SzekspirOn//line: Hamlet

Gdziekolwiek jesteście tego lata, zaproście do siebie Szekspira! Przed Wami cykl tygodniowych odsłon, odkrywających tajemnice jego pięciu sztuk. Zaczynamy od “Hamleta”!

W projekcie SzekspirOn//line za pomocą różnorodnych narzędzi, jakie daje technologia informacyjna przybliżymy Wam szekspirowskie dramaty. Chcemy zachęcić Was do pogłębienia znajomości dzieł największego dramatopisarza wszechczasów oraz przyjrzenia się, jak forma przekazu wpływa na jego treść.

Dla nas wszystkich ostatnio „Czas wypadł z zawiasów” jednak tym projektem chcemy udowodnić, że „W tym szaleństwie jest metoda” i to, że nasze życie w jakimś stopniu przeniosło się do internetu, można wykorzystać twórczo, poszerzyć swoją wiedzę i rozwinąć zainteresowania. Bo przecież, jak również pisze Szekspir w Hamlecie -„Wiemy, czym jesteśmy, ale nie wiemy, czym się możemy stać.” Życzymy Wam więc wielu nowych szekspirowskich odkryć!

Wszystkie działania są dostępne bezpłatnie, a materiały będą prezentowane na Facebooku, Instagramie, na kanale YouTube, a także na STRONIE PROJEKTU.

Warsztaty mają charakter interaktywny i odbywać się będą na platformie Zoom – obowiązują zapisy.

PROGRAM:

15.06 Intro – wprowadzenie do Hamleta – Anna Ratkiewicz
Wprowadzenie w postaci vloga, z elementami animacji, przybliży źródła historyczne, zaprezentowane zostaną główne wątki i bohaterowie sztuki, wraz z ich krótką charakterystyką. Celem jest zarysowanie kontekstu sztuki, aby ułatwić uczestnikom projektu jej dalszy odbiór. ZOBACZ!

16.06 Wariacje prapremierowe – konteksty historyczne wokół pierwszego wystawienia Hamleta – Prof. Jerzy Limon
W ramach autorskich wykładów, za pomocą słowa i obrazu, przeniesiemy się na londyńskie ulice, gdzie będziemy mogli zajrzeć za kulisy elżbietańskiego teatru i pofantazjować na temat możliwego wpływu rzeczywistych, historycznych zdarzeń na treść dramatów Szekspira. ZOBACZ!

16.06 Inspiracja – interpretacja: warsztaty aktorskie z Piotrem Biedroniem
Aktorskie warsztaty dla młodzieży, składające się z dwóch etapów. Pierwszy z nich to nagranie własnego filmu, na którym uczestnicy wykonują konkretne zadanie aktorskie oparte na tekście sztuki Szekspira. Drugi etap to omówienie stworzonych filmów, wskazówki aktorskie i interpretacyjne oraz wspólna praca nad tekstem jednej sceny z Szekspirowskiego dramatu, który uczestnicy otrzymają podczas zajęć. Zajęcia w zamkniętej grupie warsztatowej na Facebooku oraz w aplikacji Zoom. Na zapisy.

17.06 Młody Szekspir – czyli Hamlet w popkulturze i literaturze dla młodzieży – Michał Pruszak
Usłyszymy o tym, jak „Hamlet” funkcjonuje w świecie współczesnej literatury i nowych mediów (gry, teledyski, komiksy, bajki), oraz jak został przepisany dla dzieci i funkcjonuje w różnych kontekstach. ZOBACZ!

17.06 Poradnik dla edukatora – warsztaty narzędziowe z Agnieszką Grewling-Stolc
Warsztaty narzędziowe skierowane do nauczycieli, edukatorów, rodziców. Omówione zostaną sposoby pracy nad tekstem danej sztuki z młodzieżą i dziećmi. Prowadząca przedstawi praktyczne pomysły zajęć – ćwiczenia aktorskie i teatralne, scenariusze zadań, metody omówienia wykonanego zadania/ćwiczenia. Będzie to też okazja do wymiany doświadczeń i pomysłów pomiędzy uczestnikami. Zajęcia w zamkniętej grupie warsztatowej w aplikacji Zoom. Na zapisy.

18.06 Retrospektywna dyskusja o najważniejszych inscenizacjach Hamleta na scenach polskich po 89’ – Łukasz Drewniak i Tomasz Domagała
Dwóch znakomitych krytyków teatralnych omówi najciekawsze i najbardziej wartościowe realizacje sceniczne „Hamleta”. Spróbują zdefiniować strategie i kanony, do których sięga polski teatr, mówiąc tekstami Szekspira. ZOBACZ!

18.06 Szekspir prze/pisany – warsztaty literackie z Danielem Odiją
Szekspir prze/pisany – warsztaty literackie, które mają zachęcić do pogłębionego czytania Szekspira oraz podejmowania własnych prób pisarskich. Zajęcia przeznaczone dla młodzieży i dorosłych. Warsztaty w zamkniętej grupie warsztatowej w aplikacji Zoom. Na zapisy.

19.06 Czytanie performatywne fragmentów Hamleta w reż. Karoliny Szczypek
Tworzone przez artystów młodego pokolenia czytania performatywne będą skupione na eksplorowaniu możliwości multimedialnych; takich jak obróbka obrazu, montaż czy efekty audio, oraz badaniu ich wpływu na treść prezentowanego dzieła. ZOBACZ!

20.06 Spektakl – „Hamlet – komentarz”, w reżyserii Grzegorza Brala, Teatr Pieśń Kozła
Eksperyment teatralny oparty na polifonicznej strukturze pieśni -“intensywna interpretacja, żywa refleksja, dopowiedzenie tego, co dramatopisarz w swoim dziele tylko zasygnalizował, a czego nie powiedział wprost” – mówią twórcy.

21.06 Spotkanie z Grzegorzem i Alicją Bralami
Z reżyserem spektaklu „Hamlet – komentarz” i jego dramaturżką porozmawia Magdalena Hajdysz. ZOBACZ!

W programie także niespodzianki.