Zakończyła się uroczysta gala 29. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.
Podczas niej poznaliśmy laureatów konkursów.
Oto oni:
ZŁOTY YORICK
Jury dwudziestego dziewiątego Festiwalu Szekspirowskiego w składzie: prof. dr hab. Marta Gibińska, dr Agata Romaniuk i Zishan Ugurlu, zdecydowało, jednogłośnie, przyznać nagrodę Złotego Yoricka Teatrowi Powszechnemu im. Zygmunta Hübnera w Warszawie za spektakl „Opowieść zimowa” w reż. Pameli Leończyk.
„Połączenie szekspirowskiego oryginału z odniesieniami do kultury terapii ze współczesnym tekstem skomponowanym przez Darię Sobik pobudzają do refleksji i pozwalają widzom wejść w głąb problematyki sztuki. Efekt jest uzupełniony i pogłębiony przez muzykę i efekty video, które stanowią integralną, a nie ornamentalną, część przekazu. Sztuka aktorska wspaniale wpisuje się w całość zamysłu. Wszystkie powyższe elementy tworzą harmonijną całość. «Opowieść zimowa» Pameli Leończyk jest wybitnym wydarzeniem teatralnym” – napisało w uzasadnieniu Jury festiwalu.
Zwycięski teatr otrzymał statuetkę Złotego Yoricka i nagrodę pieniężną w wysokości 40 000 zł ufundowaną przez Partnera Konkursu Bank Millennium.
SzekspirOFF
Statuetka i nagroda główna w wysokości 15 000 zł ufundowana przez Partnera Konkursu ASTE została przyznana Aleksandrze Bielewicz, reżyserce, i grupie AZBEST w składzie: Krysia Bednarek, Marysia Bijak, Stanisław Bulder, Michał Modlinger, Tomasz Nosinski, Kasia Obidzińska, Szymon Sutor za spektakl „Wszyscy jesteśmy Ryszardami. Ekshumacja 2000”.
Nagrodę przyznano za:
„inspirujący sposób spojrzenia na historię we współczesnym kontekście i z wykorzystaniem oryginalnego tekstu Szekspira. Realizacja przedstawienia ma atrakcyjną formę i świetnie wykorzystuje elementy tańca w połączeniu z bardzo dobrym aktorstwem”.
NOWY YORICK
Statuetkę otrzymała Ewa Platt za spektakl „Poskromienie złośnicy” (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu).
„Reżyseria, sztuka aktorska i scenografia tworzą bardzo obiecującą ramę dla przyszłego pełnowymiarowego spektaklu. Spójna konstrukcja przedstawienia pozwala zobaczyć szekspirowską historię Katarzyny i Petruchia jako współczesny obraz przemocy domowej” – napisało w uzasadnieniu Jury festiwalu.
MIĘDZYNARODOWE JURY
Zwycięzcę konkursów organizowanych podczas Festiwalu Szekspirowskiego (Złoty Yorick, Nowy Yorick oraz SzekspirOFF 2025) wyłoniło międzynarodowe Jury w składzie: prof. dr hab. Marta Gibińska (wykładowczyni akademicka – prowadzi zajęcia na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Jagiellońskim, współzałożycielka Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego i jego pierwsza prezeska, członkini Deutsche Shakespeare Gesellschaft i International Shakespeare Association, członkini zarządu European Shakespeare Research Association), dr Agata Romaniuk (pisarka, reporterka, socjolożka, ekspertka ekonomii behawioralnej) oraz Zishan Ugurlu (aktorka, reżyserka i wykładowczyni akademicka zarówno w Nowym Jorku, jak i za granicą. Jest reżyserką i performerką-rezydentką w kultowym nowojorskim teatrze La MaMa).
Nagroda Dziennikarzy
„Poskromienie złośnicy”, w reżyserii Ewy Platt z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu. „Za nieoczekiwane odczytanie z kluczowych sekwencji komedii Szekspira obrazu współczesnej przemocy ukazanej powściągliwie, przejmująco i bez demagogii” – podkreślił w uzasadnieniu zespół jurorów dziennikarzy.
Nagroda Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego „Księga Prospera”
Nagrodę przyznano spektaklowi „A Macbeth Song”, w reż. Oriola Broggiego w wykonaniu La Perla 29 & The Tiger Lillies. Nagrodę przyznano za: brawurową bezpretensjonalność, wydobycie z tekstu szekspirowskiej tragedii jego groteskowości i liryzmu oraz wizję życia jako danse macabre, do którego przygrywają obłędnie mroczne wiedźmy. Księga Prospera to nagroda przyznawana jest przez Polskie Towarzystwo Szekspirowskie za najciekawsze sceniczne odczytanie utworów Williama Szekspira. Polskie Towarzystwo Szekspirowskie wyróżniło również spektakl „Opowieść Zimowa” Yoricka Pameli Leończyk za spektakl „Opowieść zimowa”, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie.
Mecenasem Strategicznym Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego jest Energa z Grupy ORLEN.
