Być albo nie być dla ciała. W kontekstach kulturowych i społecznych szafujemy pojęciami i – jednak – osądami.
Brudne ciało czy w czystości? Nieskalane czy pozostające tym czym jest w swojej istocie? Czy istnieją uniwersalne kryteria, by rozstrzygnąć dylematy? Dla twórczyń istotna jest fizyczność, bebechy, trawienie i wydalanie, skazy, egzemy i plamy; laboratorium, gdzie fizjologia spotyka filozofię.
Hertz Haus w spektaklu „To bitch or not to bitch” za punkt wyjścia obiera szekspirowski poemat ,,Gwałt na Lukrecji”, ale bez sięgania po bezpośrednie reprezentacje przemocy. Skupia się natomiast na śladach, jakie gwałt pozostawia na kobiecym ciele i kobiecej psychice oraz na opiece nad skrzywdzonym ciałem. To też historia o granicy oddzielającej czyste od brudnego i to, co można pokazać w teatrze, od tego, czego pokazywać się nie powinno.
Spektakl wygrał konkurs SzekspirOFF podczas 28 edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Nagrodę przyznano za innowacyjne podejście do twórczości Szekspira na poziomie treści (wybór poematu ,,Gwałt na Lukrecji”) i formy przedstawienia. W werdykcie podkreślono oryginalne podejście do tematu gwałtu, bez sięgania po bezpośrednie reprezentacje przemocy, skupienie się na śladach, jakie gwałt pozostawia na kobiecym ciele i kobiecej psychice oraz na opiece nad skrzywdzonym ciałem.
Pokaz jest realizowany w ramach projektu Hertz Haus REP.