MEWA, reż. O. Koršunovas | Tydzień Litewski

Polscy krytycy napisali, że Mewa Oskara Koršunovasa to „mistrzostwo świata”. W recenzji spektaklu jeden z krytyków stwierdził, że spektakl Oskarasa Koršunovasa to aktorski koncert.

 

Mewa otrzymała dwie nagrody Złotego Krzyża (najważniejsza nagroda teatralna Litwy): Martynas Nedzinskas (Trieplew) dla najlepszego aktora, Nelė Savičenko (Irina Arkadina) dla najlepszej aktorki. Realizacja Koršunovasa zdobyła także główną nagrodę na 36. Litewskim Festiwalu Teatralnym. Międzynarodowy debiut na festiwalu Kontakt w Toruniu został wyróżniony pięcioma nagrodami: za zajęcie trzeciego miejsca, nagrodą dla najlepszego reżysera – Oskarasa Koršunovasa, nagrodą dziennikarzy, nagrodą za rolę Konstantego Trieplewa dla najlepszego młodego twórcy festiwalu, którą otrzymał Martynas Nedzinskas oraz nagrodą dla najlepszej aktorki, która trafiła do Rasy Samuolytė za rolę Maszy.

 

Litwini pokazali Czechowa niezwykle współcześnie, bez historycznego kostiumu, w oszczędnej scenografii i bardzo blisko publiczności, do której nieraz puszczają oko, wychodząc z roli. Trudno zresztą mówić o graniu – cały zespół kreuje swoich bohaterów z dużą wiarygodnością i niewymuszoną swobodą. Aktorzy całkowicie spajają się z bohaterami Mewy – to żywi ludzie, których małe i wielki dramaty rozgrywają się tuż obok.

Wilnoteka.lt

 

Wystawiać Czechowa to diagnozować choroby naszych czasów, skazy na duszy, używając słów zamiast skalpela. Dla aktora ośmielić się zagrać w sztuce Czechowa jest poniekąd jak dla lekarza złożyć przysięgę Hipokratesa, ponieważ każda chwila w dramacie Czechowa jest nagłym zwrotem losu.

To doskonała sztuka do eksperymentowania. Od samego początku była skazana na zgłębianie. W Mewie w dalszym ciągu odkrywamy tematy obecne także w Hamlecie i w Na dnie, te dotyczące współczesnego teatru, współczesnego aktora i współczesnego widza. Mewa jest trzecią częścią tego tryptyku. Wszystkie te części łączy szczególne skupienie uwagi na aktorach. W Mewie wydaje się, że widownia jest włączona w opowieść. Ta interaktywność nie jest celem samym w sobie – już piętnaście lat temu nasz teatr sformułował jedno ze swych naczelnych haseł, to jest wystawiać klasykę jak sztuki współczesne, czyniąc z niej raczej doświadczenie międzyludzkie, a nie historyczną dywagację. Stąd, liczymy na zaangażowanie widza w proces twórczy.

reżyser spektaklu Oskaras Koršunovas.

 

Oskaras Koršunovas ma od lat ustaloną markę w Polsce i Europie. A mimo niekwestionowanego dorobku pozostaje artystą poszukującym. Zaprezentowana na toruńskim festiwalu najnowsza inscenizacja Mewy to mistrzostwo świata. Stąd tyle nagród dla spektaklu, reżysera i aktorów.
Tu jak w soczewce widać ludzkie uczucia i namiętności. Nie ma zaś ani jednego zbędnego elementu czy fałszywego tonu. A wszystko rozgrywa się na niemal pustej scenie. Aktorzy występują w prywatnych ubraniach jak podczas próby. Kiedy kończą kwestie, siadają z boku pod ścianą. Nadal jednak bacznie obserwują grę partnerów.W tym teatrze laboratorium zaciera się granica między nimi a kreowanymi postaciami.

Jan Bończa-Szabłowski, Rzeczpospolita online, Litewska Mewa poszybowała wysoko

 

W Mewie, stworzonej z niczego w na wpół pustym studio OKT, teatr staje się życiem, a życie teatrem. Mewa przemieniona w opary eteru wypełnia przestrzeń do granic skrajnego napięcia, a “reszta jest milczeniem”.

Goda Dapšytė, Menų faktūra, 9 października 2013

tekst dramatu: Antoni Czechow
tłumaczenie z j. rosyjskiego: Sigitas Parulskis
realizacja: Oskaras Koršunovas Teatras Teatr Miejski w Wilnie
reżyseria i scenografia: Oskaras Koršunovas
kostiumy: Dovilė Gudačiauskaitė
muzyka: Gintaras Sodeika
światła: Eugenijus Sabaliauskas
video: Aurelija Maknytė

OBSADA:
Treplyov – Martynas Nedzinskas
Irina Arkadina – Nelė Savičenko
Sorin – Darius Meškauskas
Nina – Agnieska Ravdo
Shamrayev – Vytautas Anužis
Polina – Airida Gintautaitė
Masha – Rasa Samuolytė
Trigorin – Darius Gumauskas
Dorn – Dainius Gavenonis
Medvedenko – Kirilas Glušajevas

Czas trwania: 2h 50min

 

Tydzień Litewski organizowany przez Gdański Teatr Szekspirowski oraz Fundację Theatrum Gedanense odbywa się dzięki współpracy z Attache Kulturalną Republiki Litewskiej oraz Litewskim Instytutem Kultury.

Partnerami wydarzenia są Ministerstwo Kultury Republiki Litewskiej oraz Rada Kultury Litwy.

Tydzień Litewski został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.