1989 – „najlepszy spektakl tego roku w Trójmieście”

Koprodukcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie bierze udział w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Wybitny, porywający, wzruszający. Musical „1989″ w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim […]. Hiphopowy musical „1989” w mistrzowski sposób połączył ogień i wodę – historyczną opowieść o narodzinach i sukcesie Solidarności z nowoczesną formą adresowaną do młodych. Tak powstał najlepszy spektakl tego roku w Trójmieście.
Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza – Trójmiasto.

Rapowana, śpiewana i tańczona opowieść o ostatnim dziesięcioleciu PRL, zakończonym bezkrwawą rewolucją. „1989″ to spektakl na każdym poziomie pionierski, będący eksperymentem o ekstremalnie dużym stopniu ryzyka – tak jak polska transformacja. Okazał się dziełem porywającym i poruszającym, mistrzowsko łączącym warstwy znaczeń, genialnie zagranym, zaśpiewanym i wytańczonym.
Aneta Kyzioł, Polityka

Dynamiczny, wciągający musical o polskiej historii współczesnej. To opowieść gęsta od znaczeń, odniesień, aluzji i cytatów, świetnie napisana, zaśpiewana i wytańczona. Muzyka to momentami przebojowa, momentami poruszająca, a czasem wyrywająca z foteli mieszanka hip-hopu, r’n’b i soulu. To udana próba stworzenia nowego, pozytywnego mitu, bez budowania pustego pomnika ze spiżu. Co ważne: uwzględnia też, wciąż niedostatecznie opowiedzianą, kobiecą perspektywę.
Przemek Gulda, Instagram: guldapoleca

Rewelacyjny musical „1989” to sceniczne wydarzenie roku, wyprodukowane przez teatry Słowackiego w Krakowie i Szekspirowski w Gdańsku. […] Nareszcie została doceniona w historii Solidarności rola kobiet. Fantastycznie grają, tańczą i śpiewają Magdalena Osińska (Gaja), Katarzyna Zawiślak-Dolny (Krystyna Frasyniuk), Julia Latosińska (córka Władka, Topola), Małgosia Majerska (Anna Walentynowicz), Dominika Feiglewicz (Henryka Krzywonos) i Karolina Kazoń jako Danuta Wałęsa. Z uroczystości odebrania Nagrody Nobla w imieniu męża, po arcyzabawnym przemówieniu po szwedzku, robi manifestację siły kobiet. Wcześniej słuchamy poruszającego słowiańskiego motywu i oglądamy internowane panie w Gołdapi. Pojawia się Agnieszka z solidarnościowych filmów Wajdy. Przypomniana jest utracona ciąża pobitej przez milicję Henryki Krzywonos oraz nękanie i zastraszanie innych Polek. […] Dynamikę spektaklu świetnie opisują raperskie refreny „zróbcie hałas, zróbcie szum”, a siła beatów wzbudza w publiczności reakcje z hip hopowych koncertów, zwłaszcza u najmłodszych. Obserwując kompromitujące awantury postsolidarnościowych „elit” nie mają powodu, by doceniać przełom 1980 i 1989 r. W spektaklu wyprodukowanym z pomocą gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, kierowanego przez Agatę Grendę, młodzi dostają coś więcej niż tylko historyczną ściągawkę: to szczere i wiarygodne jak rap argumenty, że Solidarność to wielka sprawa, do której warto się odwoływać.
Jacek Cieślak, Rzeczpospolita

Premiera spektaklu odbyła się 19 listopada w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim i 1 grudnia w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie.

Pozostałe Aktualności

Ferie na Pomorzu dobiegają powoli końca, my zaś życzymy młodzieży i nauczycielom dużo siły i kreatywnych pomysłów w nadchodzącym nowym semestrze szkolnym. Dla inspiracji przypominamy o naszej e-publik…
Konkurs rozstrzygnięto! Urzekły nas zdjęcia i historie Państwa pupili. Wygrały osoby o następujących inicjałach: RW, TC, JR, MC Zwycięzców poinformujemy o nagrodach drogą mailową. ///// Do w…
Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy identyfikatory plików cookies w celach marketingowych, w tym wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji, a także celach analitycznych i statystycznych, a także na zapisywanie i przechowywanie plików cookies na Twoim urządzeniu. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.