KONKURS O NAGRODĘ NOWEGO YORICKA / WYNIKI NABORU

Znamy laureatów konkursu o nagrodę Nowego Yoricka dla reżyserów, będących na początku swojej kariery zawodowej. W tym roku wpłynęło aż 27 zgłoszeń!

Laureaci konkursu o Nowego Yoricka 2023:

  • Jan Kamiński, „Ryszard III” (wybór Teatru im. Heleny Modrzejewskiejw Legnicy)

Propozycja Jana Marka Kamińskiego przekonała nas dojrzałością ujęcia. Jego eksplikacja „Ryszarda III” łączy w sobie głęboką podbudowę filozoficzną z pomysłową koncepcją inscenizacyjną. Idee reżysera wypływają przy tym z dramatu Szekspira, a nie z prób wtłoczenia weń jakiejś tezy. To wszystko daje nadzieję na realizację szkicu spektaklu niosącego treści współczesne i uniwersalne, w którym atrakcyjność wizualna połączy się w harmonijną całość ze sferą znaczeń. – Jacek Głomb, Dyrektor Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

  • Pamela Leończyk i Daria Sobik, „Zimowa Opowieść” (wybór Teatru Powszechnego Zygmunta Hübnera wWarszawie)

„Kultura terapii” staje się coraz istotniejszym elementem naszego społecznego funkcjonowania. Dlatego propozycja Pameli Leończyk i Darii Sobik przekonała nas odważnym pomysłem na głęboko psychologiczną interpretację „Opowieści zimowej” Szekspira, opartą na zasadniczym pytaniu – „co sztuka mówi nam o traumie?”. Jednocześnie zaś pogłębienie psychologii postaci i zanurzenie ich we współczesnych teoriach terapeutycznych daje duże pole aktorskie, by na nowo wybrzmiał temat zazdrości Leontesa i sposoby radzenia sobie z kompulsywnymi reakcjami. – Paweł Sztarbowski, Zastępca Dyrektora ds. Programowych Teatru Powszechnego im.  Zygmunta Hübnera w Warszawie

  •  Mira Mańka, “Lover’s complaint” w oparciu o poemat „Skarga zakochanej” Szekspira (wybór Teatru Polskiego w Poznaniu).

Zdecydowałem o wyborze projektu Miry Mańki do realizacji w  Teatrze Polskim w Poznaniu_1875, bo wydał mi się świeży i otwierający nowe, współczesne perspektywy na starego mistrza. Najpierw dlatego, że młoda reżyserka sięgnęła po nieoczywisty dla teatru  materiał literacki, jakim są sonety. W epoce turboimpresjonizmu te utwory być może łatwiej niż pozostałe z dorobku Shakespeare’a mają szansę znaleźć uznanie publiczności. Po drugie, zaproponowała spojrzenie na ten utwór z perspektywy bardzo współczesnej, jaką są praktyki integracyjne, włączające osoby o alternatywnej wobec mainstreamu wrażliwości sensorycznej. To jest zarówno intrygujące, jak i otwierające. Z wielką ekscytacją czekam na efekt tego reżyserskiego gestu.  – Maciej Nowak, Dyrektor Artystyczny Teatru Polskiego w Poznaniu_1875

Pomysłodawcą konkursu na Nowego Yoricka jest Łukasz Drewniak, krytyk teatralny, redaktor, selekcjoner konkursu o Złotego Yoricka od lat współpracujący z Festiwalem Szekspirowskim w Gdańsku. Jak mówi: „Festiwal Szekspirowski nie chce, by zamarła w Polsce recepcja Szekspira, zwłaszcza w młodym pokoleniu. Pragniemy zachęcić reżyserki i reżyserów do mierzenia się z dramatami Stratfordczyka, nagradzać najciekawsze adaptacje i ujęcia jego klasycznych tematów, wychowywać późniejszych, potencjalnych laureatów konkursu. Stąd pomysł na nowy, dwustopniowy konkurs – Nowego Yoricka – komplementarny wobec Złotego Yoricka”.

