Kierunek: Islandia – PROGRAM

Kierunek: Islandia
PROGRAM
4-16.10.2022
Gdański Teatr Szekspirowski

BILETY

4.10.2022, 19.00
Marble Crowd – “Na wyspie Nigdzie/Øland”

Czas trwania 2 h ( 1 przerwa)

Marble Crowd wyprodukowało prawdopodobnie najlepszy spektaklu ostatniego sezonu. Øland jest ambitną i dużą produkcją, która stawia czoła nadchodzącej katastrofie ekologicznej, pokazując publiczności, co być może się już wydarzyło. /GIFT Magazine

Bohaterami spektaklu jest pięciu marynarzy, którzy utknęli na wybrzeżu Øland, wyspy położonej gdzieś pomiędzy rzeczywistością a fikcją. Próbując odtworzyć świat z pamięci, potykają się między przeszłością a teraźniejszością, snując wizje przyszłości w błyszczącym post-dekadenckim krajobrazie.

Jak mówią twórcy spektaklu: „W Eyður na wyspie Øland ponownie spoglądamy na krajobraz i plastik, jako materiał rozpalający wyobraźnię. Od początku nie chcieliśmy tworzyć żadnego rodzaju narracji w tym projekcie. Wyszliśmy od idei wyspy i dalej pracowaliśmy z konkretnym materiałem, jako iskrą inspiracji dla historii, choreografii”.

Premiera “Øland” odbyła się w islandzkim Teatrze Narodowym w styczniu 2020 roku i spotkała się z dużym uznaniem krytyków oraz publiczności. Spektakl został nominowany do nagrody Gríman, przyznawanej przez Islandzkie Stowarzyszenie Teatralne od 2003 roku, w 11 kategoriach i zdobył ją za: najlepszą choreografię roku, najlepszą oprawę muzyczną i najlepsze projekty kostiumów.
Marble Crowd to nieformalny zespół artystów z Reykjaviku, którzy pracują razem od ponad dekady, w różnych konstelacjach osobowych. Artyści uznawani są za jedną z najlepszych awangardowych grup teatralnych w Islandii.

Realizatorzy
Pomysł i reżyseria: Katrín Gunnarsdóttir, Kristinn Guðmundsson, Sigurður Arent Jónsson, Saga Sigurdardottir, Védís Kjartansdóttir
Scenografia i kostiumy: Guðný Hrund Sigurðardóttir
Reżyseria światła: Halldór Örn Óskarsson
Muzyka: Gunnar Karel Másson
Dramaturgia: Igor Dobricic
Pomoc w przebieraniu: Tanja Huld Levý
Projekcje: Guðmundur Úlfarsson
Zdjęcia: Owen Fiene
Marketing: Kara Hergils
Produkcja: Marble Crowd
Pomoc produkcyjna: Birnir Jón Sigurðsson
Koprodukcja: Teatr Narodowy Islandii
Finansowanie: Ministerstwo Kultury i Edukacji Islandii, Miasto Rejkiavik, Ambasada Islandii w Oslo

Obsada: Katrín Gunnarsdóttir, Kristinn Guðmundsson, Sigurður Arent Jónsson, Saga Sigurdardottir, Védís Kjartansdóttir

 

9.10.2022, 19.00
Abendshow – „Club Romantica”

Spektakl w j. islandzkim z napisami w j. polskim
Czas trwania 80 min bez przerwy

Historia Friðgeira jest poruszająca. Jednocześnie zabawna, szczera, ekscytująca i osobista. /ÞSH. Víðsjá

Rezultatem jest jeden z najlepszych spektakli tego roku /SJ. Fréttablaðið

Historia zaczyna się od albumu fotograficznego, który artysta Friðgeir Einarsson kupił na pchlim targu w Belgii. Tajemnicą jest tożsamość osób na zdjęciach i to, dlaczego album był wystawiony na sprzedaż. Czy został skradziony? Ktoś go zgubił? A może wyrzucił? Wiadomo jedynie, że 40 lat temu pewna Belgijka wyjechała na Majorkę, piła sangrię, pojechała na plażę, pływała motorówką i zrobiła sobie i swojej przyjaciółce zdjęcia.

Po dziesięciu latach przemyśleń Friðgeir w końcu postanawia spróbować znaleźć prawowitego właściciela albumu i zwrócić mu go. W tym celu musi przeprowadzić rozległe badania, aby uświadomić sobie związek między postaciami na zdjęciach, a ich możliwym losem.

