MONOTEATR: SHAKESPEARE UN/LIMITED

W ramach przeglądu monodramów „Monoteatr: Shakespeare un/limited” organizowanego przez Teatr w Oknie, w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zaprezentujemy spektakl brytyjskiego eksperymentatora, aktora i reżysera Tima Croucha „I, MALVOLIO”.

fot. ze spektaklu „I, Malvolio”, autor zdjęcia: Greg Goodale

Więcej o przeglądzie:

Fenomen. Ikona. Czterystuletni inspirator, wszechstronny twórca, autor neologizmów, motor dialogu międzykulturowego oraz stymulator ponadczasowej refleksji. Odszedł 406 lat temu, zostawiając twórczość uniwersalną, rodzącą niezliczone ścieżki interpretacyjne i korespondującą z rzeczywistością we wszystkich czasach i zakątkach globu. Projekt służy naświetleniu recepcji twórczości Williama Szekspira oraz inspiracji postacią Stratfordczyka w europejskim teatrze jednego aktora. „Shakespeare un/limited” – nawiązujący do nielimitowanej dostępności prezentowanych dzieł, to również „Shakespeare limited” – grany każdorazowo przez jednego aktora, który na scenie skonfrontuje się z publicznością. Projekt będzie miał charakter hybrydowy, łącząc formę tradycyjną z działaniami na płaszczyźnie wirtualnej. Jego cechą charakterystyczną będzie ogólnodostępność oraz dedykowane działania edukacyjne – współpraca z liceami ogólnokształcącymi w całym kraju, do których skierujemy bezpłatną ofertę edukacyjną bazującą na realizowanych działaniach. Będzie to ósma edycja cyklu MONOTEATR, rozwijanego przez Teatr w Oknie od 2016 roku. Pragniemy ją zadedykować przedwcześnie zmarłemu w marcu 2021 roku śp. Profesorowi Jerzemu Limonowi – wielkiemu szekspirologowi i mentorowi, będącemu naszą nieskończoną inspiracją.
Monodramy zaprezentujemy publiczności zebranej w Teatrze w Oknie i Gdańskim Teatrze Szekspirowskim od 1 do 4 grudnia 2022 r., a prezentacje poprzedzą spotkania ze specjalistami z Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego i Uniwersytetu Gdańskiego, których zadaniem będzie w przystępnej i zwartej formie naświetlić widzom tematykę spektaklu i okoliczności powstania sztuki której on dotyczy. Spotkania będą miały charakter bezpłatny, obowiązywać będzie rezerwacja miejsc poprzez stronę Interticket.pl (link do rezerwacji zostanie opublikowany do 17 listopada 2022). Wydarzenia zostaną przetłumaczone i bezpłatnie transmitowane na żywo (tylko w czasie rzeczywistym, czyli w trakcie ich trwania) na kanale YouTube Teatru w Oknie. Zwieńczeniem przeglądu będzie dyskusja z udziałem wybitnych ekspertów z dziedziny teatru i literatury, których fascynacja twórczością Mistrza ze Stratfordu znalazła ujście w pracy naukowej, a także specjalistów w zakresie historii teatru jednego aktora. W dyskusji udział wezmą prof. Jacek Fabiszak, Wiesław Geras, dr Anna Kowalcze-Pawlik, prof. Olga Kubińska i dr Tomasz Miłkowski. Rozmowa transmitowana będzie na żywo w czasie rzeczywistym na kanale YouTube, a jej nagranie pozostanie w sieci.

„MONOTEATR: Shakespeare un/limited” realizowany jest w ramach programu Kultura Dostępna Narodowego Centrum Kultury – projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Organizator: Teatr w Oknie, Fundacja Theatrum Gedanense
Partnerzy: Gdański Teatr Szekspirowski, Polskie Towarzystwo Szekspirowskie, Europejska Sieć Festiwali Szekspirowskich
Kontakt: Aleksandra Dacyl, Dorota Sentkowska
www.teatrwoknie.pl | FB/IG/YT: @TeatrwOknie | monoteatr@ftg.pl | +48 533793100

——————————————————————————————-
PROGRAM:
1.12.2022
19:00 / HAMLET I SONETY – reż. i wyk. Piotr Kondrat / TwO + online
20:00 / spotkanie z Piotrem Kondratem / TwO + online

2.12.2022
19:00 / WŁÓŻ CZAPKĘ BŁAZEŃSKĄ – reż. i wyk. Wiesław Komasa / TwO + online
20:00 / spotkanie z Wiesławem Komasą / TwO + online

