To nie są najlepsze dni mojego życia - film w Instytucie Kultury Miejskiej w ramach Festiwalu kultury węgierskiej org. przez Teatr Szekspirowski 2.12, 17:30

TO NIE SĄ NAJLEPSZE DNI MOJEGO ŻYCIA, filmy w IKM | Tydzień Węgierski

Ten minimalistyczny film pozwala zajrzeć w życie współczesnej rodziny – mistrzowska szkoła filmowego realizmu

Najlepszy film festiwalu w Karlowych Warach (2016) powstał za grosze, akcja cały czas rozgrywa się w mieszkaniu, a jedną z głównych ról gra sam reżyser (w Karlovych Warach otrzymał za nią nagrodę dla najlepszego aktora). Ten minimalistyczny film pozwala zajrzeć w życie współczesnej rodziny węgierskiej. Obiecuje maksymalną szczerość i obnażenie prawdy, jest bolesnym odbiciem obecnej rzeczywistości na Węgrzech (i w Europie Środkowej): to mistrzowska szkoła filmowego realizmu.

Rok temu Ernella, Albert i ich 10-letnia córka Laura opuścili kraj w poszukiwaniu lepszego życia. Pojechali do Szkocji, ale już wrócili. To nie dla nich. Pewnej nocy zjawili się w drzwiach mieszkania Eszter, siostry Ernelli. Eszter mieszka z mężem i 5-letnim synem i powodzi się jej lepiej niż siostrze. Te dwie rodziny nigdy nie były ze sobą w harmonii, ale to zdaje się czuje tylko Eszter. Ernella jest zachwycona tym, że jest u siostry. Mimo że nie zgadzają się w niczym. Jak długo będą w stanie wytrzymać razem?

 

Reżyseria i scenariusz: Szabolcs Hajdu
Zdjęcia: Márk Szalai, Gergely Tímár, Ákos K. Kovács, Tamás Simon, Márton Kisteleki, Dávid Gajdics, Flóra Chilton, Betti Hejüsz, Levente Tóth, Péter Pásztor, Szilágyi Gábor, Péter Miskolczi, Csaba Bántó
Asystent reżysera: Máté Konkol
Producent: Dániel Herner, András Muhi, Gábor Ferenczy, Zsófia Muhi
Producent wykonawczy: Szabolcs Hajdu, Orsolya Török-Illyés

 

Obsada:
Ernella – Erika Tankó;
Eszter – Orsolya Török-Illyés;
Farkas – Szabolcs Hajdu;
Albert – Domokos Szabó;
Laura – Lujza Hajdu;
Brúnó – Zsiga Hajdu;
Sanyi – Imre Gelányi;
Imola – Ágota Szilágyi;

Wstęp wolny

 

Pokaz filmu poprzedzony zostanie prelekcją dr Piotra Kurpiewskiego pt. „Dusza i ciało współczesnego kina węgierskiego” wprowadzającą w zagadnienia kinematografii węgierskiej.

Piotr Kurpiewski – wykładowca w Katedrze Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, a także nauczyciel historii w gdyńskim Gimnazjum nr 11. Od 2007 r. naukowo zajmuje się historią polskiej kinematografii ze szczególnym uwzględnieniem czasów PRL. Autor kilkunastu tekstów naukowych i popularnonaukowych z zakresu historii filmu, zafascynowany twórczością Krzysztofa Kieślowskiego i Wojciecha Smarzowskiego, a także podróżami po świecie, w których towarzyszy mu żona Ula. W 2017 roku Wydawnictwo UG opublikowało jego pierwszą książkę – Historię na ekranie Polski Ludowej, monografię powojennego polskiego kina historycznego.