InlanDimensions / Przerwany sen | spektakl

Zuni Icosahedron

W języku kantońskim, z polskimi i angielskimi napisami.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami, które poprowadzi dr Maciej Szatkowski.

Podstawą spektaklu Danny’ego Yunga jest starochiński dramat Pawilon Peonii Tanga Xianzu (1550–1616), tworzącego w czasach dynastii Ming, określanego mianem „chińskiego Szekspira”. Młoda dziewczyna Du Liniang, córka Du Bao, gubernatora Nan’an śni o młodym uczonym, którego spotyka w Pawilonie Peoni. Po powrocie do domu zaczyna chorować i umiera. Przed śmiercią jednak zostawia swój autoportret i wiersz pokojówce, nakazując ukryć je pod wierzbą nad jeziorem Taihu. Trzy lata później uczony Liu Mengmei śni o Du Liniang. W jego śnie zakochują się oni w sobie do szaleństwa. To właśnie siła tej miłości pomaga Liu Mengmei w ożywieniu Du Liniang. Po konfrontacji z ojcem Du Liniang, para bierze ślub i żyje długo i szczęśliwie. W dramacie Xianzu ważną rolę odgrywa wątek balansowania na granicy życia i śmierci, ze szczególnym uwzględnieniem zwycięstwa miłości nad śmiercią. Danny Yung bierze na warsztat scenę 10 „Pawilonu Peonii”, tytułowy Przerwany sen, którą łączy z konwencjąopery pekińskiej z elementami performatywnymi i instalacją wideo.

Od 2018 roku do dziś Danny Yung opracowuje Przerwany sen w różnych przestrzeniach. Można to porównać do tworzenia instalacji artystycznych, dostosowanych do konkretnego miejsca (tzw. sztuka site-specific). Każda wersja spektaklu tworzona jest przez różnych artystów, uwzględniając konkretne miejsce, kontekst kulturowy i społeczny. Yung uważa, że sztuka nie daje jednego pola interpretacyjnego, a poprzez dekonstrukcję chińskich ideogramów wskazuje, że nie jest w pełni możliwe przełożenie danego kontekstu kulturowego na obcy grunt i język.


Danny Yung jest pionierem sztuki eksperymentalnej i jednym z najbardziej wpływowych artystów w Hongkongu. Członek-założyciel i dyrektor artystyczny Zuni Icosahedron. W ciągu ostatnich 50 lat intensywnie pracował w różnych dziedzinach sztuki, takich jak teatr, film, film animowany, wideo oraz w sztukach wizualnych. Wziął udział w ponad 100 produkcjach teatralnych jako reżyser, scenarzysta, producent i/lub scenograf, między innymi w Tokio, Yokohamie, Toga, Singapurze, Jakarcie, Taipei, Szanghaju, Nanjing, Shenzhen, Brukseli, Berlinie, Monachium, Hanower,, Londynie, Lizbonie, Rotterdamie, Dubaju, Nowym Jorku. Jego spektakle prezentowane były na całym świecie. W 2018 roku na zamówienie Hongkońskiego Festiwalu Sztuki zrealizował Łzy z jałowego wzgórza (Tears of the Barren Hill), utwór teatralny poruszający tematykę innowacyjności tradycyjnego chińskiego teatru oraz wymiany kulturalnej, za który otrzymał wyróżnienie Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) – Music Theatre NOW Award. W 2010 roku na Expo w Szanghaju Yung, we współpracy ze znanym japońskim reżyserem teatralnym Satō Makoto, przedstawił Opowieść o ibisie czubatym (The Tale of the Crested Ibis). To projekt wymiany kulturalnej, który po raz pierwszy połączył elementy tradycyjnych teatrów nō i kunqu z robotyką. Kwiecista instalacja TTXS Yunga w National Mall w Waszyngtonie była największym dziełem sztuki instalacyjnej, jakie kiedykolwiek zbudowano i zamówiono w ramach Smithsonian Folklife Festival. Ideę wymiany między współczesnymi i tradycyjnymi sztukami widowiskowymi w Azji rozwija coroczny, kuratorowany przez Yunga od 2012 Festiwal Toki. Artysta bacznie przygląda się polityce artystycznej i kulturalnej oraz śledzi rozwój edukacji w Hongkongu oraz w regionie Azji i Pacyfiku. Obecnie pełni funkcję przewodniczącego Międzymiastowej Konferencji Wymiany Kulturalnej między Hongkongiem, Tajpej, Shenzhen a Szanghajem oraz członka Rady Wzornictwa Hongkongu. Jako pierwszy został wyróżniony tytułem mistrza-artysty w dramacie przez dziekana Hongkońskiej Akademii Sztuk Performatywnych w 2013 roku, a także nominowany na członka zarządu HKICC Szkoły Kreatywności Lee Shau Kee i członka Rady Konsultacyjnej Wydziału Studiów Kulturowych Uniwersytetu Lingnan w Hongkongu oraz Szkoły Aktorskiej Hongkońskiej Akademii Sztuk Performatywnych. W 2009 roku Yung został odznaczony Krzyżem Zasługi Orderu Zasługi Republiki Federalnej Niemiec za wkład w wymianę kulturalną między Niemcami a Hongkongiem.W 2014 roku Yung otrzymał Fukuoka Prize w dziedzinie Sztuka i Kultura, a w 2022 r. został uhonorowany nagrodą za całokształt twórczości przyznaną przez przez Hong Kong Arts Development Council.