3.12.2022
19:00 / RYSZARD PO RYSZARDZIE – reż. Irena Wolicka, wyk. Lidia Danylczuk / Ukraina / TwO + online
20:00 / spotkanie z Lidią Danylczuk / TwO + online

4.12.2022
15:00 / AT HOME WITH WILL SHAKESPEARE – reż. i wyk. Pip Utton / Wielka Brytania / TwO + online
16:00 / spotkanie z Pipem Uttonem / TwO + online
18:00 / I, MALVOLIO – scen. i wyk. Tim Crouch / Wielka Brytania / Gdański Teatr Szekspirowski + online
19:00 / spotkanie z Timem Crouchem / GTS + online
20:00 / SZEKSPIR W MONODRAMIE – dyskusja z udziałem Jacka Fabiszaka, Wiesława Gerasa, Anny Kowalcze-Pawlik, Olgi Kubińskiej, Tomasza Miłkowskiego / GTS + online

miejsca:
TwO – Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51 Gdańsk
GTS – Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Bogusławskiego 1 Gdańsk
Online – transmisja na kanale YouTube Teatru w Oknie: https://bit.ly/2IY4SG0
————————————————————————————

OPISY SPEKTAKLI I TWÓRCÓW:

„HAMLET I SONETY”
Adaptacja, reżyseria i wykonanie: Piotr Kondrat, Muzyka: Krzysztof Komeda / Polska
„Hamlet i sonety” to Hamlet czasu wojny. Tekst Hamleta poprzedzi kilka sonetów Szekspira związanych ze sztuka i z jej treścią. Sonety stawiają bardzo ważne pytania dotyczące naszej tożsamości, kultury, religii i sztuki. W nich przegląda się Hamlet i w nich jest kwintesencja jego świata. Jak mówi Hamlet: „Coś przegniłego jest dziś w Europie”. Ten spektakl to modlitwa o pokój. Wojna już trwa, musimy skonfrontować się nie tylko ze złem świata, ale i naszym własnym. Cały dobytek Hamleta na scenie to żołnierska skrzynka z magiczną peleryną, pamiątką po Joryku… Piotr Kondrat przetłumaczył osobiście Hamleta i wszystkie sonety Szekspira.

PIOTR KONDRAT – aktor związany z wieloma teatrami w Polsce: Studyjnym w Łodzi, Współczesnym we Wrocławiu, Polskim w Bydgoszczy, Dramatycznym w Warszawie, STU w Krakowie i Teatrem Powszechnym w Radomiu. Grał w przedstawieniach Mikołaja Grabowskiego, Piotra Cieplaka, Krzysztofa Jasińskiego, Janusza Wiśniewskiego, Jana Klaty, Moniki Strzępki i Przemysława Wojcieszka. Ma w swoim dorobku wiele ról z repertuaru klasycznego i współczesnego. Zagrał też w wielu filmach, m. in. w „Komorniku”, „Mistrzu”, „Syberiadzie”, „Marii Curie”, „Klesze”, „Syberiadzie polskiej”. Piotr Kondrat od lat prezentuje Szekspira w teatrze jednego aktora. Rola w monodramach „12 scen z Hamletem” i „Hamlet 24.00” przyniosła mu wiele nagród na festiwalach teatralnych na całym świecie (m. in. na WROSTJA, w Kijowie i Rydze). Wymienione monodramy grał blisko 150 razy w języku polskim i angielskim w Polsce, Rosji, Ukrainie, Łotwie, Estonii, Armenii oraz Rumunii.

„WŁÓŻ CZAPKĘ BŁAZEŃSKĄ”
Reżyseria i wykonanie: Wiesław Komasa / Polska
Między prawdą a kłamstwem stoi błazen. Jedna z najciekawszych i najbardziej skomplikowanych postaci szekspirowskich dramatów. Andrzej Żurowski wykonał wspaniałą pracę zbierając wszystkie teksty błazeńskie z komedii autora. Scenariusz daje duże możliwości aktorom w budowaniu dla ich potrzeby nowego układu tekstowego, od którego zależy wymowa spektaklu.
Spektaklu? Włóż czapkę błazeńską a łatwiej ci będzie mówić i znaleźć prawdę. Ileż dróg prowadzi do znalezienia i nazwania ukrytych tajemnic Szekspira o prawdzie i kłamstwie, tak ludzi w życiu, jak i aktorów w teatrze. ~ Wiesław Komasa