Statuetka Nowego Yoricka zostanie wręczona w ramach 27. Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego. Walczyć o niego będą trzy prezentacje „work in progress”, przygotowane przez laureatów z teatrami zaproszonymi do współpracy przez Gdański Teatr Szekspirowski – Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy oraz Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera z Warszawy.

Do konkursu wpłynęło 27 zgłoszeń od studentów reżyserii ze wszystkich szkół w Polsce, reżyserów na początku swojej drogi zawodowej, kolektywów artystycznych. Wyboru dokonali dyrektorzy wyżej wspomnianych teatrów – Paweł Sztarbowski, Maciej Nowak, Jacek Głomb – wybrało 3 adaptacje, których realizacji podejmą się ze swoim zespołem aktorskim. Każda z realizacji zostanie sfinansowana przez organizatorów międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego kwotą 25 000 zł, w ramach finansowej części nagrody. Jako „work in progress” zaprezentowane zostaną podczas festiwalu i ocenione przez międzynarodowe jury (nazwiska w drugiej części komunikatu).

Każdy z wyróżnionych projektów może wejść do repertuaru teatru, który go zaprezentuje na Festiwalu, już jako pełnowymiarowy spektakl (teatry zastrzegają sobie pierwszeństwo w przygotowaniu pełnej wersji i dalszej eksploatacji realizowanego w ramach tej współpracy spektaklu), może też zainteresować dyrekcję innej sceny, uzyskując tym samym możliwość udziału w konkursie o Złotego Yoricka podczas kolejnego Festiwalu Szekspirowskiego.

Konkurs organizowany jest przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense w ramach 27. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego.

Regulamin konkursu Nowy Yorick

MIĘDZYNARODOWE JURY

Podobnie jak w poprzedniej edycji festiwalu, spektakle biorące udział zarówno w konkursie o Złotego Yoricka, Nowego Yoricka, jak i konkursie SzekspirOFF oceniane będą przez jedno międzynarodowe jury.

To druga edycja festiwalu pod moim kierownictwem. Cieszę się, że w czasach,  których inscenizacje Szekspira są coraz rzadsze w polskich teatrach, możemy zaproponować formułę, która z jednej strony pozwoli początkującym twórcom pracować z zespołami najciekawszych polskich teatrów, z drugiej da nam szanse na wprowadzenie do teatralnego obiegu nowych adaptacji dzieł Szekspira – mówi Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Emily Ansenk – dyrektorka Holland Festival od 2019 roku, historyczka sztuki. W latach 2008-2019 była dyrektorką Kunsthal Rotterdam. Założycielka i dyrektorka prywatnego Muzeum Frisia (później Scheringa) w Spanbroek w Holandii (1996-2008). Jako dyrektorka Holland Festival, Ansenk jest odpowiedzialna za jego politykę, strategię, kierunek artystyczny, wybór kuratorów programowych w poszczególnych dziedzinach,  organizację i finanse (od 2022 r. kuratorką programu teatralnego i tanecznego na festiwalu jest Katarzyna Tórz).

Ansenk jest członkinią  wielu komisji artystycznych i jury, takich jak jury Medalu Sacha Tanja, czy Henri Winkelman Award. Zasiada również w zarządzie Fundacji Charytatywnej Job Dura i Fundacji Ron Mandos Young Blood dla wschodzących artystów. W 2016 r. uczestniczyła w Getty Leadership Programme na Uniwersytecie Claremont w Los Angeles.

Jacek Kopciński – redaktor naczelny miesięcznika Teatr, historyk literatury, krytyk teatralny, wieloletni członek jury międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego. Jest autorem monografii „Gramatyka i mistyka. Wprowadzenie w teatralną osobność Mirona Białoszewskiego” oraz „Nasłuchiwanie. Sztuki na głosy Zbigniewa Herberta”, a także tomu szkiców i rozmów teatralnych „Którędy do wyjścia?”. Ostatnio opublikował „Powrót Dziadów i inne szkice teatralne”, gdzie omawia m.in. współczesne realizacje teatralne dramaturgii romantycznej. W latach 2012–2013 opracował dwutomową antologię „Transformacja. Dramat polski po 1989 roku”. Jest także pomysłodawcą i redaktorem naukowym serii „Dramat Polski. Reaktywacja”, w której ukazało się dziesięć tomów zawierających teksty dramatyczne polskich pisarzy powojennych. Niedawno wydał raport „Miejsce i rola Kościoła w dzisiejszej polskiej kulturze teatralnej”. Autor kilku podręczników i scenariuszy filmów dokumentalnych (m.in. na temat Bolesława Leśmiana). Pracuje w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, gdzie od 2012 roku kieruje Ośrodkiem Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym. Wykłada na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i Uniwersytecie Warszawskim (wydział „Artes Liberales”). Jest członkiem kapituły Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

