Trzeciego dnia festiwalu znajdziemy się w zupełnie nowym wnętrzu. Mamy nadzieję, że odkryje ono przed nami kolejne obszary, w których także organy będą mogły zabrzmieć w niecodziennych konfiguracjach. Gdański Teatr Szekspirowski stoi na miejscu dawnej Szkoły Fechtunku, w której dawnymi czasy poza murami miasta odbywały się koncerty i przedstawienia zabronione w obrębie tych murów. Współcześnie muzyka barokowa na scenie elżbietańskiej, bez nagłośnienia, tak jak to robiono w dawnych czasach nie miała jeszcze okazji tutaj wybrzmieć, a więc – premiera. Tym większa, że premierowo wystąpi również młody łódzki zespół Altberg Ensemble, którego szefem jest Jakub Kościukiewicz. Tym razem jednak pozycję maestro di cappella obejmie niezrównany znawca muzyki klawiszowej i zespołowej siedemnastego i osiemnastego wieku – Jörg-Andreas Bötticher, profesor słynnej szwajcarskiej Schola Cantorum Basiliensis, który pojawi się na naszym festiwalu również po raz pierwszy (nie jedyny) i będzie pełnił funkcję artysty-rezydenta. Tych świetnych artystów usłyszymy w sobotę 30 września o godz. 19.00. W programie utwory Johanna Sebastiana Bacha i Georga Phillipa Telemanna zawierające „polskie klimaty”. Polski styl był w osiemnastym wieku jednym z narodowych stylów muzycznych rozpowszechnionych w Europie, tak jak styl włoski czy francuski. Tego wieczora z angielskiej sceny wysłuchamy w wykonaniu szwajcarsko-polskich sił muzycznych, jak słynni kompozytorzy niemieccy „przemycali” lub eksponowali polskie wątki w swojej muzyce. Takie wydarzenia możliwe tylko w Gdańsku!
Altberg Ensemble (Łódź, debiut)
Jörg-Andreas Bötticher (Basel/Szwajcaria, debiut) – maestro di capella
–
ALTBERG ENSEMBLE
Orkiestra barokowa, powstała w 2017 roku z inicjatywy wiolonczelisty Jakuba Kościukiewicza, składająca się z muzyków specjalizujących się w grze na instrumentach historycznych bądź ich wiernych kopiach oraz stosujących historyczne praktyki wykonawcze. W 2018 roku Altberg Ensemble wystąpił w ramach cyklu 200 Kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego, prowadzony przez wybitnego szwajcarskiego klawesynistę, organistę i dyrygenta Jörga-Andreasa Böttichera. Od 2019 roku w ramach cyklów Barokowa Łódź oraz Barokowe Miraże zespół regularnie koncertuje w Łodzi i województwie łódzkim, będąc jednocześnie formacją rozpoznawalną na scenie ogólnopolskiej – m.in. dzięki występom na festiwalach Dramma per Musica na Zamku Królewskim w Warszawie, Bydgoska Scena Barokowa, Barok na Mazurach, a także w ramach cyklu Bach 200 Uniwersytetu Warszawskiego oraz podczas Koncertów Pokoju w Jaworze. Altberg Ensemble jest również stałym gościem Domu Pracy Twórczej Pałac w Radziejowicach. Zespół w przeciągu kilku lat współpracował z wieloma znakomitymi śpiewakami, w tym z Anną Mikołajczyk, Olgą Pasiecznik, Karolem Kozłowskim,
Jakubem Józefem Orlińśkim, Aleksandrem Rewińskim, Michałem Sławeckim, Kacprem Szelążkiem, Rafałem Tomkiewiczem, a także z wybitnymi prowadzącymi – klawesynistą i organistą Jörgiem-Andreasem Bötticherem, skrzypaczką Olivią Centurioni, oboistą Alfredo Bernardinim, flecistą, muzykologiem i dyrygentem Peterem Van Heyghenem oraz skrzypkami Grzegorzem Lalkiem i Zbigniewem Pilchem. W kwietniu 2022 r. zespół wydał swoją pierwszą płytę z utworami G. Ph. Telemanna “Suites & Concerto” nagraną pod kierunkiem Petera Van Heyghena dla wydawnictwa płytowego DUX 1761, nominowaną do nagrody Fryderyk 2023 w kategorii Muzyka Dawna. W sierpniu 2022 Altberg Ensemble opracował i wykonał w ramach Festiwalu Kolory Polski, program składający się z zapomnianych muzykaliów XVIII wiecznej kapeli w klasztorze oo. Dominikanów w Gidlach.
