W ramach projektu „Wspólna Wyspa / The island we share”, zapraszamy do udziału w unikatowych na terenie Polski warsztatach, prowadzonych przez jedną z najlepszych specjalistek w tej dziedzinie: dr Sunčicę Milosavljević. Celem programu jest zniwelowanie luki między wiedzą o zrównoważonym rozwoju a działaniami praktycznymi – co według badań UNESCO stanowi największy problem współczesnej edukacji na ten temat.
Program SEED, opracowany przez międzynarodowy zespół artystów, pedagogów sztuki, nauczycieli oraz ekspertów ds. edukacji zrównoważonego rozwoju, wprowadza kreatywne metody pracy z dramatem i sztuką, które rozwijają kluczowe kompetencje w obszarze zrównoważoności.
Szkolenie skierowane jest do WSZYSTKICH nauczycieli (zarówno przedmiotów ścisłych, humanistycznych, nauk społecznych, sztuki, wychowania fizycznego, itd.), a także do bibliotekarzy, pedagogów szkolnych, psychologów i innych pracowników współpracujących z uczniami w wieku 13–19 lat. Celem jest inspirowanie do działania poprzez współpracę uczniów, nauczycieli i kadry kierowniczej szkoły, wzmacniając całościową perspektywę zrównoważonego rozwoju.
Terminy zajęć:
14 marca (piątek) 17:00-20:00
15 marca (sobota) 10:00-13:00 (przerwa obiadowa) 15:00-18:00
16 marca (niedziela) 10:00-13:00 (przerwa obiadowa) 15:00-18:00
Program szkolenia:
Szkolenie w Gdańsku obejmuje 5 sesji (każda trwająca około 3 godziny) dotyczących zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem i dramatem, uzupełnionych o najnowsze naukowe spostrzeżenia istotne dla zrównoważonego rozwoju (poparte materiałami informacyjnymi). Program porusza następujące tematy:
- Świadomość siebie, społeczeństwa i środowiska – Kreatywne uczestnictwo – Prefiguracja.
Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju (ESD) promuje równość, inkluzyjność i współodpowiedzialność. Dlatego to uczestnicy sami ustalają zasady szkolenia (prefiguracja), korzystając z technik pedagogiki dramatu, takich jak aktywne uczestnictwo, kreatywność i ucieleśnienie.
- Poszanowanie równości i sprawiedliwości – Opowiadanie historii i kultura wypowiedzi – Krytyczna analiza dyskursu.
Równość i sprawiedliwość, zarówno lokalnie, jak i globalnie, są kluczowymi celami strategii zrównoważonego rozwoju ONZ. Na przykładzie sztuki Szekspira „Burza” i metod krytycznej analizy dyskursu pokazujemy, jak narracje kulturowe utrwalają dominację społeczną, ekonomiczną i środowiskową. Wspólne opowiadanie historii pomaga rozwijać umiejętność wypowiedzi i refleksyjność.
- Przynależność do społeczności – Ruch i taniec – Ucieleśnione poznanie.
Zrównoważony styl życia to nie tylko krytyczne myślenie, ale też emocjonalne zaangażowanie i poczucie wspólnoty. Poprzez ruch i taniec łączymy emocje, myśli i ciało (ucieleśnione poznanie), by lepiej funkcjonować w społecznym i ekologicznym środowisku.
- Zrozumienie problemów systemowych – Obrazy – Interpretacja obserwowanego (hermeneutyka).
Myślenie systemowe pozwala dostrzegać złożone problemy współczesnego świata. Badamy antropocentryzm i sposoby, w jakie ludzie przywłaszczają sobie zasoby naturalne. Wykorzystując krytyczne i ucieleśnione myślenie, uczymy się tworzyć i interpretować wielowymiarowe obrazy rzeczywistości.
- Różnorodność – Postacie w konflikcie – Empatia i kodeksy etyczne.
Szacunek dla wszystkich form życia to podstawa etyki zrównoważonego rozwoju. Aby przezwyciężyć antropocentryzm, stosujemy kategorię dramatu – agon, gdzie każda strona konfliktu ma własny, uzasadniony punkt widzenia. Poprzez monologi i dialogi uczymy się empatii, szacunku dla odmiennych opinii oraz negocjacji.
