Lira Szekspira – czyli ciąg dalszy. Edycja 2022.

Szekspir, choć sam w sobie anglojęzyczny, doczekał się w Polce wspaniałych i różnorodnych tłumaczeń. Podczas cyklu warsztatów uczniowie szkół średnich z 4 mniejszych miejscowości woj. pomorskiego poznają bogactwo polskich archaizmów i tłumaczeń współczesnych, uczą się, jak słowo znaczy, jak wiele zmienia dobór słów. Część warsztatów skupia się na różnicy między tekstem poetyckim a prozatorskim. Po cyklu warsztatów uczniowie samodzielnie piszą prace w j. polskim, które są swoistym ciągiem dalszym jednej z wybranych sztuk Szekspira. Prace zostają ocenione przez grono ekspertów. Dla zwycięzców przygotujemy pakiety książek ulubionych autorów, a najwyżej ocenione prace zostanją odczytane przez zawodowych aktorów w ich społecznościach lokalnych (dla szkół, rodzin, przyjaciół i mieszkańców). Również nauczyciele ze wszystkich miejscowości biorących udział w projekcie, w ramach projektu uczestniczą w warsztatach, które pozwolą im pracować dalej z lokalną młodzieżą z wykorzystaniem wiedzy i doświadczeń naszych specjalistów.

PRACE ZWYCIĘSKIE w EDYCJI 2022

Podawane w kolejności nadsyłania, bez wartościowania między miejscami.

Wszystkie prace są nagrodzone równorzędnie.

 

„Terbor” – Robert Puczka – I LO Malbork:

Oryginalna i dobrze napisana praca. Zachowuje zgodność z oryginałem, ze szczególnym uwzględnieniem cech charakterologicznych postaci. Praca wykazuje się humorem, pokazujew krzywym zwierciadle kondycję życia rzemieślników-aktorów. Jest pomysłowa i samodzielna w myśleniu. Warto docenić perspektywę współczesnego (dzisiejszego) narratora, wprowadzającego dystans i elementy humorystyczne.

 

„Miętowy Zamęt” – Amelia Kroll – ZS nr 1 Kościerzyna:

Językowo praca wymaga drobnej korekty. Ale temat i sposób opisu jest przekonujący. Za nawiązanie do motywów nieba, piekła i czyśćca. Ciekawy opis uświadomienia sobie własnej winy i bezwzględności czekającej kary. W tekście nie ma miejsca na nieuprawnioną i naiwną nadzieję. Za okrutne czyny – nie ma odkupienia. Są zbrodnie, które nie zasługują na przebaczenie. A jednak – pokuta nie jest palącym piekłem, ale wiecznym oddaleniem od miłości.

 

„Anashiro” – Anna Szczepanek – I LO Malbork:

Jest to jedyna praca dotycząca Poskromienia Złośnicy i widać wyraźnie znajomość tekstu źródłowego. Zadaje pytania o kobiecość i uległość. O rodzącą się świadomość kobiety, która bierze życie we własne ręce. A w rezultacie przyjmuje postawę kierowaną przez zemstę i rosnący cynizm. Praca pozostawia otwarte zakończenie, co stanowi ciekawy zabieg kompozycyjny. Świadomie i w udany sposób bawi się konwencją kryminału. Momentami stosując opisy dość naturalistyczne, nawiązując tym samym również do tradycji szekspirowskiej.

 

„Polan” – Konrad Janusz – I LO Malbork:

Jury doceniło wybór mniej znanej spośród proponowanych sztuk („Burza”). Językowo praca wymaga pewnej poprawy, ale podejmuje w interesujący sposób trudny wątek wolności. A także próbuje twórczo dokonać jego analizy. Warte docenienia jest także poczucie humoru.

 

„Zielony bakłażan” – Julia Ryńska – II LO Malbork:

Za opowieść o żałobie, szaleństwie, o prawdzie i w zasadzie trudnej zmianie nastawienia w obliczu tragedii. O świadomości własnego bólu i próbach poradzenia sobie z nim. Próba zestawienia wrażliwości kobiety i mężczyzny. Analizy rozpaczy i samotności. Bez fałszywych pociech i prób nadmiernego epatowania środkami literackimi. Dobrze napisana. Oszczędna w środkach. Bardzo treściwa.