Aneta Mancewicz – badaczka i krytyczka teatru. Wykłada na uniwersytecie Royal Holloway, University of London. Specjalizuje się w badaniu adaptacji dzieł Szekspira, technologiach cyfrowych i teatrze europejskim. Od 2016 do 2018 r. współpracowała z belgijskim kolektywem teatralnym CREW nad adaptacjami „Hamleta” wykorzystującymi wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. W 2020 r. pracowała z globalnym studio kreatywnym NEXUS Studios nad adaptacją „Burzy” w rozszerzonej rzeczywistości. Opublikowała książki: „Hamlet after Deconstruction” (Palgrave Macmillan 2022), „Intermedial Shakespeares on European Stages” (Palgrave Macmillan 2014) i „Biedny Hamlet” (Księgarnia Akademicka 2010). Współredagowała trzy tomy esejów: „Intermedial Performance and Politics in the Public Sphere” (Palgrave Macmillan 2018), „Local and Global Myths in Shakespearean Performance” (Palgrave Macmillan 2018) i „Routledge Companion to Contemporary European Theatre and Performance” (planowana publikacja w 2023 r.), który zawiera 94 rozdziały napisane przez międzynarodowych autorów. Jej recenzje teatralne ukazały się w „Didaskaliach”, „Teatrze” i „Blogging Shakespeare”.

OGŁOSZENIE PROGRAMU

Program 27. Festiwalu Szekspirowskiego zostanie ogłoszony 20 czerwca.
Wtedy także widzowie poznają finalistów konkursu o Złotego Yoricka. Ruszy także sprzedaż biletów.

Pozostałe Aktualności

12 wrz 2024
Czekamy na Was! Bądź częścią dynamicznego, utalentowanego i pełnego pasji do teatru zespołu – młodzieżowej trupy aktorskiej działającej przy Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. W MTS chcemy kreować przes…
11 wrz 2024
Razem z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego zapraszamy na showcase projektów artystycznych z Ukrainy i Białorusi! W czasie EASTERN STAGE widzowie będą mieli okazje zobaczyć dwa spektakle…
05 wrz 2024
Agata Grenda przez kolejne cztery sezony będzie dyrektorką Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego! Stanowisko dyrektorki teatru objęła trzy lata temu, w 2021 r., po śmierci byłego dyrektora i pomysłodawcy…
20 sie 2024
Komu nie udało się jeszcze obejrzeć głośnego musicalu „1989” w Teatr Telewizji TVP? Nic straconego! Spieszymy z wiadomością, że powtórka transmisji z obsypanego nagrodami spektaklu otworzy jesienną ra…
20 sie 2024
Polskie Towarzystwo Szekspirowskie zaprasza wszystkich sympatyków twórczości Szekspira na seminarium „Reminiscencje Festiwalowe po 28. Festiwalu Szekspirowskim”, które odbędzie się 22 września (niedzi…

Hej! To ja, PopUp.

Masz dość telewizji i platform streamingowych? Potrzebujesz odrobiny dystansu i czasu tylko dla siebie? Szukasz informacji o spektaklach, koncertach i kreatywnych warsztatach?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się więcej o wydarzeniach i atrakcyjnych promocjach przeznaczonych wyłącznie dla subskrybentów. 

Co Ty na to?

Dziękuję, nie jestem zainteresowany. Wybieram niebieską pigułkę.
Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy identyfikatory plików cookies w celach marketingowych, w tym wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji, a także celach analitycznych i statystycznych, a także na zapisywanie i przechowywanie plików cookies na Twoim urządzeniu. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.