WSKAZÓWKI DLA PODDANYCH (Nuhikun) | Tydzień Japoński

Spektakl WSKAZÓWKI DLA PODDANYCH – 4 i 5 października o 19:00 w Teatrze Szekspirowskim

Dramat Wskazówki dla poddanych (jap. Nuhikun, 1978) przez niektórych krytyków japońskich bywa określany mianem najbardziej dojrzałego w całym dorobku artystycznym Terayamy Shûjiego  zarówno pod względem treści, jak i formy.

O spektaklu Wskazówki dla poddanych

Tytuł jest nawiązaniem do utworu Jonathana Swifta (1731), ale angielskie opowiadanie stało się zaledwie pretekstem do opowiedzenia losów poddanych urzędujących podczas nieobecności ich pana w jego wielkiej posiadłości. Znudzeni codziennym życiem służący postanawiają na zmianę naśladować wlaściciela. Osoba, która w danym momencie odgrywa rolę pana, może wydawać dowolne rozkazy, a pozostałe osoby muszą się im bezwarunkowo podporządkować. Stopniowo bohaterowie zaczynają posuwać się do coraz bardziej drastycznych metod i wydawać rozkazy mające na celu wyłączenie poniżenie drugiej osoby, czerpiąc przy tym sadystyczną przyjemność.

Wskazówki dla poddanych to jeden z najbardziej reprezentatywnych spektakli Terayamy, który Teatr Laboratorium Tenjō Sajiki zagrał więcej niż sto razy w ponad trzydziestu miastach na całym na świecie – i to w ciągu tylko pięciu lat od premiery (od 1978 do występu w Paryżu w 1982). W latach 1989–1991 i 2003–2005 ten sam spektakl wystawił około pięćdziesiąt razy Teatr Laboratorium Ban’yū Inryoku.

TEATR LABORATORIUM

Teatr Laboratorium Ban’yū Inryoku, kontynuując tradycję Tenjō Sajiki, zadaje widzom pytanie, czym jest to, czego ludziom brakuje, czego potrzebują, czym jest prawdziwa wolność, jaki jest związek między władzą, kontrolą drugiego człowieka a seksualnością – w zależności od tego, czy jesteśmy panem czy sługą, ujawniamy przecież drzemiące w nas sadomasochistyczne skłonności.

Kiedy w 1983 po śmierci Shūjiego Terayamy Teatr Laboratorium Tenjō Sajiki został rozwiązany, J.A. Seazer (właść. Terahara Taka’aki) wraz z trzydziestoma członkami teatru założył Teatr Laboratorium Ban’yū Inryoku. Nazwa odnosi się do słów Terayamy, twierdzącego, iż siła grawitacji to potęga samotności, która przyciąga wzajemnie ludzi. W skład Ban’yū Inryoku wchodzi kilkunastu głównych aktorów, lecz w każdym spektaklu pojawia się także grupa artystów zapraszana z zewnątrz.

TWÓRCY i OBSADA

Autor: Terayama Shūji

Reżyseria, muzyka: J.A. Seazer

Współpraca reżyserska: Takata Keitoku

Scenografia, kostiumy, charakteryzacja: Kotake Nobutaka

Kierownik produkcji: Ogasawara Mikio

Asystent kierownika produkcji: Satō Shiho

Dźwięk: Ozaki Hiroyuki

Światło: Yamazaki Kayo, Masamura Sanami

Rekwizyty: Hatano Uno, Mitsumata Haruka

Występują: Takata Keitoku, Kobayashi Rie, Kobayashi Keita, Kinoshita Mizuho, Tobinaga Kiyoshi, Mori Yōko, Imamura Hiroshi, Tachikawa Ryo, Yamada Sakurako, Okaniwa Hideyuki, Soda Akihiro, Yokoyama Seiko, Tobita Daisuke, Karasawa Hiroshi, Katō Kazuma , Mitsumata Haruka, Kabuto Miyoshi

czas trwania: 1h 50min

Po spektaklu w dniu 05.10 odbędzie się spotkanie z twórcami, udział wezmą: J.A Seazer,  Takata Keitoku, Kotake Nobutaka oraz aktorzy.

Spektakl wystawiany jest w języku japońskim z tłumaczeniem na język polski i angielski w formie napisów.

SPEKTAKL WYŁĄCZNIE DLA WIDZÓW DOROSŁYCH.

W przedstawieniu występują małe zwierzęta hodowlane. Stworzeniom nie dzieje się żadna krzywda.

Zobacz również KLASA SZALEŃCÓW