„Club Romantica” przedstawia widzom osoby ze zdjęć, opowiada ich historię i przybliża postać Belgijki, która wyszukała album na pchlim targu. Skłania do zastanowienia się, co stanie się z naszymi fotografiami i wspomnieniami, gdy opuścimy scenę. Kto opowie naszą historię? Czy ktoś będzie nas pamiętał za 40 lat?

Lider grupy Abendshow – Friðgeir Einarsson – jest jednym z najbardziej płodnych islandzkich artystów ostatniej dekady. Tworzy spektakle pod własnym nazwiskiem i we współpracy z różnymi grupami. Opublikował trzy książki ze swoimi dramatami. Jego spektakle są zabawne, tragiczne i zawsze bardzo osobiste.

Friðgeir był wielokrotnie nominowany do nagrody Gríman. Spektakl „Club Romantica” otrzymał nagrodę w kategorii najlepszy spektakl roku 2019.

Realizatorzy
Koncepcja: Friðgeir Einarsson
Reżyseria: Pétur Ármannsson
Scenografia i kostiumy: Brynja Björnsdóttir
Choreografia: Ásrún Magnúsdóttir
Opis: Ólafur Ágúst Stefánsson
Muzyka: Snorri Helgason
Dźwięk: Baldvin Þór Magnússon

Obsada: Friðgeir Einarsson, Snorri Helgason

 

11.10.2022, godz. 19.00
Adolf Smári Unnarsson – “Człowiecza istota bezNADZIEJnA /Ekkert er sorglegra en manneskjan” (Nothing is more tragic than a human being)

Libretto w j.islandzkim /napisy w j.polskim
70 min bez przerwy

Spektakl stawia wysoko poprzeczkę na nadchodzący rok. /www.frettabladid.is

Nowa islandzka opera młodego i bardzo utalentowanego kompozytora Friðrika Margrétar-Guðmundssona, wyreżyserowana przez jednego z najbardziej obiecujących reżyserów islandzkich, Adolfa Smári Unnarssona. Premiera opery odbyła się w Teatrze Tjarnarbio we wrześniu 2020 r. Otrzymała świetne recenzje i zdobyła siedem nominacji do Icelandic Performing Arts Award Griman 2021, zwyciężając w kategoriach Muzyka Roku i Piosenkarka Roku.

Szczęście i jego niekończące się poszukiwanie to temat tej współczesnej, oryginalnej w treści i formie opery, stworzonej przez kompozytora Friðrika Margrétar-Guðmundssona, a napisanej i wyreżyserowanej przez Adolfa Smári Unnarssona.

Czterech bohaterów paraduje po scenie, w niezidentyfikowanej przestrzeni, szukając sensu i kontemplując to co sprawia im radość. Jednak nigdzie nie mogą znaleźć odpowiedzi na swoje pytania, ponieważ nie ma nic bardziej tragicznego niż ludzka egzystencja. Życie to boleśnie zabawna tragedia i ciągłe rozczarowania. Co więc można zrobić? Co jeśli wszystko zawiedzie? Po prostu usiądź, weź głęboki oddech, napełnij płuca powietrzem – wydychaj ze świstem. Powtarzaj do skutku. Wszystko się ułoży. Musi.

Realizatorzy
Kompozytor: Friðrik Margrétar-Guðmundsson
Tekst i reżyseria: Adolf Smári Unnarsson
Scenografia i kostiumy: Bryndís Ósk. Þ. Ingvarsdóttir
Dramaturgia: Matthías Tryggvi Haraldsson
Reżyseria światła: Hafliði Emil Barðason
Projekcje: Elmar Þórarinsson
Dyrygent: Pétur Björnsson
Asystent reżysera: Magnús Thorlacius
Oprawa graficzna: Gréta Þorkelsdóttir
Zdjęcia: Gunnlöð Jóna Rúnarsdóttir
Orkierstra: Baldvin Ingvar Tryggvason, Björg Brjánsdóttir, Friðrik Margrétar-Guðmundsson, Flemming Viðar Valmundsson, Pétur Björnsson, Unnur Jónsdóttir

Obsada: Dagur Þorgrímsson, Heiðdís Hanna Sigurðardóttir, María Sól Ingólfsdóttir, Ólafur Freyr Birkisson

 

13.10.2022, 19.00
Rósa Ómarsdóttir & Inga Huld Hákonardóttir – „The Valley” (Dolina)

Spektakl w j.angielskim z polskimi napisami
Czas trwania 60 min bez przerwy

The Valley sprytnie wykorzystuje umiejętność kojarzenia z obrazami tworzonymi z niezwykłą starannością, które uwidaczniają ideę okresu przejścia, przemiany i skłaniają widza do refleksji. /Theaterkrant

Tytułowa Dolina to miejsce, w którym człowiek i maszyna zostali połączeni. Granice między martwym ciałem a ożywionym mechanizmem zostały zatarte. Dolina to przestrzeń dwoistości. Tu dwa ciała stają się jednym, lecz tylko po to, by ponownie się zduplikować. Niejasnym staje się bowiem, gdzie kończy się jedno, a zaczyna drugie. Które jest repliką którego?

