• Archiwalne
25 lut 2024

Na pierwszy rzut oka

reż. Adam Sajnuk, Teatr Polonia / 15+
  • Ossoliński /
  • Sajnuk /
  • Seweryn /
  • teatr polonia

Ten spektakl to manifest w obronie kobiet. Dobrze, że powstał. Koniecznie biegnijcie go zobaczyć również ze względu na totalną rolę Marii Seweryn. - Marcin Wojciechowski, „Och kultura”

To, co zaprezentowała Maria Seweryn w monodramie „Na pierwszy rzut oka”, to absolutne mistrzostwo. Egzamin dojrzałości aktorskiej zdany na szóstkę. - Jan Bończa-Szabłowski, „Rzeczpospolita”

Tessa jest adwokatką u progu wielkiej kariery. Niespodziewanie staje wobec dramatycznego wyboru, gdy sama trafia na salę sądową, w nieznanej sobie wcześniej roli świadka w swojej osobistej sprawie. Musi zdecydować, czy zaryzykuje wszystko, by przeciwstawić się bezdusznemu prawu i patriarchalnym układom.

Ten wybitny tekst teatralny, niezwykle aktualny, poruszający tematykę przemocy seksualnej i wzbudzający skrajne emocje, został wysoko oceniony po niedawnych premierach na londyńskim West Endzie i nowojorskim Broadwayu, a Jodie Comer, grająca tam Tessę, dostała nagrodę Tony – teatralny odpowiednik Emmy, Grammy i Oscarów.

Rola Tessy dla Marii Seweryn to pierwszy w jej karierze monodram.

-

Zapraszamy Państwa na spotkanie z Marią Seweryn, które odbędzie się po drugim spektaklu, około godziny 21:50 w Sali Podwieszanej. Spotkanie potrwa około godziny i poprowadzi je Weronika Łucyk.

Weronika Łucyk - Absolwentka teatrologii i kultury współczesnej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Szkoły Pedagogów Teatru organizowanej przez Instytut Teatralny w Warszawie. Jako krytyczka teatralna publikowała m.in. w "Didaskaliach" i Internetowym Magazynie "Teatralia", a także na portalach teatralny.pl i taniecpolska.pl. W Teatrze Wybrzeże pracuje jako pedagożka teatru – prowadzi warsztaty oraz spotkania z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Prowadzi zajęcia z podstaw pedagogiki teatru dla studentów wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Gdańskim.

-

Maria Seweryn
Aktorka i reżyserka. Ukończyła Wydział Aktorski warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Gra m.in. w Teatrze Polonia, Och-Teatrze, Spektaklove oraz w Krakowskim Teatrze Scena STU i Teatrze Kamila Maćkowiaka w Łodzi.
W filmie debiutowała jako czterolatka („Dyrygent” Andrzeja Wajdy). W 1993 roku za rolę w filmie Radosława Piwowarskiego „Kolejność uczuć” otrzymała Nagrodę im. Zbyszka Cybulskiego oraz nagrodę w plebiscycie Radia ZET za najlepszy debiut aktorski ostatnich pięciu lat, a za rolę w „Matce swojej matki” Roberta Glińskiego – nagrodę za najlepszą kreację aktorską podczas XI Tarnowskiej Nagrody Filmowej (1997).
Z jej ról teatralnych warto pamiętać m.in.: Rosencrantza w „Hamlecie” Williama Shakespeare’a w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1999, Teatr Rozmaitości w Warszawie), Lulu w skandalizującym „Shopping & Fucking” Marka Ravenhilla w reż. Pawła Łysaka (1999, Towarzystwo Teatralne w Warszawie) czy Nadię w Polaroidach w reż. Anny Augustynowicz (2002, Teatr Współczesny w Szczecinie), za którą otrzymała nagrodę na 2. Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona” w Zabrzu. Z kolei za rolę w „Opowiadaniach zebranych” w reżyserii i u boku Krystyny Jandy zdobyła wyróżnienie aktorskie na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2002), a za Irinę w „Miss HIV” w reż. Macieja Kowalewskiego – wyróżnienie w 12. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2006). Za rolę w spektaklu plenerowym „Lament na Placu Konstytucji” Krzysztofa Bizio otrzymała nagrodę za najlepszą rolę kobiecą w 14. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2008).
Bogaty jest też jej dorobek reżyserski. Zadebiutowała w tej roli spektaklem „Zaświaty, czyli czy pies ma duszę” Jerzego A. Masłowskiego (2010) w Och-Teatrze, później w tym samym teatrze wyreżyserowała m.in. „Związek otwarty” Dario Fo i Franki Rame (2012), „Alicję & Alicję” Amy Conroy (2013), „Stosunki prawne” Szymona Turkiewicza (2014). Reżyserskie prace ma też na koncie w Teatrze WARSawy (m.in. „Ślad” Marty Dzido, 2014) i impresaryjnym Teatrze MY oraz w Fundacji Sztuka Ciała. Jej ostatnią pracą reżyserską był spektakl muzyczny „Edith i Marlene” (2022) z premierą na Scenie Impresaryjnej Świt w Warszawie. We wrześniu 2023 roku w Teatrze Polonia premierę miał jej monodram „Prima Facie”.

Reżyseria: Adam Sajnuk
Przekład: Klaudyna Rozhin
Scenografia: Katarzyna Adamczyk
Kostiumy: Tomasz Ossoliński
Muzyka: Michał Lamża
Perkusja: Marcin Jahr/Grzegorz Poliszak
Asystentka ds. scenografii: Małgorzata Domańska
Projekcje wideo: Paweł Nowicki
Realizacja światła: Adam Szadkowski
Realizacja dźwięku: Michał Cacko
Producent wykonawczy: Rafał Rossa
Asystentka producenta wykonawczego: Karolina Potok
Obsada: Maria Seweryn

Czas trwania: 120 minut
Spektakl przeznaczony jest dla widzów w wieku 15+
Tematy drażliwe: wulgarny język, przemoc, gwałt

 

Hej! To ja, PopUp.

Masz dość telewizji i platform streamingowych? Potrzebujesz odrobiny dystansu i czasu tylko dla siebie? Szukasz informacji o spektaklach, koncertach i kreatywnych warsztatach?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się więcej o wydarzeniach i atrakcyjnych promocjach przeznaczonych wyłącznie dla subskrybentów. 

Co Ty na to?

Dziękuję, nie jestem zainteresowany. Wybieram niebieską pigułkę.
Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy identyfikatory plików cookies w celach marketingowych, w tym wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji, a także celach analitycznych i statystycznych, a także na zapisywanie i przechowywanie plików cookies na Twoim urządzeniu. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.