Lira Szekspira – czyli ciąg dalszy

Przygoda literacka – dopiszcie ciąg dalszy sztukom Szekspira!

Projekt edukacyjny dla szkół średnich z woj. pomorskiego, spoza Trójmiasta

Do projektu wybrane zostały 4 szkoły, z każdej z nich 3 nauczycieli i 15 uczniów będzie czynnie uczestniczyć w zajęciach. Dla uczniów odbędą się warsztaty kreatywnego pisania, porównania tłumaczeń, zajęcia z przekładania poezji na prozę oraz konkurs na pracę w języku polskim. Dla nauczycieli proponujemy warsztaty narzędziowe do dalszej pracy z młodzieżą.

Uczniowie otrzymują pakiet warsztatów pisarskich, interpretacyjnych, z łączenia gatunków literackich i tłumaczeń Szekspira na j. polski. Następnie (przez wakacje) dopisują sztukom Szekspira dalszy ciąg. Na koniec przyjedziemy do każdej ze szkół z zawodowymi aktorami, urządzimy wieczorki literackie, aktorzy odczytają zwycięskie prace, uczniowie otrzymają nagrody rzeczowe!

Nauczyciele (opiekujący się grupami uczniów) przyjadą do Gdyni na warsztaty narzędziowe o “językowym śmietniku” – o wulgaryzmach, o nowoczesnej literaturze – o tym, o czym trudno jest czasem rozmawiać z uczniami. Bardzo praktyczne zajęcia dla dorosłych, którzy pracują z młodzieżą.

Udział w projekcie jest bezpłatny.

Grupy uczniów, które biorą udział w projekcie „Lira Szekspira” to:
1. Powiatowy Zespół Szkół w Redzie
Nauczyciele reprezentujący szkołę: Jowita Ogoenwema, Iwona Hoppe-Darznik oraz Danuta Paupa
2. II Liceum Ogólnokształcące im. Gen. W. Andersa w Chojnicach
Nauczyciele reprezentujący szkołę: Marcin Szopiński, Hanna Szypryt-Nowicka oraz Dorota Osowicka
3. I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Tczewie
Nauczyciele reprezentujące szkołę: Dorota Sobkiewicz, Joanna Idem oraz Wojciech Rychłowski
4. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Stanisława Wyspiańskiego w Kwidzynie
Nauczyciele reprezentujący szkołę: Katarzyna Widz, Beata Szynkiewicz oraz Mariola Bera

 

Odbyły się już wszystkie warsztaty w szkołach regionu. Zobacz, jak przebiegały zajęcia dla uczniów!

Nauczyciele wzięli zaś udział w letnich warsztatach narzędziowych pt. “Językowy śmietnik”, gdzie uczyli się, jak twórczo poruszać z młodzieżą temat słów i wyrażeń, które często wprawiają rodziców i pedagogów w konsternację.

Uczniowie mieli czas do 15.07, aby przygotować własne zakończenia wybranych przez siebie sztuk. Nadesłano 36 prac, które do 20.08 będą podlegać wnikliwej ocenie jurorów.

Najlepiej z projektu wywiązały się grupy: z Chojnic (nadsyłając 13 prac!) i Kwidzyna (10 prac). Następny w kolejności był Tczew (7 prac) i Reda (6 prac).

Z nadesłanych tekstów: 15 prac dotyczy Hamleta, 10 – Poskromienia złośnicy, 6 – reinterpretowało Burzę, 3 – Wieczór Trzech Króli, a 2 prace – poruszają temat Zimowej opowieści.

Za wszystkie prace bardzo (!) dziękujemy i trzymamy kciuki za wszystkich uczniów!

WYNIKI KONKURSU ZNAJDUJĄ SIĘ TUTAJ!

 

Projekt zakończył się serią wzruszających, zbierających społeczność lokalną, nauczycieli, rodziców i – oczywiście – laureatów WIECZORKÓW LITERACKICH, podczas których zawodowi aktorzy odczytali prace finałowe, odbyły się rozmowy o usłyszanych pracach, mieliśmy okazję poznać bliżej i usłyszeć kilka słów od autorów najlepszych prac. Pełna relacja, wraz z filmem i zdjęciami znajduje się TUTAJ!

 

 

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Ojczysty – dodaj do ulubionych 2018.