22 Festiwal Szekspirowski, Teatr Szekspirowski, 27 lipca 5 sierpnia 2018

22. Festiwal Szekspirowski

22. edycja Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku odbędzie się w dniach 27 lipca – 5 sierpnia 2018.

Gdański Festiwal Szekspirowski jest jednym z najbardziej utytułowanych w kraju – w ubiegłym roku otrzymał prestiżową EFFE Award 2017/2018 – najważniejszą europejską nagrodę, jaką może otrzymać festiwal, przyznawaną przez Stowarzyszenie Festiwali Europejskich (EFA – European Festivals Association), przy wsparciu Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego.

NURT GŁÓWNY

W nurcie głównym tegorocznego festiwalu zobaczymy spektakle z Argentyny, Iranu, Niemiec, Czech, Włoch i z Polski – także poza Konkursem o Złotego Yoricka. Festiwal Szekspirowski zainauguruje polska adaptacja Romea i Julii w reżyserii i choreografii Janusza Józefowicza – pierwszy musical w dotychczasowej historii Festiwalu Szekspirowskiego. Zaprezentujemy też spektakle polskich reżyserów zrealizowane za granicą – Sen nocy letniej w reż. Eweliny Marciniak w wykonaniu zespołu niemieckiego Theater Freiburg oraz Miarka za miarkę w reż. Jana Klaty z czeskiego Divadlo pod Palmovkou (Teatr pod Palmą) – obydwa wysoko oceniane przez krytykę teatralną oraz publiczność.

Jednym z mocnych akcentów tegorocznej edycji ma szansę stać się również Makbet z Sardegna Teatro i Compagnia Teatropersona w reż. Alessandro Serra, który zagrany zostanie po sardyńsku. Ciekawostką będzie też z pewnością inspirowane Królem Learem przedstawienie La fiesta del viejo w wykonaniu argentyńskiego kolektywu artystycznego pod tą samą nazwą, w reż. Fernando Ferrery, przyjmujące formę rodzinnej imprezy z polskimi akcentami. Na tegorocznym festiwalu nie zabraknie również artystki, której obecność stała się już tradycją, a za której ciętym humorem i niespożytą energią cały rok tęskni wielu festiwalowych widzów. Mowa oczywiście o Bei von Malchus, niezależnej niemieckiej aktorce i reżyserce, która tym razem, we właściwy sobie, przewrotny sposób, opowie o Szekspirowskich kobietach dzierżących władzę. Wszystkie spektakle w Nurcie głównym festiwalu tłumaczone są na j. polski i angielski w formie napisów nad sceną.

Zaprezentujemy także dwa polskie spektakle wybrane do finału Konkursu o Złotego YorickaHamlet – komentarz w reż. Grzegorza Brala z Teatru Pieśń Kozła oraz Makbet w reż. Agaty Dudy–Gracz zrealizowany w Teatrze Muzycznym Capitol – obydwa z Wrocławia. Laureat nagrody wyłoniony zostanie podczas festiwalu. Finalistów Konkursu oceniać będzie Jury w składzie: Jacek Kopciński, Joanna Krakowska i Mike Urbaniak.

Tegoroczny Festiwal wzbogaci wyjątkowo prezentacja trzech polskich spektakli pod wspólnym hasłem Wkurzone na Szekspira. Pokazują one nowe podejście do dorobku Mistrza ze Stratfordu w wykonaniu najmłodszego pokolenia polskich reżyserek, dramaturżek i aktorek. Są to: #Gwałt na Lukrecji w reż. Marcina Libera, z AST Kraków, HMLT w reż. Magdy Szpecht z Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie oraz Szukając Romea z Teatru Bagatela w Krakowie, w reż. Klaudii Hartung-Wójciak.

SzekspirOFF

Festiwalowy nurt alternatywny, czyli SzekspirOFF, ponownie odbędzie się w formule konkursowej. Podczas 22. edycji Festiwalu zagości na nim 12 zgłoszonych i zakwalifikowanych do konkursu spektakli. Kierownikiem artystycznym SzekspirOFFa jest Krzysztof Grabowski. W konkursie SzekspirOFF oceniać będzie 3-osobowe jury w składzie: Agata Duda-Gracz, Piotr Kruszczyński i Adam Nalepa.

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

Integralną częścią festiwalu są działania Letniej Akademii Szekspirowskiej, takie jak warsztaty, spotkania z twórcami, próby otwarte i seminaria.

FestiwalSzekspirowski.pl