Kino w Chinach wykład

Współczesne kino chińskie V i VI generacji | wykład | Tydzień Chiński

Od „elektrycznych cieni” do „Chinawood” – o chińskim kinie dawniej i dziś opowie Łukasz Bachora doktorant Uniwersytetu Gdańskiego, Katedra Studiów Wschodnich. 

Kino w Chinach rozwijało się w jednym z najbardziej burzliwych okresów w dziejach owego kraju. Kolejne epizody historycznego dramatu wyznaczały jednocześnie granice kolejnych pokoleń filmowców. Być może najistotniejszą cezurę stanowiła jednak Rewolucja Kulturalna (1966-76). W trakcie jej trwania nie powstawały nowe filmy, studia i szkoły filmowe nie funkcjonowały, a wielu ludzi kina, jako przedstawicieli inteligencji, zostało zesłanych do pracy na wsi w ramach „reedukacji”. Taki los spotkał m.in. Zhanga Yimou („Zawieście Czerwone Latarnie”), Chena Kaige i Tian Zhuangzhuanga, późniejszych czołowych twórców V generacji chińskich filmowców. 

Po Rewolucji Kulturalnej Chiny zaczęły się otwierać na świat. Reformy wolnorynkowe i liberalizacja życia społecznego doprowadziły do wzrostu poziomu życia i gwałtownego napływu zagranicznej kultury masowej. Na gruncie tej transformacji wyrosła VI generacja twórców, dla której ideologicznym punktem wyjścia stały się wydarzenia na placu Tiananmen w 1989 r. Rozczarowani zdławieniem ruchu pro-demokratycznego i sceptyczni wobec radykalnych przemian społecznych przełomu wieków młodzi filmowcy tworzyli kino niepokorne, bezkompromisowe, odważnie krytykujące rzeczywistość. Reprezentantem tego pokolenia jest m.in. Jia Zhangke („Dotyk grzechu”, „Nawet góry przeminą”).

We współczesnym kinie chińskim każdy znajdzie coś dla siebie, o czym będzie można się przekonać na własne oczy w trakcie pokazów filmowych realizowanych w IKM ramach Tygodnia Chińskiego.