spektakl "Księżycowy chłopiec" w Teatrze Szekspirowski

Księżycowy chłopiec

spektakl z muzyką na żywo.

Po warszawskiej premierze, spektakl wraca do Gdańska w nowej, skróconej odsłonie.

Pełna wyrafinowanego humoru umiejętnie wplecionych w całość pastiszy teatru jarmarcznego, cyrku, kryminału i teatru cieni sceniczna opowieść na podstawie zapomnianej powieści Raymonda Queneau. Gorzkowski zbudował tajemniczy, podszyty surrealistycznym grymasem świat, który chce się smakować, a dzięki Piotrowi Tabakiernikowi także w nim zasłuchać (ścieżka dźwiękowa spektaklu z wykorzystaniem resztek starego fortepianu po prostu zachwyca).

Tomasz Miłkowski, AICT Polska

Płonie ulica Łez. Najprawdopodobniej ktoś podłożył ogień pod lunapark, prowadzony na obrzeżach Paryża przez dyrektora Pradoneta i jego nieślubną żonę Leonie. Detektywistyczne śledztwo obfituje w sensacyjne tropy, mające swe źródło w przeszłości właścicieli i pracowników parku rozrywki. Jednak pomimo licznych poszlak i motywów, kryminalna zagadka może pozostać bez rozwiązania. Wśród magicznych sztuczek i figli trudno trafić na właściwy ślad i przejrzeć cyrkową iluzję. Najbliżej rozwikłania sensacyjnej zagadki jest Pierrot, pomocnik fakira a później tresera zwierząt. Dziwnym trafem ten niepozorny mężczyzna za każdym razem wpada w sam środek wydarzeń. Czy księżycowy chłopiec odkryje tajemnicę spalonego lunaparku?

Rzeczywiście, spektakl warszawski jest nieco krótszy od gdańskiego, ale nie na tyle by zmienić jego interpretację czy zburzyć precyzyjnie budowaną strukturę dramatyczną i zastosowaną przez realizatorów poetykę. Akcja toczy się niezwykle wartko, nawet monologi nie są pozbawione siły rażenia, nie gubi zabawy formą, jest zaskakująca w inscenizacyjnych konceptach reżyserskich, tempo jest naprawdę imponujące, choć oczywiście nie pozbawione wymiaru kontemplacyjnego, a wśród aktorskiej braci, która chyba po gdańskich cięgach dostała wiatru w żagle, nietrudno wyłuskać perełki w rolach przede wszystkim Anny Sroki-Hryń czy Przemysława Bluszcza i Sebestiana Perdka. Inteligentnego śmiechu jest też co nie miara. Czegóż więc chcieć więcej?

Wiesław Kowalski, Teatr dla Was

 

Pierwsza koprodukcja Teatru Szekspirowskiego z warszawską sceną – Teatrem SOHO.

Księżycowy chłopiec jest inscenizacją powieści Pierrot mon ami Raymonda Queneau.

przekład: Anna Wasilewska
adaptacja i reżyseria: Igor Gorzkowski

(Igor Gorzkowski) znany (jest) z błyskotliwych adaptacji prozy, teatralnego potencjału szuka zwykle tam, gdzie inni nawet go nie przeczuwają(…).
Z projektu na projekt dokonuje coraz bardziej osobnych i zaskakujących wyborów literackich.

Szymon Kazimierczak, teatr-pismo.pl

scenografia: Katarzyna Załęcka
kostiumy: Joanna Walisiak
muzyka na żywo: Piotr Tabakiernik
dramaturgia ruchu: Iwona Pasińska
charakteryzacja: Anna Laskowska, Ali Kosoian-Koźbielska, Marta Szczerkowska
koordynacja produkcji: Olga Stefańska
asystent reżysera: Karolina Kowalczyk

obsada:
Pierrot – Andrzej Mastalerz
Pradonet/Voussois/Posidon – Przemysław Bluszcz
Leonie/Pani Pradonet/Edith – Anna Sroka-Hryń
Yvonne/Mathurine – Weronika Humaj
Kruja-Bej – Bartłomiej Bobrowski
Paradyz / Pistolet – Bartosz Mazur
Paluszek / Mięczak – Sebastian Perdek
Mounnezergues – Grzegorz Gierak

Przedstawienie jest koprodukcją Teatru Soho (scena Studia Teatralnego Koło i Teatru Ochoty) i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Przyjdź z dzieckiem do teatru – w ramach akcji Mamo, Tato – do teatru!