Olga Bołądź wystąpi w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim w interaktywnym spektaklu o emigracji, potrzebie bliskości i wieczności. Spektakl „Proximity” jest finałem polsko-islandzkiego projektu „Kierunek: Islandia”.
Projekt „Kierunek: Islandia” trwający w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim od 2022 roku od początku zakładał kooperację zarówno z zawodowymi artystami, jak i amatorami. Olga Bołądź z dużym entuzjazmem mówi o udziale w tej polsko-islandzkiej koprodukcji:
Bardzo się cieszę, że mogę po raz pierwszy w życiu współpracować z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, że poznałam tak fantastyczne osoby, a to wszystko poprzez Islandię. Gudmundur Thorvaldsson, reżyser spektaklu „Proximity”, na premierze filmu „Wolka”, który kręciliśmy na Islandii, opowiadał mi o projekcie, który tworzył w Gdańsku. Bardzo mnie to zainspirowało i skłoniło do dołączenia do obsady. Wywodzę się z teatru improwizowanego, z czułością do niego powracam. Gram w teatrze instytucjonalnym od lat 15. Cieszę się, że przy spektaklu „Proximity” mogę pracować tak jak serce mi podpowiada. Udział w projekcie „Kierunek: Islandia” to wielka przygoda.
Twórcy spektaklu „Proximity” wychodzą z założenia, że najgłębszą ludzką potrzebą jest poczucie przynależności, odczuwanie wspólnoty, bliskości z innymi. 3 i 4 marca publiczność będzie częścią eksperymentalnej podróży, włączającego spektaklu, którego celem jest zrozumienie istoty ludzkiej egzystencji. Światła, dźwięki, scenografia, kostiumy, wizualizacje, ciała aktorów i tekst będą na równi wpływały na doświadczenia publiczności. Widzowie będą mieli możliwość odbioru spektaklu z dowolnie wybranego przez siebie miejsca na sali teatralnej.
Reżyserem „Proximity” jest Gudmundur Thorvaldsson, islandzki aktor, reżyser i muzyk, członek kolektywu „Vinnslan” założonego w 2011 r. przez artystów pracujących w słynnym londyńskim Shunt Lounge – grupie artystycznej tworzącej interaktywne projekty, dla których współpraca i publiczność są bardzo ważną częścią działań. Vinnslan przeniósł klimat tego miejsca na islandzki grunt, a teraz wykorzysta swoje doświadczenia w Gdańsku.
Kolektyw Vinnslan pracuje w sposób bardzo wizualny, wierzymy w surrealizm, i to, że nasze ciała komunikują się bez słów, pokazując prawdziwą naturę naszych nadziei, marzeń i lęków – mówi Gudmundur Thorvaldsson – Vinnslan oznacza proces tworzenia.
Spektakl „Proximity” jest wynikiem wizyt studyjnych i badań. Wymiany doświadczeń artystów z Islandii i Polski. Do współpracy przy polsko-islandzkiej produkcji poza Olgą Bołądź zaproszono także gdańskich partnerów – studentów Zarządzania instytucjami artystycznymi na Uniwersytecie Gdańskim oraz adeptów aktorstwa ze Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni.
Praca nad spektaklem „Proximity” była zupełnie inna od tego, co dotychczas znałam w pracy teatralnej. Nowe metody, nowe podejście do człowieka. Z początku zaskakujące, z czasem stały się wręcz terapeutyczne. Proces tworzenia bardzo otworzył mi umysł na to, że da się inaczej. Jestem bardzo wdzięczna również za stworzenie dla nas bezpiecznej przestrzeni, w której każdy z nas czuł się na tyle komfortowo, aby pracować na głębokich i często niełatwych emocjach, co było niezbędne przy temacie, którego się podjęliśmy – temacie bliskości. Temat w obecnych czasach bardzo ważny, ze względu na pandemię, ze względu na wojnę, ze względu na obcowanie człowieka w social mediach, które czasem potrafi nas od siebie oddalać, ale czasem zbliżać do tych, którzy znajdują się na drugim końcu świata. Myślę, że opowiemy w niestandardowy sposób o emocjach, które zna każdy z nas, aczkolwiek opowieść ta nie zawsze będzie przyjemna. Zmusi do refleksji, poruszy w miejscach, o których zdarza się, że zapominamy. Z całą pewnością nie zostawi widza obojętnego, po tym co zobaczył –
mówi Oliwia Drożdżyk, aktorka uczestniczka projektu.
„Kierunek: Islandia” zastąpił w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim dotychczasowy cykl Teatry Europy i Świata – w ramach nowego formatu związani z Islandią artyści pod wodzą Gudmundura Thorvaldssona, który został kuratorem przedsięwzięcia, prezentowali różnorodne zjawiska artystyczne tego niewielkiego, zaledwie 350-tysięcznego kraju cieszącego się dużą popularnością i sympatią Polaków. W październiku ubiegłego roku w Gdańskim Teatru Szekspirowskim zaprezentowano spektakle, pokazy filmowe i koncert islandzkich artystów.
„Islandzka wyspa skarbów” – tak mogłabym określić współpracę artystyczną islandzkiej grupy Vinnslan i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego w ramach projektu „Treasure Iceland – Theatre Inclusions”. Jest to współpraca, którą rozpoczęliśmy blisko 2 lata temu. Wyruszyliśmy wtedy w teatralną podróż w kierunku Islandii – rozpoczęliśmy, międzynarodową kooperację, wzajemne wizyty, inspirację i pracę. Poznaliśmy kulturę i tradycje Islandczyków. Jego częścią był tygodniowy przegląd współczesnej kultury islandzkiej w październiku 2022 roku. Po raz pierwszy jednak zaangażowaliśmy grupę studentów kierunku Zarządzania Instytucjami Artystycznymi na Uniwersytecie Gdańskim w tworzenie spektaklu teatralnego. Młodzi artyści i przyszli menedżerowie kultury mieli okazję pracować z twórcami islandzkimi: reżyserem, kompozytorem, scenografką, artystą wizualnym i muzykami nad spektaklem, a efekt tej pracy będzie również artystycznym zwieńczeniem całego projektu, które zaprezentujemy 3 i 4 marca o godz. 19.00 na naszej scenie. Do projektu zaprosiliśmy Olgę Bołądź. Olga od lat zakochana w Islandii, chętnie angażuje się w niszowe projekty artystyczne. W projekcie islandzkim zgodziła się nie tylko wystąpić, ale również pełnić rolę mentorki teatralnej młodszych kolegów – podsumowuje Maria Gostyńska, koordynatorka projektu z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Materiały do pobrania: „Proximity”