględnieniem wymagań dostępności dla OzN. PRACOWNICY BIURA OBSŁUGI WIDZA w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, a także PRZEWODNICY oprowadzający po GTS, są przeszkoleni z obowiązujących zasad zachowania wobec osób z niepełnosprawnościami, w tym pełnego szacunku, nienarzucającego sposobu oferowania niezbędnej pomocy oraz zapewnienia niezbędnej asysty.
Wybrane wydarzenia organizowane przez GTS są tłumaczone na Polski Język Migowy oraz emitowane/prowadzone z napisami i/lub audiodeskrypcją. WEJŚCIE DO BUDYNKU Cały rok / wejście od strony ul. Wojciecha Bogusławskiego – wejście główne oraz ok 20 metrów dalej wzdłuż muru teatru, po lewej stronie wejście dla osób poruszających się na wózku. UWAGA! Ulica Wojciecha Bogusławskiego, przy której zlokalizowany jest GTS, pokryta jest płaską kostką brukową, a chodnik znajdujący się przy budynku teatru ma brukowane poprzeczne pasy, co może stanowić utrudnienie dla osoby poruszającej się na wózku. CO GDZIE JEST?
Automatyczna walidacja strony www pod kątem jej dostępności walidatorami online, nie jest w pełni miarodajna i nie zastąpi obiektywnych testów wykonanych przez osoby z niepełnosprawnościami. W związku z tym Gdański Teatr Szekspirowski dąży do przeprowadzenia corocznych audytów dostępności swoich stron. Niezależnie od tego GTS wykonał testy dostępności strony za pomocą powszechnie dostępnych narzędzi.
Masz dość telewizji i platform streamingowych? Potrzebujesz odrobiny dystansu i czasu tylko dla siebie? Szukasz informacji o spektaklach, koncertach i kreatywnych warsztatach?
Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się więcej o wydarzeniach i atrakcyjnych promocjach przeznaczonych wyłącznie dla subskrybentów.
Co Ty na to?