Lira Szekspira – czyli ciąg dalszy (edycja 2022)

Bezpłatny projekt edukacyjny


Szekspir, choć sam w sobie anglojęzyczny, doczekał się w Polce wspaniałych i różnorodnych tłumaczeń. Podczas cyklu warsztatów uczniowie szkół średnich z 4 mniejszych miejscowości woj. pomorskiego poznają bogactwo polskich archaizmów i tłumaczeń współczesnych, nauczą się, jak słowo znaczy, jak wiele zmienia dobór słów. Część warsztatów skupi się na różnicy między tekstem poetyckim a prozatorskim. Po cyklu warsztatów uczniowie samodzielnie napiszą prace w j. polskim, które będą swoistym ciągiem dalszym jednej z wybranych sztuk Szekspira. Prace zostaną ocenione przez grono ekspertów. Dla zwycięzców przygotujemy rozwojowe nagrody rzeczowe (książki), a najwyżej ocenione prace zostaną odczytane przez zawodowych aktorów w ich społecznościach lokalnych (dla szkół, rodzin, przyjaciół i mieszkańców). Również nauczyciele ze wszystkich miejscowości biorących udział w projekcie, będą w ramach projektu uczestniczyć w warsztatach które pozwolą im pracować dalej z lokalną młodzieżą z wykorzystaniem wiedzy i doświadczeń naszych specjalistów.

WYNIKI KONKURSU!

Na konkurs, kończący cykl warsztatów w 2022 roku, nadesłano 30 prac! Wszystkim uczestnikom bardzo dziękujemy!
W niedzielę, 28 sierpnia 2022 odbyły się obrady Jury w składzie:  dr Michał Pruszak, Daniel Odija, dr Maciej Dajnowski, prof. Ewa Nawrocka. 

Uwagi ogólne jurorów:

Jury zwróciło uwagę na fakt, że zdecydowana większość prac dotyczy Romea i Julii. Pojawiła się sugestia, że być może wynika to z mniejszego wysiłku, jaki kosztowało sięgnięcie po tekst już znany ze szkoły, literatury i kultury (w tym filmowej).

Kilka prac zwraca uwagę dużą pomysłowością. Poziom językowy prac ogólnie oceniono, jako średni. Niezwykle wysoka była ilość błędów zarówno interpunkcyjnych, fleksyjnych, jak i składniowych. Błędy ortograficzne są rzadkością, ale też się zdarzają.

Rekomendacja zwycięskich prac:

Dyskusje i oceny były generalnie jednogłośne. Omawiano prace pod względem wszystkich kategorii ocen. Brano pod uwagę w szczególności pomysłowość, zgodność z oryginałem szekspirowskim i poziom językowy. Prac w tym roku było znacznie więcej niż w poprzedniej edycji – co stanowi powód do zadowolenia. Ich ogólny poziom jednak był bardzo nierówny.

Z 30 nadesłanych prac wybrano 10 równorzędnych zwycięzców. Nie zdecydowano się jednak na przyznanie wyróżnień. Jury uznało, że zwycięska pula wyróżnia się poziomem na tle pozostałych na tyle wyraźnie, że przyznawanie dodatkowych nagród nie byłoby uczciwe wobec laureatów.

Ostatecznie wybrano 10 równorzędnych prac zwycięskich.

 

PRACE ZWYCIĘSKIE
Podawane w kolejności nadsyłania, bez wartościowania między miejscami.
Wszystkie prace są nagrodzone równorzędnie.

 

„Terbor” – Robert Puczka – I LO Malbork:
Oryginalna i dobrze napisana praca. Zachowuje zgodność z oryginałem, ze szczególnym uwzględnieniem cech charakterologicznych postaci. Praca wykazuje się humorem, pokazujew krzywym zwierciadle kondycję życia rzemieślników-aktorów. Jest pomysłowa i samodzielna w myśleniu. Warto docenić perspektywę współczesnego (dzisiejszego) narratora, wprowadzającego dystans i elementy humorystyczne.

„Miętowy Zamęt” – Amelia Kroll – ZS nr 1 Kościerzyna:
Językowo praca wymaga drobnej korekty. Ale temat i sposób opisu jest przekonujący. Za nawiązanie do motywów nieba, piekła i czyśćca. Ciekawy opis uświadomienia sobie własnej winy i bezwzględności czekającej kary. W tekście nie ma miejsca na nieuprawnioną i naiwną nadzieję. Za okrutne czyny – nie ma odkupienia. Są zbrodnie, które nie zasługują na przebaczenie. A jednak – pokuta nie jest palącym piekłem, ale wiecznym oddaleniem od miłości.

„Anashiro” – Anna Szczepanek – I LO Malbork:
Jest to jedyna praca dotycząca Poskromienia Złośnicy i widać wyraźnie znajomość tekstu źródłowego. Zadaje pytania o kobiecość i uległość. O rodzącą się świadomość kobiety, która bierze życie we własne ręce. A w rezultacie przyjmuje postawę kierowaną przez zemstę
i rosnący cynizm. Praca pozostawia otwarte zakończenie, co stanowi ciekawy zabieg kompozycyjny. Świadomie i w udany sposób bawi się konwencją kryminału. Momentami stosując opisy dość naturalistyczne, nawiązując tym samym również do tradycji szekspirowskiej.