Zuni Icosahedron to założony w 1982 międzynarodowy eksperymentalny zespół artystyczny z siedzibą w Hongkongu, będący jednocześnie charytatywną organizacją kulturalną typu non-profit. Jest jednym z dziewięciu głównych profesjonalnych zespołów sztuk scenicznych w Hongkongu wspieranych bezpośrednio przez rząd, a od 2009 roku jest partnerem Centrum Kultury w Hongkongu. Kierowany przez dyrektorów artystycznych Danny’ego Yunga i Mathiasa Woo Zuni ma na swym koncie ponad 200 oryginalnych spektakli teatralnych i multimedialnych, które prezentował w ponad 80 miastach na całym świecie. Członkowie zespołu są również aktywny w dziedzinach edukacji i krytyki artystycznej, badań nad polityką kulturalną, uczestniczą w międzynarodowych konferencjach i wymianach kulturalnych. Przez ostatnie dwie dekady Zuni podejmował się misji rozwoju i ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego w sztukach performatywnych. www.zuni.org.hk

Realizatorzy

Dyrektor artystyczny, reżyser i scenograf: Danny Yung
Asystent dyrektora artystycznego: Cedric Chan
Zastępca dyrektora: Liu Xiaoyi (Singapur)
Występują: Martin Choy, ChukYin Man, Ellen Kong, Helen Kwok, Dan Tse, Xiao Xiang Ping (gościnnie)
Oryginalna muzyka: Steve Hui (akaNerve)
Wideo: Benny Woo, Thomas NG Cho Yin
Kostiumy: Twinny Cheng, Lo Sing-chin
Światła: Adonic Lo
Dźwięk: Soloan Chung
Koordynator produkcji: Cheng Kwok Ching Ricky
Asystent sceniczny: Hui Ngo Kwan Grace
Producent: Wong Yue Wai
Premiera: 2018
Czas trwania: 90 min


Wydarzenie w ramach InlanDimensions International Arts Festival 2022
inlandimensions.com



Zuni Icosahedronjest finansowany przez Rząd Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkongu
Zuni Icosahedron Zuni Icosahedron jest partnerem kulturalnym Hong Kong Cultural Center
Wydarzenie dofinansowane ze środków Hong Kong Economic and Trade Office w Berlinie