koncert XIU XIU w Teatrze Szekspirowskim, 20 kwietnia, 20:00

XIU XIU, LEE RANALDO | koncert, performans

XIU XIU – 20 kwietnia w Teatrze Szekspirowskim

Założony w 2002 zespół XIU XIU stał się wehikułem dla bezkompromisowej i niekomfortowo osobistej muzyki rezydującego w Los Angeles multi-intrumentalisty Jamiego Stewarta oraz świty jego wpółpracowników, zarówno studyjnych jak i scenicznych. Przez ten czas Xiu Xiu zdobyło pokaźne grono wtajemniczonych fanów na całym świecie, dla których ta nazwa to nie muzyka, a styl życia. Mroczny, momentami wręcz ekstremalny wizerunek zespołu oraz oryginalne podejście do konstruowania utworów (znajdziemy tu choćby post-punk, avant-pop, elektronikę czy noise) sprawił, że zespół stał się rozpoznawalny na całym świecie, jednocześnie cały czas trzymając się konsekwentnie na uboczu i podążając własną ścieżką.

Nowy album Xiu Xiu nosi tytuł FORGET i powstał w czasie kreatywnego maratonu obejmującego także nagranie i koncerty pojektu Xiu Xiu Plays the Music of Twin Peaks, współprace z Mitski nad piosenką do nadchodzącego filmu Jamesa Camerona Mitchella, muzkę do instalacji Danh Vo, nagranie wspólnego albumu z Merzbowem oraz ekperymentalna przeróbkę Czarodziejskiego Fletu Mozarta.
Cała ta równoległa aktywność sprawiła, że FORGET odnacza się elementami która nie były obecne w poprzednich wcieleniach Xiu Xiu. Poza zdecydowanie szerszym spektrum brzmieniowym nowa płyta przynosi najbardziej chwytliwe fragmenty w karierze zespołu. Album wyprodukował John Congleton (Blondie, Sigur Ros), Greg Saunier z Deerhof oraz związana z ostatnimi wcieleniami Xiu Xiu Angela Seo. Wśród gości na płycie znalazła się kompozytorka Charelemagne Palestine, Kristof Hahn ze Swans oraz legendarna drag queen i osobista bohaterka Xiu Xiu – Vaginal Davis.

Występ XIU XIU poprzedzi performans w wykonaniu Lee Ranaldo z SONIC YOUTH

Ranaldo, stoi w centrum wydarzenia, machając gitarą w powietrzu. Gra z podłogi, nie ze sceny. Wędruje wśród stojących lub wylegujących się na podłodze widzów. Ich twarze oświetlone są 48-minutową projekcją wideo Leah Singera. Fender JazzMaster z podpisem Ranaldo wisi na linie zamocowanym do metalowej ramy, a jego ciało kręci się w rytmicznej pętli. Przez cały czas różne dźwięki (dzwony kościoła, śpiew ptaków) wypełniają powietrze. Pozostałe dźwięki „produkowane” są na żywo. Ranaldo uderza młotkiem w plecy Fendera i przeciąga smyczkiem przez struny. Nie ma narracji, tylko początek i koniec.

Tak wyglądał projekt Sight Unseen podczas prezentacji w Brooklynie. Produkcja, oparta na współpracy Ranaldo i Singera, swoją premierę miała w 1991 roku i od tej pory cały czas ewoluuje. To nie lada gratka dla fanów muzyka – niezwykle rzadko pokazywany, wieczny work in progress.
Co zobaczymy na scenie Teatru Szekspirowskiego, do dnia występu pozostanie zagadką.