JORG-ANDREAS BÖTTICHER
Urodzony w Berlinie, studiował muzykę dawną w Bazylei. Dyplom w zakresie gry na organach u Jean-Claude’a Zehndera i klawesynu u Andreasa Staiera oraz studia u Jespera B. Christensena i Gustava Leonhardta. Z Ensemble La Fenice (1990–2004) zgłębiał muzykę włoskiego wczesnego baroku. Występuje jako solista, a także z różnymi formacjami kameralnymi i orkiestrowymi (Voces Suaves, Ensemble Altberg, Bachstiftung St. Gallen). Bötticher jest profesorem klawesynu i basso continuo w Schola Cantorum. W Musikhochschule Basel uczył praktyki wykonawczej muzyki dawnej w latach 1998–2016. Kursy i wykłady zaprowadziły go do różnych europejskich konserwatoriów, a także do Tokio i Bogoty. Jest organistą w Predigerkirche Basel i dyrektorem artystycznym „Abendmusiken in der Predigerkirche”. Bötticher publikował na tematy basso continuo, estetyki muzycznej i twórczości kantatowej Bacha. Jego nagrania CD dokumentują jego zainteresowanie rzadko słyszanymi kompozytorami, takimi jak Alessandro Poglietti, Michelangelo Rossi i Gottlieb Muffat czy Carlo Zuccari, Gaspard Fritz, a także najnowsze nagrania, takie jak „Balthasar Erben” (Abendmusiken Basel) czy „Come to my Garden ” (z Voces Suaves). W 2020 roku został uhonorowany Nagrodą Naukową Miasta Bazylei za wieloletnią działalność łączącą badania z praktyką muzyczną.
Szczegóły na stronie www.organyplus.com
–
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska,Samorządu Województwa Pomorskiego, Ambasady Szwajcarii w Polsce oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
–
Partnerem koncertu jest Ambasada Szwajcarii w Polsce.
–
Festiwal ORGANy PLUS+ jest członkiem REMA oraz European Festival Associacion EFFE.
–
Współorganizatorzy: Klasztor Franciszkanów w Gdańsku, parafia Św. Jana Bosko na Oruni, Trinitas Artis, AMRS Production, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdański Teatr Szekspirowski, Pałac Opatów, Centrum św. Jana, Kościół Bożego Ciała
–
Partnerzy: Hampton by Hilton, Weldone, Trefl, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Drukomania.pl, Ruch Muzyczny, Grafito
–
Bilety w cenie 99zł parter /89zł galeria front / 79zł galeria boczna do nabycia na platformie e-bilet oraz na godzinę przed koncertem (płatność gotówką).
Film niemy z muzyką na żywo w wykonaniu zespołu Czerwie.
Światowa premiera! / Organizator: Trinitas Artis
Gdański Teatr Szekspirowski
Gdański Teatr Szekspirowski zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://teatrszekspirowski.pl oraz https://bilety.teatrszekspirowski.pl Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.Raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego
Niniejsza strona internetowa jest częściowo zgodna z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, z powodu niezgodności wymienionych poniżej. Zdiagnozowano następujące nieprawidłowości: niektóre posty mają nieczytelną strukturę – brakuje odpowiedniej ilości nagłówków (h2-h6) oraz podziału na akapity, 1 lista wymaga uporządkowania (dotyczy strony www.bilety.teatrszekspirowski.pl), 1 ramka wymaga oznaczenia (dotyczy strony www.bilety.teatrszekspirowski.pl), linki wymagają opisania unikatowymi hasłami/tytułami, cytaty zapisane są kursywą, a powinny być w cudzysłowie, niektóre teksty napisane są zbyt skomplikowanym językiem i wymagają uproszczenia, pliki video nie są opatrzone transkrypcją/audiodeskrypcją /tekstem alternatywnym oraz nie posiadają tłumaczenia na Polski Język Migowy, brak mapy serwisu w poszczególnych zakładkach, nie wszystkie elementy/zakładki strony pozwalają na nawigację za pomocą klawiatury. Powyższe nieprawidłowości zostaną usunięte do końca 2020. Wyłączenia
Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-09-22. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt z Magdaleną Hajdysz za pośrednictwem maila na adres: dostepnosc@teatrszekspirowski.pl. lub telefonicznie, dzwoniąc pod numer: +48 691 082 277. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie. Po wyczerpaniu ww. procedury możliwe jest złożenie wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Wojciecha Bogusławskiego 1, 80-818 Gdańsk BUDYNEK TEATRU w całości dostępny jest dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Większość wejść dostępna jest bezpośrednio z poziomu chodnika/ulicy. Każda kondygnacja dostępna jest za pośrednictwem dźwigów osobowych, dostosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami (dalej OzN). W ramach ogólnodostępnych toalet przewidziano odpowiednio wyposażone sanitariaty. CZĘŚĆ TEATRALNA dostępna jest poprzez ciąg pieszy zlokalizowany pomiędzy budynkiem teatru a murami zewnętrznymi. Główne wejście do teatru wyposażone jest w podwójne, dwuskrzydłowe drzwi, które przed wydarzeniami są otwarte na oścież.