- Świat ponad człowiekiem – Animacja przedmiotów – Perspektywa międzykulturowa.
Etyka zrównoważonego rozwoju obejmuje szacunek dla przyrody i refleksję nad problemami, takimi jak zmiany klimatyczne czy nadprodukcja odpadów. Poprzez techniki animacji kukiełkowej rozwijamy świadomość odpowiedzialnego podejścia do przedmiotów codziennego użytku.
- Filozofia nadziei – Przestrzeń i czas – Radykalna wyobraźnia.
Młodzi ludzie coraz częściej doświadczają eko-lęku i depresji z powodu katastrofalnych zmian klimatycznych. Aby przeciwdziałać temu, z humorem i kreatywnością tworzymy scenariusze oraz przestrzenno-czasowe instalacje, które ukazują możliwe wizje przyszłości.
- Aktywność – Współczesne performanse (sztuka performatywna) – Enaktywizm.
Działanie jest kluczowym elementem ESD. Łączymy ucieleśnienie, zanurzenie, sztukę myślenia krytycznego i systemowego, etykę, wyobraźnię oraz optymizm. Na zakończenie programu stworzymy performanse, które będą efektem tych doświadczeń.
Na zakończenie przewidziana jest wspólna refleksja nad programem oraz jego ewaluacja.
Jak aplikować?
Zrównoważony rozwój to podejście systemowe, wymagające współpracy między dyscyplinami i systemami. W szkole oznacza to współpracę nauczycieli różnych przedmiotów oraz współpracę z kierownictwem placówki. Dlatego nasze szkolenie jest przeznaczone dla zespołów szkolnych.
Szkoły mogą aplikować, zgłaszając trzyosobowy zespół składający się z:
- 1 osoby reprezentującej przedmioty ścisłe (np. biologia, chemia, geografia, fizyka, matematyka, informatyka, nauki techniczne),
- 1 osoby reprezentującej przedmioty humanistyczne (np. historia, języki, nauki społeczne i polityczne, filozofia, etyka, a także psychologia, edukacja obywatelska),
- 1 osoby reprezentującej kulturę i sztuki kreatywne (np. WOK, muzyka, plastyka nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne oparte na sztuce i kulturze, muzyce, sztukach wizualnych, teatrze, literaturze).
Członkowie kadry zarządzającej szkoły, a także indywidualni nauczyciele, mogą również zgłaszać się, o ile uda im się skompletować interdyscyplinarny zespół z udziałem kolegów (np. nauczycieli z innych przedmiotów, także z innych szkół).
Aby zgłosić udział, prosimy o wypełnienie formularza Google.
Do szkolenia przyjmujemy maksymalnie 8 zespołów szkolnych, co daje łącznie 24 uczestników.
Ważne informacje:
- Nie jest wymagana wcześniejsza znajomość dramatu/teatru – wystarczy chęć do zgłębiania tematyki zrównoważonego rozwoju oraz kreatywnego nauczania i uczenia się.
- Szkolenie jest bezpłatne dla nauczycieli. Wszystkie koszty pokrywane są z projektu „The Island We Share / Wspólna Wyspa”.
- Po zakończeniu szkolenia nauczyciele otrzymają Certyfikat Uczestnictwa wydany przez organizatorów.
Sunčica Milosavljević, PhD – reżyserka teatralna (z doświadczeniem międzynarodowym) w pedagogice dramy oraz zarządzaniu kulturą. Absolwentka Wydziału Dramatu w Belgradzie. Współzałożycielka stowarzyszenia BAZAART, które tworzy krajową platformę rozwoju dramy i teatru w edukacji, w tym metodologię uczenia międzykulturowego, sieć lokalnych ośrodków wsparcia nauczycieli, seminaria szkoleniowe dla pedagogów i konferencje na temat kultury i edukacji. Obecnie pełni funkcję Prezesa sieci Oracle Cultural Network.
Program SEED został opracowany przez międzynarodowy zespół ekspertów zrzeszony wokół stowarzyszenia BAZAART z Belgradu (Serbia), w ramach projektu THE BIG GREEN, finansowanego przez Creative Europe.