HEAD DOWN/GŁOWĄ W DÓŁ – performance / instalacja

instalacja rezonująca
Robert Knuth

performans dźwiękowy
Robert Knuth, Rafał Kołacki, Shathansky, Kajetan Wójcik

Kuratorka: Aneta Szyłak

25-27 sierpnia
14:00-20:00
Gdański Teatr Szekspirowski

Wydarzenie składa się z dwóch współgrających elementów.

1. Instalacja rezonująca
Robert Knuth „Head Down”, 2022, instalacja, obrazy rezonujące, 136 czarnych luster

Gdański Teatr Szekspirowski zaprosił do realizacji projektu „Head Down” kuratorkę sztuki Anetę Szyłak.
Zaprezentowana zostanie monumentalna instalacja profesora Roberta Knutha „Head Down”, umiejscowiona w Sali Głównej GTS, którą będzie można oglądać w godzinach 14.00-20.00, w dniach 25-27 sierpnia. Instalacja została zamówiona specjalnie do przestrzeni audytorium Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, gdzie może być oglądana jako dzieło sztuki wizualnej, jak i instrument. Instalacja generuje swój własny dźwięk, dzięki wahadłowemu ruchowi wiszących obiektów – czarnych luster o kształtach przypominających płuco. Widzowie mogą na różne sposoby ją aktywować poprzez samą swoją obecność lub dotyk oraz zanurzyć się w przepływach powietrza pomiędzy obiektami.

Prof. Robert Knuth jest artystą wizualnym, muzykiem i nauczycielem sztuki. Studiował na PWSSP (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w Gdańsku. Jest saksofonistą, flecistą, twórcą filmów i fotografii, autorem performensów i happeningów. Dał się poznać jako założyciel formacji Paul Pozozza Museum, Mary Lolo i Santa Rakieta, brał również udział w projektach Diffusion Ensamble i Knuth, Mazzoll & Arhythmic Memory. W latach 90. był szefem otwartej galerii Delikatesy Avantgarde w Gdańsku, w kolejnej dekadzie przewodził koszalińskiej Scenie. Obecnie prowadzi Pracownię Sztuki w Przestrzeni Publicznej i Muzyki Eksperymentalnej na Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie bada doznawanie przestrzeni jako kompleksowego zjawiska trójwymiarowego. Współpracował z Olgą Szwajgier, Peterem Kowaldem, Felixem Droese i Jerzym Mazzollem. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Museum of Modern Art w Nowym Jorku, w Zachęcie Sztuki w Szczecinie oraz w Muzeach Narodowych w Poznaniu i Wrocławiu.

2. Koncert KK00: Knuth/Kołacki
W dniach 25-27 sierpnia w godzinach od 14.00 do 20.00 duet Knuth/Kołacki będzie wykonywać w relacji do instalacji performans dźwiękowy oparty na oddechu cyrkularnym. Dodatkowo wystąpią z nimi Shathansky (talerze, smyczki) i młody performer Kajetan Wójcik jako Słuchający Król.

Oddech cyrkularny to technika gry na instrumencie dętym, w której muzyk może wydobywać dźwięk przez długi czas pobierając powietrze przez nos jednocześnie dmąc w instrument, a nie jak w najbardziej znanych technikach, robiąc przerwy, by nabrać powietrza przez usta. Dzięki temu uzyskuje efekt niezwykle długiego dźwięku bez pobierania powietrza. Technikę tę można w obszarze jazzu kojarzyć z Kennym G, Wyntonem Marsalisem i Johnem Zornem, jest to jednak prastara technika gry praktykowana przez, między innymi, australijskich Aborygenów czy starożytnych Egipcjan. Ten rodzaj gry używany był do wprowadzania w odmienne stany świadomości, technik uzdrawiania i medytacji z użyciem tradycyjnych instrumentów, takich jak flety i piszczałki. To wyjątkowe doświadczenie sześciogodzinnego transu, zarówno dla wykonujących, jak i uczestników, którzy przy głębokim zanurzeniu się w to doświadczenie zaczynają inaczej przeżywać czas, przestrzeń, swoje własne ciało, obecność innych osób i krążącą energię. Knuth zajmuje się tą praktyką od wielu lat, nazywając dyfuzję oddechów i dźwięków projekcjami rezonujących obrazów.

Wydarzenie plasuje się pomiędzy performansem dźwiękowym, instalacją sensoryczną i doświadczeniem medytacyjnym. Jest zaproszeniem do przeniesienia się w świat przepływów powietrza. Każdego z trzech dni przez sześć godzin odbywać się będzie nieprzerwany performans, który uczestnicy mogą oglądać oraz samodzielnie aktywować poprzez minimalne dotknięcia, stuknięcia czy inne formy drobnej ingerencji. Wyjątkowa przestrzeń GTS pozwala na wieloraki ogląd instalacji, zarówno z poziomu podłogi, jak i z bocznych galerii, za każdym razem zapewniając doznanie czegoś innego i zaskakującego.

Na wydarzenie można wejść w dowolnym momencie pomiędzy 14.00 a 20.00.
Zachęcamy do przychodzenia z własnymi matami. Podczas performansu można się przemieszczać.

Kuratorką wydarzenia jest Aneta Szyłak – kuratorka sztuki współczesnej, autorka tekstów, teoretyczka i twórczyni instytucji, twórczyni i pierwsza kierowniczka NOMUS nowego Muzeum Sztuki. W latach 2015–2021 pracowała jako pełnomocniczka ds. powstania, a następnie kierowniczka NOMUS w Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz jako prezeska i dyrektorka artystyczna Fundacji Alternativa. Założyła i prowadziła Instytut Sztuki Wyspa (2004-2014), Festiwal Alternativa (2009-2016) i Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (1998-2001). Kuratorka wystaw w kraju i za granicą, m.in. „Rhizopolis” Joanny Rajkowskiej (Warszawa, Zacheta, 2021), „Hiwa K: Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe” (Warszawa, Zachęta, 2019), „Niech poprzedza cię płomień” (Białystok, Arsenał, 2020, NOMUS 2020-2022), „The Field is to the Sky, Only Backwards” (Nowy Jork, ISCP Gallery, 2013) czy „Architectures of Gender” (SculptureCenter, Nowy Jork, 2003). Interesują ją zagadnienia teorii praktyk kuratorskich oraz rola sztuki poza polem sztuki. Jest współautorką książki „The Curatorial. A Philosophy of Curating” (2013). Występowała w Bard College, New School, Queens College i NYU; gościnnie pracowała w Akademii Sztuki w Moguncji oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim. Obecnie przygotowuje pracę doktorską pt. „Curating Context. The Palimpsest on the Quotidian and the Curatorial” w ramach Curatorial/Knowledge na Goldsmiths University of London oraz Uniwersytecie Kopenhaskim. Należy do stowarzyszeń zawodowych, takich jak CIMAM, IKT i AICA. W tym roku była członkiem jury 26. Festiwalu Szekspirowskiego.