Lira Szekspira-czyli ciąg dalszy | zakończenie projektu

Projekt “Lira Szekspira-czyli ciąg dalszy” zakończył się w październiku 2018 serią wzruszających WIECZORKÓW LITERACKICH, które były spotkaniem lokalnych społeczności, nauczycieli, rodziców i – oczywiście – laureatów. W trakcie tych spotkań zawodowi aktorzy odczytywali prace finałowe, odbywały się rozmowy o usłyszanych pracach, uczestnicy mieli okazję poznać autorów najlepszych prac. Pełna relacja, wraz z filmem i zdjęciami znajduje się TUTAJ!

Wyniki konkursu w ramach projektu „Lira Szekspira – czyli ciąg dalszy”

Z nadesłanych 36 prac Jury w składzie: prof. Ewa Nawrocka, Daniel Odija i Michał Pruszak wyłoniło 20 prac rekomendowanych do nagrody. Prace te w niezależnej ocenie wszystkich członków Jury otrzymały najwięcej punktów i zostały poddane pod dyskusję podczas finalnych obrad. Z finałowej dwudziestki Jury wyłoniło ostatecznie 10 równorzędnych nagród głównych oraz przyznało dodatkowo 3 wyróżnienia dla prac, które zrobiły szczególne wrażenie na jurorach.

Zwycięzcami konkursu zostali:
1. Pola Paurowska z II Liceum Ogólnokształcącego w Chojnicach za pracę na podstawie „Poskromienia złośnicy” Williama Szekspira – za dowcipne i twórcze odwrócenie sytuacji Szekspirowskiego oryginału oraz za bardzo świadome nawiązania i zabawę oryginalnym tekstem.

2. Agata Telefus z I Liceum Ogólnokształcącego w Tczewie za pracę na podstawie „Burzy” Williama Szekspira – za bardzo dobrze napisany monolog Ariela o wolności, który staje się dramatem samotności, praca wykazuje się też dużą sprawnością językową.

3. Marcelina Młodzik z II Liceum Ogólnokształcącego w Chojnicach za pracę na podstawie „Poskromienia złośnicy” Williama Szekspira – za przyjęcie formuły dziennika, wykorzystanie zabawy z czasem i onirycznością narracji oraz przełamanie pewnego modelu postrzegania rzeczywistości, popularnego w odczytaniach proponowanych przez innych uczestników konkursu.

4. Aleksandra Miloch z II Liceum Ogólnokształcącego w Chojnicach za pracę pt. „Hamlet niepogrzebany” – za dobrze i z dużą wrażliwością napisaną pracę, zręcznie przeplatającą narrację z dialogami oraz dobre wyeksponowanie i pogłębienie psychologiczne postaci Horacego.

5. Zuzanna Szymańska z I Liceum Ogólnokształcącego w Tczewie za pracę pt. „Zacznij od siebie” na podstawie „Wieczoru Trzech Króli” Williama Szekspira – za zgrabnie napisaną i przemyślaną kompozycyjnie pracę, ciekawe rozwinięcie wątków – w szczególności zwrócenie uwagi na tragizm postaci Malvolia oraz na to, jak okrutny i poniżający może być śmiech.

6. Antonina Biesek z II Liceum Ogólnokształcącego w Chojnicach za pracę pt. „Akt V, scena III Hamleta” – za oddanie głosu jednej z bardzo ważnych postaci dramatu oraz stworzenie spójnej kontynuacji tekstu Szekspirowskiego. Praca doskonała językowo.

7. Natalia Strzelecka z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Kwidzynie za pracę pt. „Przebudzenie” na podstawie „Hamleta” Williama Szekspira – za bardzo dobry styl i język, za ogromną wyobraźnię i przetworzenie oryginału Szekspirowskiego na model mrocznej, przejmującej baśni.

8. Zosia Dalke z II Liceum Ogólnokształcącego w Chojnicach za pracę pt. „Burza” – za stworzenie relacji między współczesnymi konwencjami literackimi a tekstem sztuki, nadanie nowej roli bohaterom oraz za stworzenie niezwykłego, pełnego klimatu nastroju świata przedstawionego.

9. Natalia Fryca z II Liceum Ogólnokształcącego w Chojnicach za pracę pt. „Ciąg dalszy Poskromienia złośnicy” – za poruszenie tematu świadomości doświadczania przemocy domowej i leczniczej roli akceptacji, za wyraziste zarysowanie motywów psychologicznych w realiach rodzinnych, roli zamknięcia, ucieczki, lęku i ceny za własną wolność.

10. Martyna Rogacka z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Kwidzynie za pracę pt. „Poskromienie złośnicy. Dwa lata później” – za studium przemocy domowej, z wiedzą i dojrzałością ujęcia trudnego tematu. Praca wiarygodna i pełna wrażliwości.

