Shaking the Walls to międzynarodowy projekt współpracy artystycznej realizowany w latach 2018-2020, którego liderem był Gdański Teatr Szekspirowski, a partnerami organizacje z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Czech oraz Islandii. Efektem projektu były lokalne i międzynarodowe wydarzenia kulturalne i edukacyjne, a finałem była koprodukcja wszystkich partnerów, w formie spektaklu społecznego, realizowana w listopadzie 2020 roku w Gdańsku.
Shaking the Walls był projektem współpracy dofinansowanym w ramach programu Kreatywna Europa Unii Europejskiej, którego celem była artystyczna interpretacja murów, podziałów, granic – fizycznych bądź metaforycznych – wszystkiego, co oddziela ludzi od siebie, zarówno jednostki, jak i grupy społeczne bądź etniczne, a także narody i kraje. W ramach projektu twórcy działań odnieśli się także to tematu „muru obojętności”, który jest być może najmniej określoną barierą oddzielającą jednostki i społeczeństwa.
Partnerami w projekcie były następujące organizacje: stowarzyszenie Parrabbola z Wielkiej Brytanii, teatr An Grianán z Irlandii (Letterkenny, Donegal), ośrodek kultury Cooltour z Czech (Ostrava) oraz grupa RaTaTam z Islandii (Reykjavik). Efektem współpracy były działania artystyczne realizowane w krajach partnerskich, które identyfikowały a następnie artystycznie interpretowały problemy i bariery w danym kraju. Poruszane tematy obejmowały m.in. zagadnienia polityczne, wyzwania związane z imigracją, problem przemocy domowej czy izolacji grup społecznych.
Shaking the Walls rozpoczął się pod koniec 2018 roku spotkaniem wszystkich partnerów projektu. W latach 2019-2020 odbyło się szereg wydarzeń w krajach partnerskich, w roku 2020 realizowane były przygotowania do wspólnej produkcji, która odbyła się w listopadzie 2020.
W maju 2019 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim odbyła się debata pt.: „Język kolczasty?/Sztuka zadziorna? poświęcona dwóm aspektom języka: jego funkcji komunikacyjnej (bezpośrednio, w dyskursie politycznym, debacie publicznej; jakie elementy utrwalają mury i podziały, a jakie mogą je burzyć?) oraz języku sztuki (o metaforycznej wymowie sztuki, w tym teatru, który posługując się językiem zrozumiałym jedynie dla części społeczeństwa, może oburzać i podważać wartości istotne dla pozostałych). Panelistami byli dr Joanna Lisiewicz (edukatorka, teatrolożka), Paweł Łysak (reżyser teatralny), Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski (polityk, samorządowiec), ks. Jacek Socha (dr teologii). Debatę prowadziła Dorota Karaś (reporterka, dziennikarka Gazety Wyborczej).
W lipcu w Irlandii zaprezentowana została koprodukcja teatru An Grianán z Letterkenny (hrabstwo Donegal) i Parrabboli (UK). Przygotowana inscenizacja szekspirowskiej „Zimowej opowieści” była plenerowym spektaklem realizowanym zarówno w Ballymacool Park w Letterkenny, jak i przy samej granicy Irlandii z Irlandią Północną – w tej inscenizacji widzowie wraz z aktorami fizycznie przekraczali granicę pomiędzy szekspirowską Sycylią a Bohemią przepływając promem z Greencastle (Irlandia) do Magilligan (Irlandia Północna) gdzie odbyła się druga część przedstawienia. Niezwykła sześciogodzinna inscenizacja w zapierających dech w piersiach plenerach irlandzkiej wyspy wywarła ogromne wrażenie na licznie zgromadzonej publiczności.
Na przełomie lipca i sierpnia w Gdańsku odbyła się 23. edycja Festiwalu Szekspirowskiego, w ramach realizowany był konkurs SzekspirOFF odnoszący się do założeń projektu, zaprezentowany został także spektakl Deutsches Theatre pt. „Rom”, komentujący - na podstawie takich sztuk szekspirowskich jak: Koriolan, Juliusz Cezar oraz Antoniusz i Kleopatra – historię współczesnej europejskiej demokracji. Specjalną nagrodę projektu „Shaking the Walls” w Konkursie SzekspirOFF, w wysokości 3 000 PLN Jury konkursu przyznało spektaklowi „Sen Kalibana” Piotra Mateusza Wacha i Jacka Niepsujewicza, ehh hahah – za wykorzystanie myśli Szekspira do pokazania jednostki uwikłanej w problemy współczesnego świata.