Twórczynie, islandzkie performerki i choreografki, Inga Huld Hákonardóttir i Rósa Ómarsdóttir, grają w tym spektaklu na granicy tego co naturalne i sztuczne. Używają przedmiotów do wytwarzania dźwięków, a dźwięków do wykonywania ruchów, kwestionując to co naprawdę jest pod kontrolą. W „The Valley” skupiają się na podwójnych znaczeniach „mechanicznego człowieka”, sztucznej natury, maszyn organicznych i syntetycznych ogrodów.

Spektakl zdobył nagrodę Griman za najlepszą choreografię roku 2016.

Realizatorzy
Choreografia: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir
Muzyka: Sveinbjörn Thorarenssen
Scenografia: Ragna Þórunn Ragnarsdóttir
Światła: Arnar Jónsson, Michael Janssens
Produkcja: Kunstenwerkplaats Pianofabriek
Wsparcie: Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Reykjavík Dance Festival, Tjarnabíó, Vooruit, BUDA, WpZimmer, WorkSpaceBrussels, de School van Gaasbeek, Reykjavík Dance Atelier, The Icelandic Ministry of Culture and Education, Reykjavík Culture Fund, Garðabær Fund

Obsada: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir

 

7.10.2022, 19.00
International Theatre Company REYKJAVÍK ENSEMBLE – “ISLANDIA POLEROWANA” (POLISHING ICELAND)

Spektakl w j. islandzkim z polskimi napisami
Czas trwania 60 min bez przerwy

W spektaklu znaleźć można lekki poetycki ton, humor i słodką ironię. Wszystko przedstawiono ze swobodną zręcznością… /Þorgeir Tryggvason, Morgunblaðið

POLISHING ICELAND to rodzaj beztroskiej rewii lub filozoficznego, lekkiego, politycznego kabaretu o konfliktach kulturowych, kluczach i słowach, które, jak wszyscy wiedzą, wystarczają do opisania tego, czego doświadczamy, nie mówiąc już jednak o tym, jak się czujemy. /Þorgeir Tryggvason, Morgunblaðið

Spektakl teatru fizycznego, wyreżyserowany przez Pálínę Jónsdóttir, oparty na autobiograficznym zbiorze opowiadań polskiej autorki, Ewy Marcinek. Barwna i zabawna historia młodej kobiety z Polski, która przeprowadza się do Islandii, by zapomnieć o nieudanym małżeństwie i traumatycznych przeżyciach. Spektakl stanowi alegorię relacji międzykulturowych, migracji, zmian w islandzkiej demografii i rzeczywistości imigrantów. Jest to głos nowej generacji, zamieszkującej Islandię.

REYKJAVÍK ENSEMBLE to międzynarodowy zespół teatralny założony w 2019 roku przez reżyserkę teatralną i operową Pálínę Jónsdóttir oraz polską pisarkę Ewę Marcinek. Grupa jest pierwszym i jedynym niezależnym międzynarodowym teatrem w Islandii. Ich innowacyjna, pionierska praca tworzy aktywną profesjonalną platformę teatralną dla międzynarodowych artystów, których twórczość jest doceniana bez względu na pochodzenie, płeć czy język ojczysty. Zespół został uhonorowany tytułem Grupy Artystycznej 2020 roku Miasta Reykjavík (City of Reykjavik Art Group of the Year 2020).