Wyróżnienia:
1. Zuzanna Lewińska z II Liceum Ogólnokształcącego w Chojnicach – Wyróżnienie za pracę na podstawie „Poskromienia złośnicy” Williama Szekspira – za zbudowanie pomostu między współczesną dziewczyną a bohaterką Szekspirowską, ciekawe spojrzenie na konstrukcję bohatera literackiego i zabawę tą konwencją.

2. Milena Bagińska z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Kwidzynie – Wyróżnienie za pracę na podstawie „Burzy” Williama Szekspira – za udaną próbę określenia własnej tożsamości Kalibana; krótka objętościowo praca wykazuje się bardzo dobrym językiem.

3. Weronika Skoczke z Powiatowego Zespołu Szkół w Redzie – Wyróżnienie za pracę pt. „Ukrzyżowany Minion” na podstawie „Hamleta” Williama Szekspira – za wykazanie się odwagą i prowokacją. Chociaż jest to praca dla specyficznego grona odbiorców, jej dużym plusem jest to, że wpisuje się w nurt nowoczesnego przetwarzania gatunku, osadza się we współczesnej kulturze literackiej i medialnej. Ciekawi propozycja rzeczywistości, w której spotykają się różni bohaterowie (model spin-off).

Lista zwycięskich prac jest alfabetyczna, ułożona na podstawie anonimowych godeł autorów.
Nagrody główne są równorzędne.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy i gratulujemy!

Zobacz, jak przebiegały warsztaty w poszczególnych szkołach.

Najlepiej z projektu wywiązały się grupy: z Chojnic (nadsyłając 13 prac!) i Kwidzyna (10 prac). Następny w kolejności był Tczew (7 prac) i Reda (6 prac).
Z nadesłanych tekstów: 15 prac dotyczyło „Hamleta”, 10 – „Poskromienia złośnicy”, 6 – reinterpretowało „Burzę”, 3 – „Wieczór Trzech Króli”, a 2 prace – poruszają temat „Zimowej opowieści”.

O projekcie „Lira Szekspira – czyli ciąg dalszy”

Projekt Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego „Lira Szekspira – czyli ciąg dalszy” skierowany był do szkół średnich województwa pomorskiego – spoza trójmiejskiego centrum aglomeracyjnego, tj. Gdańska, Sopotu i Gdyni. Do projektu wybrane zostały 4 szkoły, z każdej z nich 3 nauczycieli i 15 uczniów czynnie uczestniczyło w zajęciach.

W ramach projektu przeprowadzone zostały warsztaty i zajęcia – pisarskie, prowadzone przez Daniela Odiję, o różnicach w tłumaczeniach dzieł Szekspira na j. polski, które prowadziła prof. Ewa Nawrocka oraz o przepisywaniu poezji na język prozatorski – prowadzone przez Michała Pruszaka.
Po cyklu warsztatów, w trakcie wakacji, uczniowie pisali prace konkursowe, które następnie oceniało grono jurorów, złożone z osób prowadzących zajęcia. Tematem prac konkursowych był ciąg dalszy losów postaci z wybranej sztuki Williama Szekspira, po zakończeniu oryginalnej historii.
Nauczyciele (opiekujący się grupami uczniów) uczestniczyli w warsztatach narzędziowych o “językowym śmietniku” – o wulgaryzmach, o nowoczesnej literaturze – o tym, o czym trudno jest czasem rozmawiać z uczniami. Były to bardzo praktyczne zajęcia dla dorosłych, którzy pracują z młodzieżą.

Finałem projektu będą spotkania literackie, które odbędą się w każdej ze szkół. Zawodowi aktorzy odczytają zwycięskie prace a uczniowie otrzymają nagrody rzeczowe!

Grupy uczniów, które uczestniczyły w projekcie „Lira Szekspira” to:
1. Powiatowy Zespół Szkół w Redzie
Nauczyciele reprezentujący szkołę: Jowita Ogoenwema, Iwona Hoppe-Darznik oraz Danuta Paupa
2. II Liceum Ogólnokształcące im. Gen. W. Andersa w Chojnicach
Nauczyciele reprezentujący szkołę: Marcin Szopiński, Hanna Szypryt-Nowicka oraz Dorota Osowicka
3. I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Tczewie
Nauczyciele reprezentujące szkołę: Dorota Sobkiewicz, Joanna Idem oraz Wojciech Rychłowski
4. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Stanisława Wyspiańskiego w Kwidzynie
Nauczyciele reprezentujący szkołę: Katarzyna Widz, Beata Szynkiewicz oraz Mariola Bera

Udział w projekcie był bezpłatny.

 

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Ojczysty – dodaj do ulubionych 2018.