Pod koniec sierpnia 2019 w Czechach odbył się festiwal teatralny OFFENZÍVA, realizowany przez Centrum Kulturalne Cooltour w Ostrawie. W ramach festiwalu 11 spektakli zostało pokazanych w 9 niezwykłych, pozateatralnych przestrzeniach, przez 9 grup teatralnych. W tym odbyła się także jedna premiera. Prezentowane spektakle obejmowały takie formy sztuk performatywnych jak teatr uliczny i teatr alternatywny.
W roku 2020 plany artystyczne pokrzyżowała realizatorom projektu pandemia Covid-19, odbyło się mimo tego szereg wydarzeń lokalnych a także międzynarodowych w formule online. Zrealizowana została także wspólna produkcja partnerów z udziałem lokalnej społeczności z Gdańska, zaprezentowana następnie online podczas Festiwalu Szekspirowskiego.
Na przełomie lipca i sierpnia odbyła się kolejna edycja festiwalu teatralnego OFFENZÍVA w Ostrawie, w Czechach, powstała też czesko-słowacka produkcja „Brave New Life”.
28 i 29 sierpnia 2020 miało miejsce wydarzenie, które było głosem Gdańska w projekcie Shaking the Walls, podkreślającym rolę Gdańska w przemianach demokratycznych w Europie Wschodniej. „Wymurzanie Wolności” – widowisko multimedialne w reżyserii Roberta Florczaka, prezentowane na wertykalnej scenie skonstruowanej na murach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, odbyło się z okazji 40-lecia Porozumień Sierpniowych i dofinansowane zostało również ze środków Miasta Gdańska.
25-27 września 2020 międzynarodowa konferencja naukowa poświęcona zagadnieniom projektu, miała miejsce w formule online.
Podczas 24. Festiwalu Szekspirowskiego realizowanego online w dniach 20 – 29 listopada, zaprezentowana została koprodukcja partnerów projektu pt. Shake Fear / Break Walls, przygotowana przez brytyjską grupę Parrabbola oraz spektakle w ramach nurtu SzekspirOFF, w którym międzynarodowe Jury przyznało nagrodę projektu. Pokazany został także islandzki spektakl SUSS! (Ciii!) grupy RaTaTam i odbyła się w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim dyskusja o przemocy domowej i prawach kobiet z partnerami projektu z Islandii i Wielkiej Brytanii.
W wyniku realizacji projektu Shaking the Walls rozwinięta została debata międzynarodowa związana z barierami społecznymi i politycznymi w krajach partnerskich, a współpraca artystyczna i edukacyjna wpłynęła na rozwój publiczności oraz zwiększenie zasięgu oddziaływania organizacji partnerskich w Europie.
Brak.
Gdański Teatr Szekspirowski
Gdański Teatr Szekspirowski zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://teatrszekspirowski.pl oraz https://bilety.teatrszekspirowski.pl Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.Raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego
Niniejsza strona internetowa jest częściowo zgodna z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, z powodu niezgodności wymienionych poniżej. Zdiagnozowano następujące nieprawidłowości: niektóre posty mają nieczytelną strukturę – brakuje odpowiedniej ilości nagłówków (h2-h6) oraz podziału na akapity, 1 lista wymaga uporządkowania (dotyczy strony www.bilety.teatrszekspirowski.pl), 1 ramka wymaga oznaczenia (dotyczy strony www.bilety.teatrszekspirowski.pl), linki wymagają opisania unikatowymi hasłami/tytułami, cytaty zapisane są kursywą, a powinny być w cudzysłowie, niektóre teksty napisane są zbyt skomplikowanym językiem i wymagają uproszczenia, pliki video nie są opatrzone transkrypcją/audiodeskrypcją /tekstem alternatywnym oraz nie posiadają tłumaczenia na Polski Język Migowy, brak mapy serwisu w poszczególnych zakładkach, nie wszystkie elementy/zakładki strony pozwalają na nawigację za pomocą klawiatury. Powyższe nieprawidłowości zostaną usunięte do końca 2020. Wyłączenia
Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-09-22. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt z Magdaleną Hajdysz za pośrednictwem maila na adres: dostepnosc@teatrszekspirowski.pl. lub telefonicznie, dzwoniąc pod numer: +48 691 082 277. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie. Po wyczerpaniu ww. procedury możliwe jest złożenie wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Wojciecha Bogusławskiego 1, 80-818 Gdańsk BUDYNEK TEATRU w całości dostępny jest dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Większość wejść dostępna jest bezpośrednio z poziomu chodnika/ulicy. Każda kondygnacja dostępna jest za pośrednictwem dźwigów osobowych, dostosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami (dalej OzN). W ramach ogólnodostępnych toalet przewidziano odpowiednio wyposażone sanitariaty. CZĘŚĆ TEATRALNA dostępna jest poprzez ciąg pieszy zlokalizowany pomiędzy budynkiem teatru a murami zewnętrznymi. Główne wejście do teatru wyposażone jest w podwójne, dwuskrzydłowe drzwi, które przed wydarzeniami są otwarte na oścież.