WIESŁAW KOMASA – aktor, reżyser, pedagog, profesor tytularny Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Ukończył PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Pracował kolejno: w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu, w Teatrze Nowym w Poznaniu i w zespole Janusza Wiśniewskiego w Warszawie. Zagrał kilkadziesiąt ról teatralnych u takich reżyserów, jak: I. Cywińska, M. Prus, J. Nyczak, J. Wiśniewski, P. Cieplak, M. Jarnuszkiewicz, P. Łazarkiewicz, M. Treliński, J. Englert, J. Lassale, J. Stuhr. Jest też wielokrotnym laureatem Festiwali Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu i Toruniu. W 2006 roku reprezentował Polskę na Światowym Festiwalu Szekspirowskim w Armenii ze spektaklem „Yoric, czyli spowiedź błazna”. W 2015 roku otrzymał Grand Prix za monodram „Różewiczogranie” (wg T. Różewicza) i nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego za wybitne osiągnięcia artystyczne, zaś na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Jednego Aktora w Toruniu w 2015 roku otrzymał nagrodę ZASP-u za kreację aktorską. W 2018 roku otrzymał nagrodę jubileuszową 50-lecia Ogólnopolskiego Festiwalu Monodramu we Wrocławiu. W swoim dorobku artystycznym ma również prace reżyserskie w takich teatrach, jak: Teatr Nowy w Poznaniu, Teatr im. Horzycy w Toruniu, Teatr im. Węgierki w Białymstoku, Teatr Polski w Bydgoszczy, Teatr im. Gombrowicza w Gdyni, Teatr w Zielonej Górze (za spektakl „O beri, beri” wg „Matki” Witkacego otrzymał nagrodę za najlepszy spektakl roku). Z powodzeniem wyreżyserował również spektakl „O beri, beri” wg „Matki” Witkacego w Teatrze im. R. Rollanda w Paryżu.

„RYSZARD PO RYSZARDZIE”
Reżyseria: Irena Wolicka (Iryna Volytska) , Wykonanie: Lidia Danylczuk (Lidiya Danylchuk) / Teatr w Koszyku / Ukraina
„Ryszard po Ryszardzie” w wykonaniu Lidii Danylczuk, która wraz z Ireną Wolicką jest autorką scenariusza tego monodramu, dopowiada historię Ryszarda III, rozpoczynając ją w momencie, w którym Szekspir zakończył dramat swego bohatera. Widz sam może zdecydować, kiedy i w jakich okolicznościach toczy się jego akcja: może to ostatnia noc tyrana przed rozstrzygającą bitwą, a może miejsce odbywania wiekuistej kary. Założeniem aktorki nie jest tu odegranie perypetii Ryszarda, lecz ukazanie go jako per excellence bohatera monodramu. Do rozpętania na scenie prawdziwie krwawego widowiska bez jednej choćby kropli krwi, aktorce wystarcza stolik, zestaw noży i jedenaście główek kapusty, które w trakcie przedstawienia krwawo szatkuje. Obraz pociętej, rozsiekanej kapusty staje się symbolem zbrodni Ryszarda, nawet za grobem skazanego na bezsensowną masakrę. Spektakl zebrał wiele cennych nagród, m.in.: Nagrodę Dziennikarzy im. Tadeusza Burzyńskiego oraz Nagrodę Publiczności im. Lidii Zamkow i Leszka Herdegena ufundowaną przez Prezydenta Wrocławia na 41. WROSTJA, a także Nagrodę Publiczności na Toruńskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora w 2008 roku.

LIDIA DANYLCZUK (Lidiya Danylchuk) – ukończyła Instytut Teatralny im. Iwana Karpenki-Kareho, występowała w Odeskim Teatrze Muzyczno-Dramatycznym oraz Teatrze im. Łesia Kurbasa we Lwowie. Jest współtwórczynią „Teatru w Koszyku”, w którym pracuje nad współczesnymi adaptacjami klasycznych tekstów rodzimych i obcych, dążąc do osiągnięcia pełnej integracji estetycznej formy tekstu, ruchu i głosu. Artystka wielokrotnie występowała już dla polskiej publiczności, m. in. na festiwalach w Bydgoszczy, Szczecinie, Lublinie, Wrocławiu i na Helu.