Wejście jest bez progów. KASA GTS zlokalizowana jest w holu wejściowym, naprzeciwko głównego wejścia. Jej lada znajduje się na wysokości 120 cm. WIDOWNIA dostępna jest z holu wejściowego poprzez zaprojektowany w centralnej części korytarz o nachylonej posadzce, bez progów. W budynku teatru w rejonie foyer znajdują się dwie windy, zapewniające osobom z niepełnosprawnościami dostęp na kondygnację podziemną, gdzie zlokalizowane są odpowiednio wyposażone toalety oraz szatnie, a także teatralny bar i dwie sale wystaw. CZĘŚĆ ADMINISTRACYJNA (biura, garderoby dla artystów oraz Sala spotkań) dostępna jest bezpośrednio z dziedzińca teatru (zlokalizowanego na poziomie chodnika/ulicy), a dostęp do pomieszczeń użytkowych na poziomie +1 zapewnia dźwig osobowy. Biura oraz garderoby wyposażono w sanitariaty przystosowane dla OzN. Dodatkowo jedna z garderób indywidualnych na piętrze została zaprojektowana z uwzględnieniem wymagań dostępności dla OzN. PRACOWNICY BIURA OBSŁUGI WIDZA w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, a także PRZEWODNICY oprowadzający po GTS, są przeszkoleni z obowiązujących zasad zachowania wobec osób z niepełnosprawnościami, w tym pełnego szacunku, nienarzucającego sposobu oferowania niezbędnej pomocy oraz zapewnienia niezbędnej asysty.
Wybrane wydarzenia organizowane przez GTS są tłumaczone na Polski Język Migowy oraz emitowane/prowadzone z napisami i/lub audiodeskrypcją. WEJŚCIE DO BUDYNKU Cały rok / wejście od strony ul. Wojciecha Bogusławskiego – wejście główne oraz ok 20 metrów dalej wzdłuż muru teatru, po lewej stronie wejście dla osób poruszających się na wózku. UWAGA! Ulica Wojciecha Bogusławskiego, przy której zlokalizowany jest GTS, pokryta jest płaską kostką brukową, a chodnik znajdujący się przy budynku teatru ma brukowane poprzeczne pasy, co może stanowić utrudnienie dla osoby poruszającej się na wózku. CO GDZIE JEST?
Automatyczna walidacja strony www pod kątem jej dostępności walidatorami online, nie jest w pełni miarodajna i nie zastąpi obiektywnych testów wykonanych przez osoby z niepełnosprawnościami. W związku z tym Gdański Teatr Szekspirowski dąży do przeprowadzenia corocznych audytów dostępności swoich stron. Niezależnie od tego GTS wykonał testy dostępności strony za pomocą powszechnie dostępnych narzędzi.
Masz dość telewizji i platform streamingowych? Potrzebujesz odrobiny dystansu i czasu tylko dla siebie? Szukasz informacji o spektaklach, koncertach i kreatywnych warsztatach?
Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się więcej o wydarzeniach i atrakcyjnych promocjach przeznaczonych wyłącznie dla subskrybentów.
Co Ty na to?