 

„Zakochana” – Julia Wiśniewska – I LO Malbork:

Praca bardzo oryginalna. Zarówno pod względem tematu, gatunku, jak i nastroju. Wyraźnie widoczne jest poczucie humoru. W obrębie pracy rzeczywistość science fiction zgrabnie wpisuje się w historię szekspirowską. Tekst jest pomysłowy, dobrze napisany i pozostawia nadzieję, że Szekspir może funkcjonować równie dobrze w bardzo oddalonej przyszłości.

 

„KROPLA WODY” – Nadia Walentynowicz – II LO Malbork:

Pracę charakteryzuje lekkość i łatwość pisania. Ciekawa jest stylizacja językowa poszczególnych postaci. W interesujący sposób zarysowane zostało tło obyczajowe. Dobrze wprowadzone są dialogi. Bohaterowie skonstruowani są w sposób przekonywujący. Zakończenie wprowadza zaś element zaskoczenia.

 

„Nieczytelny Podpis” – Dorota Konefał – II LO Malbork:

Praca nawiązująca do baśni. Rozbudowana. Stanowiąca studium psychologiczne żałoby opiekunki Julii – Marty. Wysunięcie na pierwszy plan tej drugoplanowej postaci pozwala też na pochylenie się nad znaczeniem macierzyństwa i matczynej miłości. Jest to opowieść o poczuciu winy, o tęsknocie, rozpaczy i samotności. Zadaje pytania o kwestię wybaczenia. Tekst wykazuje się dużą wrażliwością i empatią. Łamie też stereotyp związany z postrzeganiem Julii.

 

„rakku” – Karol Hamerski – PZS nr 1 Kościerzyna:

Poruszająca i zgrabnie napisana praca zwracająca uwagę na swoisty tragizm losu postaci. Porusza temat niszczącej siły fałszywej miłości, a wartości szczerych uczuć. Nawiązuje do motywów romantycznych (odwołując się również do fantastyki). Praca porusza temat konieczności pogodzenia się z rzeczywistością, otwartości na inne kultury i tradycje. Przywołuje skojarzenia z literaturą dalekiego wschodu.

 

„Czerwony Pluto” – Amelia Domaros – PZS nr 1 Kościerzyna:

Praca krótka, oszczędna, ale dynamiczna. Stanowi studium zemsty Kalibana, na wszystkich, którzy go skrzywdzili. Ukazuje, że nienawiść potrafi być silniejsza, niż jakiekolwiek pragnienie bliskości. Komedia szekspirowska przemienia się w tragedię. Ostatecznie nawet ten, który wymierza karę, sam zostaje ukarany. Szaleństwo jednostki prowadzi do totalnej katastrofy. Wymierzonej ostatecznie przez siłę nieubłaganą, ale uczciwą – przez samą naturę.

Szczegóły

Projekt dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu: „Ojczysty – dodaj do ulubionych”

Do pobrania

    Powiązane Aktualności

    Co nowego w projekcie?

    Brak wpisów...

    Powiązane Wydarzenia

    Brak.

    Hej! To ja, PopUp.

    Masz dość telewizji i platform streamingowych? Potrzebujesz odrobiny dystansu i czasu tylko dla siebie? Szukasz informacji o spektaklach, koncertach i kreatywnych warsztatach?

    Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się więcej o wydarzeniach i atrakcyjnych promocjach przeznaczonych wyłącznie dla subskrybentów. 

    Co Ty na to?

    Dziękuję, nie jestem zainteresowany. Wybieram niebieską pigułkę.
    Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy identyfikatory plików cookies w celach marketingowych, w tym wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji, a także celach analitycznych i statystycznych, a także na zapisywanie i przechowywanie plików cookies na Twoim urządzeniu. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.