Wejście jest bez progów. KASA GTS zlokalizowana jest w holu wejściowym, naprzeciwko głównego wejścia. Jej lada znajduje się na wysokości 120 cm. WIDOWNIA dostępna jest z holu wejściowego poprzez zaprojektowany w centralnej części korytarz o nachylonej posadzce, bez progów. W budynku teatru w rejonie foyer znajdują się dwie windy, zapewniające osobom z niepełnosprawnościami dostęp na kondygnację podziemną, gdzie zlokalizowane są odpowiednio wyposażone toalety oraz szatnie, a także teatralny bar i dwie sale wystaw. CZĘŚĆ ADMINISTRACYJNA (biura, garderoby dla artystów oraz Sala spotkań) dostępna jest bezpośrednio z dziedzińca teatru (zlokalizowanego na poziomie chodnika/ulicy), a dostęp do pomieszczeń użytkowych na poziomie +1 zapewnia dźwig osobowy. Biura oraz garderoby wyposażono w sanitariaty przystosowane dla OzN. Dodatkowo jedna z garderób indywidualnych na piętrze została zaprojektowana z uwzględnieniem wymagań dostępności dla OzN. PRACOWNICY BIURA OBSŁUGI WIDZA w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, a także PRZEWODNICY oprowadzający po GTS, są przeszkoleni z obowiązujących zasad zachowania wobec osób z niepełnosprawnościami, w tym pełnego szacunku, nienarzucającego sposobu oferowania niezbędnej pomocy oraz zapewnienia niezbędnej asysty.
Wybrane wydarzenia organizowane przez GTS są tłumaczone na Polski Język Migowy oraz emitowane/prowadzone z napisami i/lub audiodeskrypcją. WEJŚCIE DO BUDYNKU Cały rok / wejście od strony ul. Wojciecha Bogusławskiego – wejście główne oraz ok 20 metrów dalej wzdłuż muru teatru, po lewej stronie wejście dla osób poruszających się na wózku. UWAGA! Ulica Wojciecha Bogusławskiego, przy której zlokalizowany jest GTS, pokryta jest płaską kostką brukową, a chodnik znajdujący się przy budynku teatru ma brukowane poprzeczne pasy, co może stanowić utrudnienie dla osoby poruszającej się na wózku. CO GDZIE JEST?
Automatyczna walidacja strony www pod kątem jej dostępności walidatorami online, nie jest w pełni miarodajna i nie zastąpi obiektywnych testów wykonanych przez osoby z niepełnosprawnościami. W związku z tym Gdański Teatr Szekspirowski dąży do przeprowadzenia corocznych audytów dostępności swoich stron. Niezależnie od tego GTS wykonał testy dostępności strony za pomocą powszechnie dostępnych narzędzi.
Masz dość telewizji i platform streamingowych? Potrzebujesz odrobiny dystansu i czasu tylko dla siebie? Szukasz informacji o spektaklach, koncertach i kreatywnych warsztatach?
Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się więcej o wydarzeniach i atrakcyjnych promocjach przeznaczonych wyłącznie dla subskrybentów.
Co Ty na to?