„Polan” – Konrad Janusz – I LO Malbork:
Jury doceniło wybór mniej znanej spośród proponowanych sztuk („Burza”). Językowo praca wymaga pewnej poprawy, ale podejmuje w interesujący sposób trudny wątek wolności. A także próbuje twórczo dokonać jego analizy. Warte docenienia jest także poczucie humoru.

„Zielony bakłażan” – Julia Ryńska – II LO Malbork:
Za opowieść o żałobie, szaleństwie, o prawdzie i w zasadzie trudnej zmianie nastawienia w obliczu tragedii. O świadomości własnego bólu i próbach poradzenia sobie z nim. Próba zestawienia wrażliwości kobiety i mężczyzny. Analizy rozpaczy i samotności. Bez fałszywych pociech i prób nadmiernego epatowania środkami literackimi. Dobrze napisana. Oszczędna w środkach. Bardzo treściwa.

„Zakochana” – Julia Wiśniewska – I LO Malbork:
Praca bardzo oryginalna. Zarówno pod względem tematu, gatunku, jak i nastroju. Wyraźnie widoczne jest poczucie humoru. W obrębie pracy rzeczywistość science fiction zgrabnie wpisuje się w historię szekspirowską. Tekst jest pomysłowy, dobrze napisany i pozostawia nadzieję, że Szekspir może funkcjonować równie dobrze w bardzo oddalonej przyszłości.

„KROPLA WODY” – Nadia Walentynowicz – II LO Malbork:
Pracę charakteryzuje lekkość i łatwość pisania. Ciekawa jest stylizacja językowa poszczególnych postaci. W interesujący sposób zarysowane zostało tło obyczajowe. Dobrze wprowadzone są dialogi. Bohaterowie skonstruowani są w sposób przekonywujący. Zakończenie wprowadza zaś element zaskoczenia.

„Nieczytelny Podpis” – Dorota Konefał – II LO Malbork:
Praca nawiązująca do baśni. Rozbudowana. Stanowiąca studium psychologiczne żałoby opiekunki Julii – Marty. Wysunięcie na pierwszy plan tej drugoplanowej postaci pozwala też na pochylenie się nad znaczeniem macierzyństwa i matczynej miłości. Jest to opowieść o poczuciu winy, o tęsknocie, rozpaczy i samotności. Zadaje pytania o kwestię wybaczenia. Tekst wykazuje się dużą wrażliwością i empatią. Łamie też stereotyp związany z postrzeganiem Julii.

„rakku” – Karol Hamerski – PZS nr 1 Kościerzyna:
Poruszająca i zgrabnie napisana praca zwracająca uwagę na swoisty tragizm losu postaci. Porusza temat niszczącej siły fałszywej miłości, a wartości szczerych uczuć. Nawiązuje do motywów romantycznych (odwołując się również do fantastyki). Praca porusza temat konieczności pogodzenia się z rzeczywistością, otwartości na inne kultury i tradycje. Przywołuje skojarzenia z literaturą dalekiego wschodu.

„Czerwony Pluto” – Amelia Domaros – PZS nr 1 Kościerzyna:
Praca krótka, oszczędna, ale dynamiczna. Stanowi studium zemsty Kalibana, na wszystkich, którzy go skrzywdzili. Ukazuje, że nienawiść potrafi być silniejsza, niż jakiekolwiek pragnienie bliskości. Komedia szekspirowska przemienia się w tragedię. Ostatecznie nawet ten, który wymierza karę, sam zostaje ukarany. Szaleństwo jednostki prowadzi do totalnej katastrofy. Wymierzonej ostatecznie przez siłę nieubłaganą, ale uczciwą – przez samą naturę.

Zwycięskie prace nie są ułożone w sposób hierarchiczny.
Nie wskazujemy kolejności miejsc (od najlepszej pracy do najsłabszej).

 


Archiwum: Nabór do projektu!
Czekają na Was:
  • Warsztaty i konkurs literacki dla młodzieży (14-18 lat)
  • 12h zajęć w szkołach średnich woj. pomorskiego
  • 5h warsztatów dla nauczycieli w naszym Teatrze
  • Wieczorki literackie w Waszych miejscowościach

Aby zgłosić szkołę do projektu – trzech nauczycieli musi reprezentować tę samą szkołę.

Jeden z nich wypełnia formularz zgłoszeniowy dostępny tutaj: https://forms.gle/s6bVfGkhoWo3yKVz5

 

Kontakt: Dział Edukacji GTS

Marta Nowicka: marta.nowicka@teatrszekspirowski.pl; 604 759 340

Anna Ratkiewicz: anna.ratkiewicz@teatrszekspirowski.pl; 698 034 820

 

 

Projekt dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu: „Ojczysty – dodaj do ulubionych”