Realizatorzy
Dramaturgia, reżyseria, kostiumy: Pálína Jónsdóttir
Tekst i produkcja: Ewa Marcinek
Inspicjentka: angela rawlings
Muzyka: Anna Halldórsdóttir
Reżyseria światła: Juliette Louste
Rekwizyty: Michael Godden
Dyrektor techniczny: David Nelson
Zespół ds. marketingu i produkcji: Bryndís Jónatansdóttir, Claire Paugam, Emma-Line Solander Aubry, Kim Wagenaar, Martyna Daniel, Naila Zahin Ana, Patrik Ontkovic, Rakel Snorradóttir

Obsada: Magdalena Tworek, Michael Richardt, Pétur Óskar Sigurðsson

 

8.10.2022, 11.00
Baby Rave – DJ IVAR PETUR

Szalone tańce-połamańce dla dzieci wraz z rodzinami, muzyczny rave prowadzony przez DJ Ívar Pétur. Islandzki kompozytor i muzyk zabierze maluchy w podróż dookoła świata. Będzie to czas, w którym swobodnie będzie można nie tylko posłuchać radosnych rytmów, ale i potańczyć.

 

16.10.2022, 20.00
Hatari – koncert

Jak o sobie piszą, stanowią „antykapitalistyczny, techno-dystopijny kolektyw artystyczny”. Na arenie międzynarodowej są znani jako „industrialna grupa BDSM”. Ich występy wywołały niejeden skandal w rodzimej Islandii. Szersza publika mogła ich poznać, zachwycić się lub oburzyć, za sprawą występu na 64. Konkursie Piosenki Eurowizji 2019.

Grupa została założona w Reykjaviku w 2015 roku przez Klemensa Hannigana, Matthíasa Tryggvi Haraldssona i perkusistę Einara Hrafna Stefánssona. Ich muzyka czerpie z elektroniki, punku i metalu. Ze względu na performatywny charakter ich działalności ważną rolę w zespole odgrywają towarzyszący muzykom tancerze.

Zespół Hatari zdobył tytuł wykonawcy roku na Icelandic Music Awards i jest trzykrotnym zwycięzcą „Live Act of the Year” na Reykjavik Grapevine Music Awards. Grupa zdobyła również prestiżową nagrodę Iceland Music News Music Video of the Year Award.

W 2020 roku wydali swój pierwszy album długogrający, Neyslutrans (consumption trance).

 

Islandzkie kino noir

W ramach wydarzenia Kierunek: Islandia odbędzie się także przegląd Islandzkie kino noir prezentowany w Centrum Filmowym UG na im. Andrzeja Wajdy, ul. Wita Stwosza 53. Kuratorem przeglądu jest prof. UG, dr hab. Sebastian Jakub Konefał, autor książki „Kino Islandii. Tradycja i ponowoczesność”. SZCZEGÓŁY

 



Kuratorem programu jest Gudmundur Thorvaldsson , członek kolektywu artystycznego Vinnslan założonego w 2011 roku przez grupę artystów, która pracowała w słynnym Londyńskim Shunt Lounge i postanowiła przenieść klimat tego miejsca na islandzki grunt. Najważniejszy dla nich jest nie efekt, a proces tworzenia. Ich działania mają charakter performatywny.

Gudmundur Thorvaldsson – islandzki aktor, reżyser i muzyk. Jest absolwentem studiów aktorskich na Iceland University of the Arts (1998). Uzyskał tytuł magistra na kierunku reżyserskim na Goldsmiths University in London (2009) oraz dyplom MBA na Reykjavik University (2014). Thorvaldsson był dyrektorem Tjarnarbíó Theatre oraz wykładowcą na Iceland University of the Arts. Na arenie międzynarodowej znany jest z takich ról jak Remus w Wiedźminie, Sigurd Styrbjornsson w grze Assassin’s Creed Valhalla, a także Islandczyk w filmie Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (2020) i Robert w filmie Wolka (2021).

Wydarzenia te są częścią polsko-islandzkiej współpracy artystycznej – „Treasure Iceland – Theatre Inclusions”,
Nazwa: Program „Kultura” działanie 2: Poprawa dostępu do kultury i sztuki w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014 – 2021
Tytuł projektu: TREASURE ICELAND-THEATRE INCLUSIONS
Operator projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Partnerzy projektu: Vinnslan listhópur, Uniwersytet Gdański
Czas trwania projektu: 01.01.2022 – 30.05.2023
Całkowity koszt projektu: 1 153 398,15 PLN
Kwota dofinansowania dla GTS: 954 888,34 PLN

Finałem projektu w marcu 2023 roku będzie polsko-islandzką koprodukcja. Spektakl realizowany będzie we współpracy z Instytutem Anglistyki i Amerykanistyki Uniwersytetu Gdańskiego, którego studenci Kierunku Zarządzania Instytucjami Artystycznymi zostaną zaangażowani do koordynacji działań projektowych, zdobywając w ten sposób pierwsze, międzynarodowe doświadczenie w branży teatralnej. W spektaklu wystąpi Olga Bołądź.