Great Sound in the Rush, opera semiseria, Tydzień Węgierski w GTS, 7.12, 20:00

GREAT SOUND IN THE RUSH, opera semiseria | Tydzień Węgierski

Opera semiseria, czyli półpoważna, to opera, w której wszystko dzieje się inaczej niż zazwyczaj

 

Zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi – opera semiseria, czyli półpoważna to opera, w której wszystko dzieje się inaczej niż zazwyczaj, a jednak cechy opery kameralnej również zostają zachowane: uwertura, 12 aktów, arie, recytatywy oraz finał.

Utwory kończące to gry oparte na kolekcji Kreatywnych Ćwiczeń Muzycznych Sarego, a postludium stanowi parodię finałów klasycznych oper komicznych. Jednak gdzieś spod ironicznych puent i żartów muzycznych wyłania się dojmująca i katartyczna strona dzieła Sarego.

Opera Laszlo Sarego Great Sound in the Rush stanowi perfekcyjne spotkanie muzyki i słów. Jako libretto kompozytor wybrał, wiersz Sandora Weorosa Theme and Variations.

Opera została wyreżyserowana przez Zoltana Balazsa – dyrektora artystycznego Teatru Maladype. Jego współpraca Artystyczna z Sarym rozpoczęła się od scenicznej adaptacji oratorium kompozytora pt. Theomachia w 2003 roku.

kompozytor: László Sáry
reżyser: Zoltán Balázs
obsada:
László Borbély – fortepian
Ildikó Duffek – wokal
Kata Huszárik – wokal
László Kéringer – wokal
Anna Petrovics – flet poprzeczny
Anna Rákóczy – flet poprzeczny
Lajos Rozmán – klarnet
Ágota Szilágyi – wokal

Spektakl powstał we współpracy Teatru Maladype z Qaartsiluni Ensemble

Teatr Maladype – założony w 2001 roku – jest niezależnym zespołem teatralnym z Budapesztu na Węgrzech. Podstawą działania zespołu jest autonomia finansowa i niezależność twórcza. Jako teatr, wciąż poszukują niecodziennych sytuacji, nowych punktów widzenia, które stają się integralną częścią tworzenia spektakli. Maladype stworzyło unikalny język i metodologię, które są zrozumiałe nie tylko dla artystów, ale przede wszystkim dla powiększającej się publiczności. Figlarność, akcja i reakcja to najważniejsze cechy Teatru Maladype. Metody teatralne zespołu są skupione wokół dwóch głównych zasad. Pierwsza z nich to ciągły rozwój i formowanie (fizyczne i mentalne) aktorów. Druga skupia się na intensywnej i nieustannej relacji między artystą a publicznością, która umożliwia otwarty dialog. Cechą wyróżniającą każdy ze spektakli jest ich elastyczność, możliwość adaptacji do przestrzeni, w której są grane ze względu na fizyczny, kulturalny, i emocjonalny kontekst. To sprawia, że twórczość Maladype staje się dostępna dla każdego odbiorcy.

Teatr otrzymał liczne nagrody oraz wystawiał spektakle w kraju i zagranicą (m.in. w Indiach, Iranie i Stanach Zjednoczonych). Dyrektorem artystycznym jest Zoltan Balazs.