U źródeł pieśni: ŻYWIOŁAK | koncert przed TwO

Od roku 2005 konsekwentnie ukazują światu świeże spojrzenie na spuściznę słowiańskiej muzyki ludowej. To za sprawą piątki pasjonatów dowiedzieliśmy się o „polskim neofolku” (grupa wykonuje muzykę zaliczaną do nurtów heavy-folk, hard-folk i folkmetal). Wzorem najlepszych kapel tworzących styl „innovative folk” w Skandynawii, czy innych krajach Europy, poznaliśmy gatunek czerpiący całymi garściami z polskiej spuścizny kulturowej.

Zespół Żywiołak powstawał od 2005 roku. Początkowo jako duet dwóch muzyków: lirnika Roberta Jaworskiego (grającego wcześniej m.in. w zespołach takich jak: Ich troLe, czy Kapela ze Wsi Warszawa), oraz Roberta Wasilewskiego (współzałożyciela i gitarzysty zespołu Open Folk). Niemalże cały rok 2005 to żmudna współpraca tych dwóch muzyków, do których stopniowo dołączają dwie wokalistki: Anna Piotrowska i Izabela Byra oraz pasjonat etnicznych instrumentów perkusyjnych: Maciej Łabudzki. W tym składzie zespół dokonuje rejestracji swej debiutanckiej EP’ki Muzyka psychodelicznej świtezianki oraz niedługo później longplaya Nowa ExTradycja.

Burzliwe losy zespołu spowodowały, że w roku 2011 – niedługo po wydaniu kolejnego albumu z remiksami Nowa mix-tradycja zmienia się skład zespołu. Pojawiają się nowe wokalistki: Monika Wierzbicka i Karina Kumorek, a od dłuższego czasu gra już z zespołem perkusista Maciej Dymek. W tym składzie zespół nagrywa nieco odmienną estetycznie płytę (nominowana do Fryderyków) Globalną Wiochę. W połowie 2013 zespół zawiesza działalność. Do życia powrócił na początku 2014 r. Powołany na nowo przez Roberta Jaworskiego skład zmierza od tej pory muzycznie w stronę wczesnych dokonań zespołu. W kwietniu 2016 r. ma miejsce premiera kolejnej EP`ki zespołu pt Muzyka psychoaktywnego Stolema którą to zespół otwiera swoją kolejną fascynację dziejami i wierzeniami dawnego Pomorza. Jest to jak zapowiadają „drobny przedsmak” przed dwoma albumami inspirowanymi tym razem dziełami Oskara Kolberga oraz wielu innych etnografów, naukowców i związanych z Pomorzem poetów jak choćby: Gerard Labuda, Jerzy Samp, Jerzy Treder, Jan Rompski, Paweł Szefka czy Józef Łęgowski.

 

Sukcesy: Nagroda Publiczności na XV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Ludowej – Mikołajki Folkowe w Lublinie (2005), Grand Prix – Nagrodę Prezesa Polskiego Radia na festiwalu muzyki folkowej Nowa Tradycja w Warszawie (2006), Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu gry na instrumentach dawnych i byle czym w Starogardzie Gdańskim, Pierwsza nagroda w przeglądzie zespołów rockowych Młode Wilki – Rebelia organizowanym przez warszawski klub Stodoła, Wybór przez Piotra Kaczkowskiego utworu Oko Dybuka na składankę Minimax 4, Nominacja do Nagrody Muzycznej Programu Trzeciego im. Mateusza Święcickiego – „Mateusze 2007” – za nowatorstwo w zmaganiu się z folkową materią (2007), Płyta Nowa ExTradycja (zdaniem internautów najlepsza płyta folkowa roku 2008) zostaje laureatem plebiscytu Wirtualne Gęśle 2009, Utwór Moja Mała ukazuje się na płycie GAJCY wydanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego (2009), wykorzystanie utworu Oj ty, Petre,Petre z albumu Nowa ExTradycja w grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów (2011), Płyta Globalna wiocha zostaje nominowana do Nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk 2012 w kategorii Album Roku Folk / Muzyka Świata, muzyka instrumentalna stworzona przez Roberta Jaworskiego (lidera grupy) wykorzystana została do stworzenia ścieżki dźwiękowej gry Wiedźmin 3: Dziki Gon (2015)

 

SKŁAD:

Robert Jaworski – lira korbowa, fidel renesansowa

Michał Stawarz – perkusja

Kamil Strzyżewski – lutnia romantyczna, bas akustyczny

Wiktoria Kwiatkowska – wokal, przeszkadzajki

Emilia Zbierska – wokal

 

U ŹRÓDEŁ PIEŚNI

Śpiew to przestrzeń wyrażania myśli i rozumienia świata. Pieśni tradycyjne zaskakują swoją ponadczasowością, dzięki czemu przeżywają prawdziwy renesans, ciesząc się rosnącym zainteresowaniem w różnych zakątkach globu. Wpisujemy się w ten nurt, sięgając do polskich korzeni – projekt „U źródeł pieśni” ma na celu promowanie pieśni tradycyjnych w uwspółcześnionych aranżacjach poprzez realizację koncertów na scenie zewnętrznej Teatru w Oknie oraz warsztatów śpiewu. Chcemy propagować doskonałe przykłady inspirowania się polskimi pieśniami i muzyką dawną przez zespoły wydobywające z nich współczesne elementy, eksperymentujące z brzmieniami i łączące różne gatunki muzyczne. Zaproszeni przez nas eksperci poprowadzą warsztaty polskich pieśni tradycyjnych i śpiewu „otwartym głosem” w oparciu o materiał pieśniarski z różnych rejonów Polski.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Ludowa i Tradycyjna