BURZA | spektakl

Spektakl BURZA w reżyserii Szymona Kaczmarka, na scenie elżbietańskiej Teatr Szekspirowskiego

BURZA. Nadchodzi, trwa, a może właśnie przeszła?
Dwa światy – pierwszy i trzeci. I mała wyspa na peryferiach, o którą rozbijają się fragmenty, strzępy wielkiego świata.
Globalna polityka. Handel. Przemysł. Wpływy. Układy góra-dół i lewo-prawo.
Mały terroryzm i wielkie konsekwencje. Mój i Twój strach. BURZA w nas.
Odarci z godności i własności bohaterowie szukają nowego początku, nowej NADZIEI.
I zemsty.

Prospero abdykował. Wyrzekł się władzy, pogrążył w księgach, zamknął w ścianach pracowni. Został pozbawiony wpływów i sam pozbawił się możliwości wpływania na rzeczywistość. Intelektualizm okazał się jego słabością. Oddał władzę w ręce uzurpatorów. Opuszczony, samotny, z płaczącym dzieckiem na rękach, został wygnany ze świata, którego był częścią. Ocalał dzięki litości oprawcy. Decyzja o wznieceniu burzy przywodzi na myśl desperację terrorysty, który – pozbawiony szansy wpływania na rzeczywistość innymi środkami – sięga po rozwiązania radykalne. Prospero decyduje się na akt przemocy w celu odzyskania utraconego świata, do którego uważa, że wciąż należy.

Ciemność, mgła, wilgoć, dzikość budują klimat na wyspie Prospera. Stanowią podstawę magicznego oręża, jakim dysponuje wygnany władca. Przemożny wpływ przyrody, jej brutalność i bezwzględność, to narzędzia ujarzmiania ludzi „przemysłu”, którzy – pozbawieni dostępu do cywilizacji – tracą zdrowie, siły i rozum. Formy przemocy, jakich używa Prospero, to wachlarz współczesnych zachowań. Jak manipulacja – podstawowa „magiczna sztuczka”. Wiedza o tym, jak skonstruowana jest rzeczywistość, brak naiwności, cynizm i znajomość reguł przemocy rządzących światem, od którego w czasie obecności w Mediolanie próbował uciec w książki i odosobnienie, daje mu przewagę.

  • Szymon Kaczmarek o koncepcji spektaklu

produkcja: Gdański Teatr Szekspirowski
przekład: Stanisław Barańczak
reżyseria i światło: Szymon Kaczmarek
scenografia: Kaja Migdałek
kostiumy: Marta Śniosek-Masacz
opracowanie muzyczne: Żelisław Żelisławski

OBSADA:

Streszczenie dramatu BURZA Williama Szekspira
Prospero, prawowity książę Mediolanu, pozbawiony tronu przez swego brata Antonia, wspomaganego przez Alonsa, króla Neapolu, zostaje wraz z córką Mirandą wyprawiony na morze w łodzi, którą Neapolitańczyk Gonzalo w sekrecie zaopatrzył w wodę i żywność oraz książki. Wygnańcy trafiają na wyspę, na której jedyną ludzką istotą jest Kaliban, syn wiedźmy Sykoraks. Spędzą tam dwanaście lat. Dzięki swoim magicznym umiejętnościom Prospero uwalnia, uwięzionego przez wiedźmę Sykoraks w pniu drzewa, ducha Ariela, który staje się jego sługą i niewolnikiem.

Akcja sztuki rozpoczyna się w momencie, gdy w pobliżu wyspy, na której przebywają bohaterowie, przepływa statek. Płyną nim między innymi Antonio, Gonzalo oraz Alonso wraz z synem Ferdynandem i bratem Sebastianem. Prospero wywołuje tytułową burzę, która sprawia, że statek ulega katastrofie, a jego pasażerowie bez większych obrażeń trafiają na wyspę. Wypełniający polecenia Prospera Ariel manipuluje rozproszonymi na wyspie rozbitkami. W scenie finałowej dochodzi do spotkania wszystkich głównych bohaterów.

 

 

W spektaklu użyto nagrań dźwiękowych z darmowych baz freesound.org i zapsplat.com dostępnych na licencji Creative Commons 4.0:
thunder_productionnow, ambient 01 junglehills_larval 1977, jungle night ambience southern thailand_skjor 1, ambience seaside waves close_inspectorj, campfire in the woods front_craftcrest, night time crickets call_clearwavsound, UNDISCOVERED+Savannah+open+space+bustling+morning+wilderness+birds+haven+insects+songs_articulated