„AT HOME WITH WILL SHAKESPEARE”
Reżyseria i wykonanie: Pip Utton / Pip Utton Theatre Company / Wielka Brytania
Szekspir prawdopodobnie napisał najwybitniejsze dzieła literatury brytyjskiej. Ale wiemy bardzo niewiele o tym człowieku, z wyjątkiem miejsca, w którym prawdopodobnie się urodził i prawdopodobnie został pochowany. Nawet jego wizerunki – portret, posąg i rycina, mogą przedstawiać kogoś zupełnie innego. Pip Utton przywołuje Williama Szekspira do życia – nie tylko jako wielkiego pisarza, ale i człowieka z krwi i kości, który kocha, śmieje się, pije, śpiewa, tańczy, płacze, a w międzyczasie jest zmuszony napisać kilka słów, aby mieć z czego żyć. Wiedzie niejako podwójne życie: jako mąż i właściciel ziemski w Stratfordzie nad rzeką Avon, i jako znany i ceniony dramaturg w Londynie. Oto po prostu Will – jego życie i jego literackie „największe hity” odgrywane przez niego samego. „At home with Will Shakespeare” to spektakl zabawny, poetycki, poruszający i w ciekawy sposób angażujący widzów.

PIP UTTON – angielski aktor i dramaturg, jeden z najlepszych wykonawców solowych na świecie, „mistrz kontrowersyjnego ‚one man show'”(Guardian), wielokrotny laureat międzynarodowych festiwali, m.in. w Edynburgu, Kilonii, Emiratach Arabskich, Turcji i we Wrocławiu. Utton jest fenomenem, którego nie dotyczą aktualne mody – to mistrzowski teatr transformacji, w którym imitacja, charakteryzacja czy kostium są wyłącznie punktem startu, umownymi sygnałami konwencji. Iluzja od razu jest tu podważana za pomocą purnonsensowego, ostentacyjnego dystansu czy gierek ze znakomicie udawaną „prywatnością”. (N. Awde, T. Miłkowski, „Pip Utton i jego maski”, Warszawa 2019).

„I, MALVOLIO”
Scenariusz i wykonanie: Tim Crouch, scenografia: Graeme Gilmour / Tim Crouch Theatre / Wielka Brytania
Zaskakujący, dynamiczny, pełen inteligentnego dowcipu monodram Tima Croucha – aktora, performera, dramaturga i producenta. Od dnia premiery grany był prawie na całym świecie. Oto opowieść o utraconej godności, pruderii, żartach i zastraszaniu, wciągająca mocno w głąb szaleństwa zawartego w klasycznej komedii Szekspira. Przezabawna i wstrząsająca tyrada człowieka głęboko skrzywdzonego, w wykonaniu aktora o ogromnej charyzmie, wielkiej wrażliwości i niebywałym dystansie do siebie. Jak pisał Andrew Haydon, „I, Malvolio” to spektakl „niesamowicie zabawny, całkowicie łamiący serce, głęboko wyrafinowany, urzekająco prosty, niezwykle empatyczny, całkowicie bezkompromisowy i niesamowicie skomplikowany. Wszystko w tym samym czasie”. Według Agaty Olszewskiej „Tim Crouch udowadnia nam, że choć myślimy o sobie dobrze, w rzeczywistości wszyscy jesteśmy pełni tych samych wad i jednakowo szaleni”.

TIM CROUCH – jest brytyjskim twórcą teatru eksperymentalnego, aktorem, pisarzem i reżyserem. Jego sztuki przybierają one różne formy, ale wszystkie odrzucają konwencje teatralne, zwłaszcza realizm i zapraszają widza do udziału w akcie tworzenia dzieła. W wywiadzie przeprowadzonym w 2007 roku Crouch powiedział: „Teatr w swojej najczystszej formie jest konceptualną formą sztuki. Nie potrzebuje scenografii, kostiumów i rekwizytów, ale istnieje w głowie widza”. Crouch to „Jeden z najmądrzejszych artystów tworzących obecnie teatr w Wielkiej Brytanii” – Kulturflash Stephen Bottoms napisał, że sztuki Croucha „składają się na jeden z najważniejszych elementów anglojęzycznego dramatopisarstwa, jakie pojawiły się do tej pory w XXI wieku. Nie przychodzi mi do głowy żaden inny współczesny dramaturg, który zadawał tak przekonujące pytania dotyczące formy teatralnej, treści narracyjnej i zaangażowania widza”. Holly Williams, pisał w The Independent w czerwcu 2014 r.: „Crouch wyrobił sobie markę jako jeden z wielkich innowatorów brytyjskiego dramatu, grając sztuki, które zakłóciły i podważyły bierne doświadczenie teatralne”.